در گزارش جهت پرس بخوانید

پزشکیان با واقعیت روبه رو شد/ دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با فیلترشکن‌ها چه معنایی دارد؟

دولت چهاردهم برخلاف وعده‌های انتخاباتیش مبنی بر رفع فیلترینگ در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستور برخورد با فیلترشکن فروش‌ها را داد، تصمیمی که در جای خود میتواند درست باشد اما چرا اصلاح‌طلبان از این اتفاق خشمگین و متعجب شدند؟

پزشکیان با واقعیت روبه رو شد/ دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با فیلترشکن‌ها چه معنایی دارد؟

به گزارش جهت پرس؛ به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ در روزهای گذشته اخبار مربوط به اولین جلسه دولت چهاردهم با شورای عالی فضای مجازی منتشر شد. خبری که جریان معترض به فیلترینگ و اکثر اصحاب رسانه‌ای اصلاح‌طلب را متعجب کرد این بود که پزشکیان برخلاف وعده‌های انتخاباتیش مبنی بر رفع فیلترینگ، اینبار دستور برخورد قضایی با فیلترشکن فروش‌ها را داد.

اظهارات رئیس‌ دولت چهاردهم که رئیس شورای عالی فضای مجازی هم هست، صرفا به موضوع فیلترشکن‌فروشی و ضرورت برخورد با فیلترشکن‌فروشان خلاصه شد. اعضای شورای عالی فضای مجازی از جمله رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، وزیر ارتباطات، وزیر ارشاد، رئیس سازمان صداوسیما، دبیر شورای عالی فضای مجازی و… در این جلسه حضور داشتند.

پزشکیان در این جلسه با بیان اینکه «برخی با فیلترشکن‌فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند که این برای کشور خوب نیست»، دستور داد تا این مسئله به شکل دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار بگیرد و تصمیم مقتضی در این مورد و زمینه‌های رواج چنین کسب‌و‌کاری اتخاذ شود.

پزشکیان با تأکید بر لزوم اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه‌ی فضای مجازی، توضیح داد: فضای مجازی فرصت بسیار ارزشمندی برای کشور است و ما می‌توانیم از این بستر بسیار مهم در موارد مهمی مثل ارتقای کمی و کیفی آموزش و افزایش مهارت‌ها استفاده‌ی بهینه کنیم. باید از ظرفیت فضای مجازی به صورت حداکثری استفاده کنیم و در این راستا، استفاده از توان و نیروی انسانی داخلی، بسیار مهم است.

اعتراض رسانه‌های اصلاح‌طلب به پزشکیان

رسانه‌های اصلاح‌طلب بعد از جلسه شورای عالی فضای مجازی و انتشار محتوای آن به سیاست‌های پزشکیان و خلف وعده او معترض شدند. آن‌ها با جلو انداختن مردم و مطالبه مردمی سعی دارند رئیس‌جمهور را از تصمیمش مبنی بر برخورد با فیلترشکن‌فروش‌ها منصرف کنند البته فشار رسانه‌ای در کانال‌ها و سایت‌ها و دیگر پلتفرم‌ها تاثیر زیادی بر تصمیم و دستور پزشکیان ندارد.

نکته جالب این ماجرا اینست که باز هم حرف، اعتراضات و عملکرد جریان اصلاح‌طلب با شبکه‌های معاند فارسی زبان هم پوشانی دارد به این معنی که همراه با اصلاح‌طلبان صدای این شبکه‌ها هم بخاطر تصمیم رئیس‌جمهور درآمده است.

وزیر ارتباطات: پزشکیان دستور داد وضعیت فیلترینگ ارزیابی شود

در حواشی ایجاد شده بابت تصمیم پزشکیان، وزیر ارتباطات با تشریح سخنان رئیس جمهور گفت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی رئیس جمهور دستور دادند وضعیت فیلترینگ ارزیابی و گزارش شود ولی مطالبه جمعی نیز در زمینه فیلترشکن‌هایی بود که امروزه موجب آلودگی‌های شبکه ملی اطلاعات شده است.

این جمله در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره‌ی نخستین جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی بود. جلسه‌ای که انتظار می‌رفت وعده‌های رفع فیلترینگ و بهبود وضعیت اینترنت در آن مطرح شود اما در مقابل، رئیس‌جمهور درباره‌ی مقابله با فیلترشکن و فروش آن‌ دستور داد.

هاشمی با این گفته‌ها درباره آخرین پیگیری‌ها در موضوع فیلترینگ و اینکه رئیس جمهور در نشست خبری خود با خبرنگاران از پیگیری موضوع فیلترینگ و رایزنی با شورای امنیت خبر داده بودند، گفت: «وقتی صحبت از فضای مجازی می‌کنیم، این فضا صرفاً حوزه فنی نیست و فضای مجازی حداقل برابر با فضای ‌حقیقی است که زیست در آن جریان دارد و ذینفعان زیادی دارد. مباحث اقتصادی، فرهنگی و … در فضای مجازی، مطرح و به نوعی فضای زندگی در آن حاکم است. بنابراین از همه ذینفعان خواسته شده بر اساس فرمایشات مقام رهبری درباره اینکه باید حکمرانی قانونمند داشته باشیم، در حوزه‌های مختلف برنامه‌ای ترسیم شود و بعد با محوریت مرکز ملی فضای مجازی تجمیع و نهایی شود و در شورای عالی فضای مجازی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با فیلترشکن‌ها چه معنایی دارد؟

دکتر پزشکیان در بخش پایانی سخنانش با اشاره به موضوع فروش فیلترشکن توسط عده‌ای سودجو، با بیان اینکه برخی با فیلترشکن فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند که این برای کشورمان خوب نیست، دستور داد تا این مسئله حتما به شکل دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار گرفته و تصمیم مقتضی در این مورد و به طور کلی زمینه‌های رواج چنین کسب و کاری اتخاذ شود.

این روایت، اما مخالفانی دارد که بر این باورند در گزارش مباحث مطرح شده در جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست پزشکیان، اشتباه‌هایی رقم خورده است و این مسایل موجب شده که برخلاف رای و دیدگاه دولت مردان و وعده هایشان، این دست اخبار منتشر شود و برخی را شوک زده کند.

«رئیس جمهور از اول با فیلترینگ مشکل داشته و انتظار اجتماعی هم این است که رفع فیلتر در دستور کار قرار گیرد. البته نظر دولت هم این است؛ هم رئیس جمهور و هم بقیه اعضای دولت از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که اخیرا در دیدار با فعالان فضای مجازی بر این مهم تاکید کرده است.»

سیدعلی پورطباطبایی، روزنامه‌نگار و کنشگر فضای مجازی می‌گوید: احتمالا در جلسه شورای عالی فضای مجازی، در کنار بحث‌های دیگر، بحث‌های جدی هم درباره یکی از هزینه‌های فیلترینگ برای مردم، یعنی خرید فیلترشکن مطرح شده و رئیس جمهور هم تاکید کرده که بساط این ماجرا را جمع کنید و زمینه‌های ماجرا را از بین ببرید، این برداشت غلط است که بگوییم رئیس جمهور خواستار برچیدن بساط فیلترشکن‌ها شده، بلکه وقتی ایشان گفته زمینه ماجرا باید از بین برود، یعنی به درستی به فیلترینگ اشاره کرده که زمینه فروش فیلترشکن و آسیب‌های مشابه است؛ پزشکیان مثل قبل خواستار مقابله با فیلترینگ است، همان گونه که دیگر اعضای دولت چنین خواسته‌ای دارند.

اما واقعیت اینست که پزشکیان از وعده‌های انتخاباتی عبور کرده و حالا متوجه اهمیت امنیت در فضای مجازی شده است، اینکه چه کسی یا کسانی او را متوجه این قضیه کرده‌اند محل بحث نیست ولی مهم است که همه بدانند برخلاف رویه‌ هیئت دولت و اهالی رسانه‌ای اصلاح‌طلب دست به چنین اقدامی زده است، هر چند رفع فیلترینگ به کلی در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور و وزارت ارتباطات نیست و از اساس دادن چنین وعده‌ای از طرف رئیس‌جمهور اشتباه بود.