آخرین روز در هفتمین دور مذاکرات چگونه گذشت؟

پاسخ قاطع و مستدل ایران به طرف‌های اروپایی/ آغاز جنگ روانی غرب برای مقصر جلوه دادن ایران

نشست کمیسیون مشترک برجام که عصر دیروز (جمعه) در وین برگزار شده بود به دنبال درخواست اروپایی ها به منظور مشورت با پایتخت‌ها خاتمه یافت.

پاسخ قاطع و مستدل ایران به طرف‌های اروپایی/ آغاز جنگ روانی غرب برای مقصر جلوه دادن ایران

دور هفتم مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین بعد از چند ماه وقفه به دلیل روی کار آمدن دولت جدید ایران که هشتم آذرماه از سرگرفته شده بود دیروز  جمعه (۱۲ آذر) پایان یافت.

 در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت کنندگان به بررسی نتایج به دست آمده و پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

طرف مقابل پاسخ مستدل به ما دهد

 علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک مذاکرات، در فرودگاه وین گفت: در این دور از گفتگوها، ایران با ترکیب یک هیئت جدید و با حضور افراد متخصص و مسئول در موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد گفتگوها شد و این نشان دهنده عزم جدی طرف ایرانی برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود.

وی افزود: ما در دو زمینه، یکی موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی و همچنین موضوع هسته‌ای، دیدگاه‌های ایران را بصورت مستند در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم و طرف مقابل باید پاسخ مستند به این پیشنهادها ارائه کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت: براین اساس قرار شد گفتگوها برای چند روز متوقف شود و آن‌ها به پایتخت‌ها بروند و پس از دریافت دستورالعمل‌ها برای ارائه پاسخ مستدل و مستند به جمهوری اسلامی ایران مجدد به وین بازگردند.

طرف‌های اروپایی اعتراضی نسبت به این‌که پیشنهادهای ایران نامربوط است نداشتند

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات برخی منابع دیپلماتیک اروپایی درباره این‌که درخواست‌های ایران در پیشنهادهای ارائه شده غیرقابل قبول و تندروانه است نیز بیان کرد: این‌که طرف‌های اروپایی خیلی در مورد برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند، درست است، ولی این پیشنهادها براساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده است. لذا آنها اعتراضی نسبت به این‌که این پیشنهادها نامربوط است، نداشتند، ولی می‌گفتند اینها با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد.

باقری بیان کرد: من هم گفتم این طبیعی است. قرار نیست ما در گفت‌وگوها و مذاکرات مطالب و پیشنهادهایی را بگوییم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را می‌گوییم که براساس دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان، ولی نکته مهم این است که این پیشنهادها براساس یک مبنایی است و آن مبنا مورد قبول طرف مقابل هم هست. همه روی این اذعان داشتند و هیچ طرف اروپایی به هیچ وجه این نکته را ادعا نمی‌کرد که پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد. این ادعا را به هیچ وجه نکردند.

ایران دور جدید مذاکرات را با تحریکات هسته‌ای آغاز کرد

جنیفر ساکی، سخنگو و دبیر مطبوعاتی کاخ سفید (جمعه) پس از هفتمین دور مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران، ادعا کرد که ایران دور جدید مذاکرات وین را با تحریکات هسته‌ای آغاز کرده است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه با تکرار ادعای این‌که دولت جدید ایران با پیشنهاد‌های سازنده به وین نیامده است، گفت: «رئیس‌جمهور بایدن متعهد به بازگشت به توافق هسته‌ای است، اما تازمانی که ایران هم همین کار را انجام دهد. در صورت پایبندی ایران به توافق، راه‌حل‌های ارائه شده می‌تواند در مذاکرات مفید واقع شود.»

جنیفر ساکی در ادامه ادعا‌های آمریکا، رویکرد ایران در مذاکرات را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: «ایران نتوانست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای احیای همکاری‌ها به تفاهم برسد. ایران در جریان مذاکرات پیشنهاد‌های سازنده‌ای ارائه نکرد و موضع آن‌ها در مذاکرات با هدف حل و فصل مسائل هسته‌ای نبود.»

پیش از این نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنشی نسبت به پایان مذاکرات وین اذعان کرد این آمریکا است که به دلیل خروج از توافق هسته‌ای منزوی شده است، نه ایران. او در ادامه مدعی شده که ایران در مذاکرات جدی نیست و آمریکا قصد ندارد به ایران اجازه دهد از روند دیپلماتیک خارج شده و به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

جمع بندی

هرچند دور هفتم مذاکرات ایران در پسا برجام که در واقع ‏مذاکرات جدید در دولت رئیسی است، تمام شد اما با توجه با شفاف شدن چارچوب نظری تیم ایرانی و خالی بودن دست غربی‌ها در ارائه پاسخ به استدلال‌ها، جنگ روایت‌ها آغاز شده است. بنابراین تمرکز غرب روی جنگ ‎ادراکی و ‎روایتی خواهد بود تا بتوانند از داخل تیم ایرانی را تضعیف کنند، موضوعی که بلافاصله با همراهی برخی عناصر داخلی غربگرا آغاز شد.

از سوی دیگر، ظاهراً جمع‌بندی آمریکایی‌ها این است که ایران در ۵ ماه اخیر در توان هسته‌ای به مرحله‌ای رسیده که اگر به سرعت متوقف نشود، شاید نتوان به راحتی در آینده آن را مهار کرد. بنابراین بیشتر از هر زمان دیگر به جنگ روانی خود برای فشار بر تیم مذاکره کننده ایرانی و افکار عمومی ایرانیان ادامه خواهند داد.