پشت پرده مخالفت‌ها و موافقت‌ها برای حضور رئیسی

به گزارش جهت،در هفته آخر اردیبهشت 1400 و تقریباً یک ماه مانده به انتخابات همچنان هر دو جریان سیاسی در گیرو دار معرفی نامزد مورداجماع خود هستند. هر چند به گفته اصولگرایان،آن‌ها اوضاع بهتری از اصلاح‌طلبان دارند چون می‌دانند اگر ابراهیم رئیسی بیاید اجماع اصولگرایان حتمی است. در میانه خبرهای ضد و نقیض از آمدن […]

پشت پرده مخالفت‌ها و موافقت‌ها برای حضور رئیسی

به گزارش جهت،در هفته آخر اردیبهشت 1400 و تقریباً یک ماه مانده به انتخابات همچنان هر دو جریان سیاسی در گیرو دار معرفی نامزد مورداجماع خود هستند. هر چند به گفته اصولگرایان،آن‌ها اوضاع بهتری از اصلاح‌طلبان دارند چون می‌دانند اگر ابراهیم رئیسی بیاید اجماع اصولگرایان حتمی است.

در میانه خبرهای ضد و نقیض از آمدن یا نیامدن رئیسی، برخی چهره‌های اصولگرا همچون رستم قاسمی و فریدون عباسی هم گفته‌اند خیال ندارند به سود کسی کنار بروند یا چون حسن سبحانی هم ادعا کردند شانس خودشان را درانتخابات کم نمی‌دانند. پافشاری این چهره‌ها بر حضور در انتخابات شاید در نهایت به حضور مستقلانه آنها در این عرصه بینجامد؛ آن هم وقتی که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرده است: آنهایی که به نفع کسی کنار نمی‌روند در شورای ائتلاف مورد بررسی قرار نمی‌گیرند و از لیست خارج هستند.

نیامدن رئیسی؛ نگرانی این روزهای اصولگرایان
تعدد نامزدها در جریان اصولگرایی، نیامدن رئیسی در انتخابات 1400 را به یکی از نگرانی‌های این روزهای اصولگرایان بدل کرده‌است. چنانچه غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت گفته است که اگر رئیسی نیاید، نمی‌دانیم چطور به نامزد واحد برسیم و احتمال تشدید اختلاف بین اصولگرایان زیاد است.

محمدرضا باهنر نیز با بیان این‌که«رئیسی یک فرق با بقیه دارد» تأکید کرده اگر رئیسی بیاید «به نظر می‌رسد خیلی از کاندیداهای اصولگرا خودشان به صورت طبیعی کنار می‌روند اما اگر آقای رئیسی نیاید آن وقت ممکن است خیلی از این کاندیداها دیگر نتوانند با هم رفاقت کنند و مجبور به رقابت خواهند شد.»

اظهارات باهنر تکرار نگرانی‌های مصباحی‌مقدم و دیگر اصولگرایانی است که در تلاش برای حضور رئیسی در انتخابات هستند. این به معنای این است اولویت دوم مشترکی بعد از رئیسی میان اصولگرایان وجود ندارد. در این باره، ترقی در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که اگر آقای رئیسی به هر دلیل وارد کارزار انتخابات نشود، از آقای قالیباف یا از محمد حمایت می‌شود تصریح کرده است: «هیچ کسی الان بعنوان نفر دوم مطرح نیست. فقط در حال بررسی هستند. رسیدن به یک اجماع روی نفر دوم قدری زمان می‌برد.» اما سیدحسین نقوی حسینی پا را فراتر از این گذاشته و گفته اجماع روی نامزدی غیر از رئیسی امکان ندارد. بنابراین با نیامدن او اصولگرایان با تعدد نامزد وارد انتخابات می‌شوند.

قالیباف در حاشیه!
اصولگرایان در حالی اجماع روی گزینه‌ای غیر از رئیسی را سخت می‌دانند که محمدباقر قالیباف که در دوره پیشین در کنار رئیسی به عنوان یکی از نامزدهای اصولگرایان مطرح بود این روزها چندان مورد توجه آنها نیست. شاید چون آنقدر نگاه‌ها به سوی رئیسی است که او دیده نمی‌شود.
این در شرایطی است که گویا خود قالیباف نیز هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات را ندارد. یکی از نزدیکان او در این باره گفته است: «آقای دکتر قالیباف اعلام آمادگی کرده‌اند که برنامه و تیم اقتصادی‌شان برای تحول اقتصادی کشور در اختیار آقای رئیسی باشد تا بتوان شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در دولت آینده باشیم.» به تازگی هم باهنر گفته قالیباف آمدنش را تقریبا به نیامدن آقای رئیسی منوط کرده است که اگر آقای رئیسی نیاید من می‌آیم.

همین اظهارات مبنی بر حضور مشروط قالیباف موجب شد تا شایعه تلاش برخی فرماندهان نظامی برای جلویگری از نامزدی رئیسی مطرح شود خبری که خیلی زود تکذیب شد.

آنچه مشخص است اجماعی که حول رئیسی در میان اصولگرایان وجود دارد روی قالیباف نیست و همین شاید قالیباف را در آمدن دچار تردید کرده است. ترقی درباره چرایی نداشتن اجماع اصولگرایان روی قالیباف گفته است: همه آن ویژگی‌هایی که اصولگرایان در رئیس جمهور می‌خواهند بیابند در آقای قالیباف وجود ندارد. او همچنین افزوده میزان رای منفی آقای قالیباف کم نیست و همچنین آسیب‌پذیری‌اش به لحاظ تخریب زیاد است و به همین خاطر تفاوت با آقای رئیسی دارد.

تلاش‌های پشت پرده برای نیامدن رئیسی
نزدیکان قالیباف می‌گویند که رئیس مجلس در صورت آمدن رئیسی به انتخابات وارد نمی‌شود اما برخی منابع وابسته به جبهه پایداری مدعی هستند که حامیان قالیباف در تلاش برای کنار گذاشتن رئیسی و آماده کردن شرایط برای حضور قالیباف هستند. در این باره رجانیوز مدعی شده «چهره‌های متعدد سیاسی در این روزها به گونه‌ای از «لزوم اخذ اجازه رئیسی از رهبر انقلاب» برای حضور در انتخابات سخن می‌گویند که گویی وی قصد دارد تا بدون انجام چنین اقدام روشنی در انتخابات حاضر شود. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که بدیهی‌ترین اقدام از سوی رئیسی برای حضور در این صحنه، هماهنگی با رهبر انقلاب خواهد بود.»

این رسانه افزوده جریان‌های مشخص درصدد بودند تا در ابتدا، حضور رئیسی را «نیازمند دستور رهبری» نشان دهند اما پس از مدتی کاندیداتوری رئیسی را «مشروط به استعفا از سوی رهبری» نشان دادند.

ادعای رجانیوز در صورتی است که حتی چهره‌هایی چون باهنر که از حامیان رئیسی است در روزهای اخیر تأکید کرده‌است: «آقای رئیسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند.» او همچنین افزوده آنهایی که کاندیداهای دیگری دارند قاعدتا علاقه‌مند هستند که آقای رئیسی نیاید.

اشاره باهنر شاید به چهره‌های متعدد اصولگرایی باشد که همچنان بر حضور در انتخابات اصرار دارند. چهره‌هایی چون امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس مجلس، عزت الله ضرغامی، محسن رضایی، سعید محمد، فریدون عباسی، حسن سبحانی، نیکزاد و سعید جلیلی.
البته در مورد جلیلی ادعاهای تازه‌ای مطرح شده است و برخی او را نامزد پوششی رئیسی در انتخابات می‌دانند. چنانچه به گفته نقوی ‌حسینی « اگر آقای رئیسی نامزد شوند آقای جلیلی به آقای رئیسی کمک خواهند کرد. منتهی ممکن است‌کمک او بدین گونه باشد که آقای رئیسی و مجموعه اصولگرایان تصمیم بگیرند دو نفر از نامزدهای اصولگرا، کنار آقای رئیسی باشند همان کاری که در سال ۹۶ انجام شد و در کنار آقای رئیسی، آقای قالیباف و در کنار آقای روحانی، آقای جهانگیری قرار گرفت. بنابراین شاید چنین تقسیم کاری بین یکدیگر انجام بدهند و یا توافقی صورت گیرد.»

سخن آخر
در روزهای منتهی به ثبت‌نام نامزدها همچنان دغدغه اصولگرایان آمدن یا نیامدن رئیسی است. آنچه که می‌تواند اجماع میان جبهه پایداری با سایر اصولگرایان حول رئیسی را در پی داشته باشد؛ گروهی که همیشه به گفته ترقی لحظات آخر دستان دیگر اصولگرایان را فشرده و تافته جدابافته اصولگرایی است. حالا اما آرایش انتخاباتی اصولگرایان نیمه کاره در انتظار آمدن یا نیامدن رئیسی است و خیلی‌ها آمدن‌شان را به نیامدن او منوط کردند از قالیباف تا صادق محصولی که به گفته نقوی‌حسینی در صورت نیامدن رئیسی، نامزد حزبی پایداری خواهد بود.