«پوشاک حلال» در ایران جدی گرفته می‌شود؟

حالا تقریبا ۸ سال از رونمایی از «آیین‌نامه پوشاک حلال» می‌گذرد؛ آیین‌نامه‌ای که به ۱۷ ویژگی لباس از دیدگاه اسلام اشاره می‌کرد و با ثبت این عنوان در مجامع بین‌المللی، ایران اولین کشوری شد که از عنوان پوشاک حلال استفاده کرده بود. موضوعی که در سال‌های گذشته کمتر به آن پرداخته شده است در حالی که اگر توجه بیشتری به این بخش می‌شد، می‌توانست ایران را به یکی از قطب‌های صادرات پوشاک حلال تبدیل کند.

«پوشاک حلال» در ایران جدی گرفته می‌شود؟
206644

به گزارش جهت پرس؛ زاده مرادآبادی _ مدرس گروه مد و لباس دانشگاه آزاد اسلامی _ در گفت‌وگویی درباره «پوشاک حلال» توضیح داد: از آنجایی که هر لباسی دارای چند وجه است، بر این اساس می‌توان برای آن شاخص‌هایی در نظر گرفت که پوشاک حلال بر مبنای اصول و قوانین اسلامی و با توجه به علایق و سلایق فردی، مطابق با همین شاخص‌ها طراحی، تولید و مصرف می‌شود و می‌تواند مورد استفاده سایر جوامع به‌ویژه جوامع اسلامی که این مفهوم در آنجا حائز اهمیت است، قرار گیرد و به نوعی منجر به گسترش ارتباطات و تبادل دانش و اطلاعات شود.

او با بیان اینکه آگاه‌سازی و یادآوری پس از هر تصمیم‌گیری نقش بسزایی در پیشرفت فرد و جامعه دارد، اظهار کرد: آیین‌نامه‌ پوشاک حلال با هدف تبیین توانمندی حیطه مد و لباس در حوزه بین‌المللی و ترغیب و تشویق طراحان برای پرداختن به طرح‌های ایرانی _ اسلامی با محوریت حلال از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مطرح شد تا شاهد انتقال این فرهنگ ملی در قالبی هنرمندانه به سایر جوامع باشیم.

مدرس گروه مد و لباس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بنابراین، نهادهای مربوطه می‌توانند برای تبیین و تحقق این امر، به طور هماهنگ و با نمود بیشتری فعالیت کنند و این آیین‌نامه‌ را به سمع و نظر دغدغه‌مندان، مدرسان و مسئولان مربوطه برسانند.

او با اشاره به اینکه در ابتدا به استفاده از مواد تشکیل‌دهنده حلال در پوشاک تأکید می‌شد، اظهار کرد: اما به مرور زمان تلاش‌هایی صورت گرفت تا به جنبه‌های طراحی، تولید و زوایای بصری این موضوع نیز پرداخته شود. اینکه چه‌قدر این امر موفقیت آمیز بوده است باید افراد متخصصی این روند را رصد و ارزیابی کنند و ببینند چه میزانی از اهداف دنبال شده و به تحقق پیوسته است.

مرادآبادی با بیان اینکه رعایت قواعد حلال به عنوان یک راهبرد، گرایش کلی انسان را در پوشش مشخص می‌کند، افزود: درست است که عنوان پوشاک حلال با هدفی که گفته شد، به تازگی مطرح شده است، اما پیش از این هم افراد، موازین اسلامی را در پوشش خود رعایت می‌کردند و اینگونه نیست که کاملا به این مسأله بی‌توجه بوده باشند، اما ممکن است بعضی از آن‌ها از مفهوم نمادها و عناصر تشکیل دهنده برخی از لباس‌ها بی‌اطلاع باشند.

این مدرس دانشگاه درباره میزان فعالیت در حوزه پوشاک حلال بیان کرد: تحقیقات و جستجوها نشان می‌دهد که پیش از مطرح شدن «آیین نامه پوشاک حلال» نگارش‌هایی درباره چیستی پوشاک حلال و معیارهای آن و اثری که بر جامعه و سلامت فرد می‌گذارد، صورت گرفته است، حتی در نمودار تحصیلی دانشجویان طراحی لباس هم بخشی از درس نمادشناسی و درس عفاف و حجاب به نوعی این موضوع را دربر می‌گیرد، اما شاید امروز با روی کار آمدن آیین‌نامه پوشاک حلال و تبیین کلیات اصول استاندارد حلال در پوشاک و سایر آیین‌نامه‌های مرتبط، بتوان با نگاه دقیق‌تری این موضوع را خاطرنشان کرد.

او با تأکید بر اینکه لباس‌ها در نمود شخصیت افراد اثرگذار هستند، گفت: بنابرقولی، روح انسان تعالی‌خواه است و جسم انسان هم زینت را می‌پسندد و فرد به واسطه پوشش و لباس می‌تواند میان این دو تعادل ایجاد کند؛ بنابراین باید به تمامی ابعاد پوشش در یک انسان و عناصر مهمی که در جلوه‌ی زیبایی او مؤثر است، توجه کرد.

مرادآبادی با تاکید بر اهمیت گسترش صادرات به واسطه پوشاک حلال، ادامه داد: وقتی از پوشاک ایرانی به عنوان پوشاک فاخر یاد می‌کنیم یعنی از هر نظر نیکو و زیباست، از طرفی اگر با حفظ شاخص‌های حلال، از ملزومات، نمادها و نقوشی که هویت ایرانی را به تصویر می‌کشد، با نگاه زیبایی‌شناسی مطابق با تکنیک‌های روز استفاده شود و طراحی دقیق و اصولی در این زمینه صورت گیرد و مسیر برای تولیدکنندگان و طراحان خوش ذوق و با استعداد هموار شود، می‌توان گفت شاهد صادرات موفق‌تری خواهیم بود.

او  در پایان تاکید کرد: لباس نقش یک رسانه را ایفا می‌کند و علاوه بر انتقال فرهنگ، در انتقال اندیشه نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.