جوان‌ترین داور لیگ برتر در مسیر فغانی ؛

پرواز ناگهانی پدیده داوری ایران به کانادا

داور جوان فوتبال ایران برای پیشرفت بیشتر و شانس قضاوت بین‌المللی قصد رفتن به کانادا را دارد.

پرواز ناگهانی پدیده داوری ایران به کانادا

به گزارش جهت پرس؛ عدم تغییر در لیست داوران بین‌المللی فوتبال ایران در سالیان اخیر و فعالیت افرادی که کمتر شانس قضاوت‌های مهم آسیایی داشته‌اند و همچنان در جایگاه الیت خود باقی مانده بودند، موجب شده تا بسیاری از داوران در فصول گذشته دلخور شوند و حالا هم یکی از آنها تصمیم گرفته به جای اعتراض به وضع موجود در رسانه‌ها، به کانادا مهاجرت کند.

امیرسامان سلطانی که جوان‌ترین داور لیگ برتر بوده و طی فصل اخیر در سن 28 سالگی یکی از پرکارترین داوران محسوب شده و قضاوت 11 مسابقه لیگ برتری، سه دیدار جام حذفی و دو رقابت حساس لیگ یک را برعهده داشته، به دلیل عدم قرار گرفتن در لیست الیت تصمیم گرفته در کشور کانادا مسیر پیشرفت خود را دنبال کند.

سلطانی نخستین قضاوت لیگ برتری خود را در فصل 99-98 و در حالی که 24 سال سن داشت، انجام داد و جوان‌ترین داور تاریخ ایران لقب گرفت که در سطح اول فوتبال قضاوت می‌کند و در این شرایط، پیش‌بینی می‌شد که خیلی زود و قبل از سن 30 سالگی وارد لیست الیت شود، اما کمیته داوران فدراسیون این اتفاق را رقم نزد تا او حالا قبل از اینکه به این سن برسد، تصمیم به مهاجرت بگیرد.

این داور که قضاوت 35 مسابقه لیگ برتری را برعهده داشته و در فصل اخیر نیز 11 بار در این رقابت‌ها سوت زد و در دیدارهای حساسی حضور داشت و هشت بازی پخش مستقیم را برای استقلال یا پرسپولیس قضاوت کرد، به زودی از ایران خواهد رفت تا دوران حرفه‌ای را در کانادا ادامه بدهد.

سلطانی با توجه به شرایط سنی این شانس را داشت تا 17-16 سال برای فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی قضاوت کند و از سه سال قبل نیز شرایط ورود به لیست الیت آسیا را داشت، اما این کار از سوی کمیته داوران صورت نگرفت و تغییرات اخیر در این کمیته نیز او را امیدوار نکرد تا تصمیم به رفتن به کانادا داشته باشد.

این داوران جوان که دوره چهار ساله آکادمی ای‌اف‌سی و دو ساله پروجکت فیوچر کنفدراسیون فوتبال آسیا را هم گذرانده، تصمیم گرفت در سال منتهی به 30 سالگی، به کانادا سفر کند تا شانس قرار گرفتن در لیست الیت را داشته باشد و پس از آن در عرصه بین‌المللی و حتی جام جهانی 2026 سوت بزند.

نام سلطانی در شرایطی جزء لیست الیت آسیا قرار نگرفت که در حال حاضر با توجه به شرایط سنی (ورود به لیست الیت قبل از 30 سالگی)، هیچ رقیبی در این مسیر نداشت ولی اوضاع بر وفق مرادش نبود و عدم تغییر در لیست موجب شد تا او تصمیم به مهاجرت بگیرد و احتمالا همین هفته به کانادا سفر کند.

علیرضا فغانی، آخرین داور فوتبال ایران بود که در عرصه بین‌المللی قضاوت رقابت‌های حساس را برعهده داشت و در نهایت تصمیم گرفت به استرالیا مهاجرت کند و نماینده این کشور شود و پس از او، دیگر هیچ داوری از ایران نتوانست در رقابت‌های مهم سوت بزند که امیرسامان سلطانی امیدوار است در کانادا و به‌عنوان نماینده این کشور، چنین اتفاقی را رقم بزند و مسیر فغانی را در پیش بگیرد.