هدف از ۲۳ سال نبوت خاتم النبیین چه بود؟
به گزارش جهت، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن موسوی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی به هدف مبعوث شدن پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: یکی از سوالهایی که در رابطه با پیامبر (ص) مطرح است این است که دلیل مبعوث شدن حضرت رسول (ص) چه بوده است و فهمیدن این موضوع چقدر حائز اهمیت […]
به گزارش جهت، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن موسوی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی به هدف مبعوث شدن پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: یکی از سوالهایی که در رابطه با پیامبر (ص) مطرح است این است که دلیل مبعوث شدن حضرت رسول (ص) چه بوده است و فهمیدن این موضوع چقدر حائز اهمیت است. خداوند در قرآن جواب این سوال را به زیبایی پاسخ میدهد و میفرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی». البته باید به این نکته توجه داشت که حضرت محمد (ص) نه فقط رحمت برای مردم بلکه برای تمام عالم هستی هستند و فقط به انسانها اختصاص ندارند.
پیامبر رحمت و مهربانی
این کارشناس مذهبی توضیح داد: واژهای که بالاترین حد عاطفی را در قرآن معرفی میکند، واژه رحمت است و رحمت بیشترین حد عشق پرودگار به موجودات عالم هستی است؛ زیرا اوج محبت عشق و حاصل عشق رحمت است به همین دلیل در قرآن مشتقات رحمت زیاد دیده میشود؛ بنابراین خاتم الانبیاء (ص) پیامبر رحمت و مهربانی بودند.
وی اظهار داشت: اگر بخواهیم تمام مفاهیم قرآن را در یک مفهوم خلاصه کنیم، آن عشق است؛ اگرچه واژه عشق در قرآن به کار نرفته، اما مفاهیم آن بسیار زیاد به کار گرفته شده است. به عنوان مثال در آیه ۱۶۵ سوره بقره خداوند میفرماید: «وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ؛ آنها که ایمان دارند، محبتشان (عشقشان) به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان) شدیدتر است».
پاسخ به یک شبهه
حجت الاسلام موسوی ادامه داد: با کمی سیر در تاریخ مشاهده میکنیم که پیامبر (ص) حتی یک جنگ را به هیچ کشور، قبیله و حتی گروهی تحمیل نکردند و اگر جنگی میان عرب و عجم در تاریخ ثبت شده همه در زمان خلفا بوده است و حضرت رسول (ص) هیچگاه آغاز کننده جنگی نبوده اند و تمام جنگهای پیامبر (ص) دفاعی بوده است. اهل بیت (ع) هم بر همین سیره و روش رفتار میکردند حتی در ظهر عاشورا در منابع مختلف میبینیم اباعبدالله (ع) جنگ را آغاز نکردند و در تنگنا مجبور به دفاع از خود شدند.
انسانیت و برابری یک اصل نبوی
این کارشناس مذهبی به یکی دیگر از هدفهای بعثت پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: ایجاد انسانیت یکی دیگر از مهمترین اهدافی بود که خداوند ایجاد آن را بر ذمه پیامبر (ص) نهاد؛ انسانیتی که هیچ فرقی بین عرب و عجم، سفید و سیاه و بزرگ و کوچک قائل نیست و همه در برابر آن یکسان هستند.
وی درباره انسانیت توضیح داد: این که خداوند به فرشتگان امر کرد که به انسان سجده کنید، این سجده در حقیقت سجده به خداوند است و به این معناست که اگر شما انسانی را تکریم کنید در واقع خدا و پیامبرش را تکریم کرده و گرامی داشته اید.
تفکر و اندیشه مبنای بعثت نبوی
حجت الاسلام موسوی در ادامه به قدرت تفکر و اندیشه اشاره کرد و گفت: از دیگر درسهایی که پیامبر (ص) به ما میدهند این است که همه انسانها تا میتوانند از قدرت اندیشه خود استفاده کنند. اگر از ما سوال شود مهمترین عبادت در اسلام چیست در پاسخ باید گفت فقط نماز و حج نیست بلکه اندیشیدن در زیباییهای آفرینش خداست.
وی افزود: در روایات نقل شده است که یک ساعت اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است؛ البته این بدین معنا نیست که ما نماز و روزه و باقی عبادتها را کنار بگذاریم بلکه این موضوع اهمیت تفکر را نشان میدهد که مادر همه عبادتها است. امام رضا (ع) در روایتی از اصول کافی میفرمایند «عبادت، به بسیارى نماز و روزه نیست. بلکه عبادت، اندیشیدن در کار خداست».
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.