یادداشتی تحلیلی؛

پشت پرده قراردادهای اسرائیل با کشورهای منطقه در حوزه انرژی چیست؟

چالش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی حاکم بر منطقه غرب آسیا، رژیم صهیونیستی را بر آن داشته تا با موج‌سواری بر بحران‌های حاکم، زمینه خروج این رژیم از انزوای منطقه‌ای را فراهم سازد.

پشت پرده قراردادهای اسرائیل با کشورهای منطقه در حوزه انرژی چیست؟

سیاوش فلاح پور، کارشناس مسائل منطقه در رشته توییتی نوشت: صادرات گاز به مصر، توافق آب در برابر برق با اردن، سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری امارات در میدان تمار، توافق سه جانبه مصر و اردن برای تامین گاز و برق لبنان، افزایش نقش اردن و عربستان در تامین برق عراق و … نشان می‌دهد که اسرائیل در حال توسعه شبکه‌ای از ائتلاف‌های منطقه‌ای با محوریت انرژی است.

مهمترین چالش پیش روی کشورهای عربی در سال‌های آینده تامین امنیت انرژی متناسب با نیازهای مصرفی و در درجه بعدی توسعه این کشورها است. این چالش محور اصلی استراتژی اسرائیل(با حمایت آمریکا) برای توسعه شبکه‌ای از ائتلاف‌های منطقه‌ای است که باید به انزوای تل‌‌آویو در خاورمیانه پایان دهد. بازوهای اصلی اسرائیل برای ورود مستقیم یا غیر مستقیم به بازارهای انرژی منطقه‌ای مصر، اردن و شورای همکاری خلیج فارس (در درجه اول امارات و احتمالا در آینده عربستان) است.

میدان رقابت نیز کشورهایی با بحران‌های زیر ساختی: لبنان، عراق، به زودی سوریه و شاید حتی یمن در آینده باشد. در فصل جدید رقابت‌های منطقه‌ای “اقتصاد، انرژی و توسعه زیر ساخت‌های  ارتباطات و حمل و نقل” حرف اول را می‌زنند.