نگاه روزنامه‌های جهان به وحشی‌گری صهیونیست

بررسی نتایج عملیات طوفان الاقصی و ضعف رژیم صهیونیستی در جنگ زمینی از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

نگاه روزنامه‌های جهان به وحشی‌گری صهیونیست

با گذشت یک سال از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و بعد از آن به لبنان، تحلیلگران ابعاد تحولات کنونی در منطقه غرب آسیا و چگونگی اعمال فشار بر تل آویو و واشنگتن برای پایان دادن به وحشی گری صهیونیست‌ها را بررسی می‌کنند.

جنگ باید به داخل اراضی اشغالی کشیده شود

روزنامه القدس العربی در این خصوص نوشت: انتقال جنگ به داخل اراضی اشغالی نخستین محرک استراتژی جنگ رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد، چرا که ارتش این رژیم را مجبور می‌کند بخشی از نیروهای خود را برای بهبود اوضاع داخلی به کار بگیرد و سران تل آویو را در برابر چالش سختی قرار می‌دهد. در برابر محرک دوم یعنی حمایت‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا از رژیم صهیونیستی نیز باید فشارهای بین المللی بر این کشور تشدید شود. زمان آن رسیده کشورهای غرب آسیا از سلاح اعمال فشار بر آمریکا و تهدید منافع این کشور در منطقه استفاده کنند.

جنگ باید به داخل اراضی اشغالی کشیده شود

روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: اسرائیلی‌ها چیزی از نبرد و جنگ نمی‌دانند چرا که آنها در میدان ترسو هستند و تنها، جنایتکاران جنگی به شمار می‌روند که از حمایت‌های کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا در زمینه ارسال جنگنده و موشک برخوردار هستند. ما شاهد آن هستیم که صهیونیست‌ها در جنگ زمینی چقدر ضعیف هستند و شاهد مثال آن در جنوب لبنان نمود پیدا می‌کند. کاملاً مشخص است که نتانیاهو دست به یک حماقت بزرگ زده و خود را درون گردابی انداخته که به راحتی از آن خارج نمی‌شود. این در حالی است که حزب الله با حملات موشکی خود، به تل آویو و شهرک‌های کرانه باختری دست پیدا کرده و پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی را زیر آتش گرفته است.

جنگ باید به داخل اراضی اشغالی کشیده شود

روزنامه سوری الوطن در خصوص طوفان الاقصی نوشت: زمانی که جنبش حماس در تاریخ ۷ اکتبر عملیات طوفان الاقصی را آغاز کرد به خوبی از نبود توازن قدرت میان دو طرف و واکنش وحشیانه رژیم صهیونیستی به این عملیات آگاه بود اما قصد داشت از این طرح، بار دیگر مسأله فلسطین را در صدر تحولات و نگاه‌های جهانی قرار دهد، زیرا دیگر تقریباً چیزی از فلسطین باقی نمانده بود. درست است که ساکنان نوار غزه هزینه‌های انسانی و مادی زیادی در این مسیر دادند اما برای به دست آوردن حق خود در تعیین سرنوشتشان چنین تحولاتی غیرقابل اجتناب بود. ۳۰ سال از توافق اسلو گذشت اما هیچ دستاوردی برای فلسطینی‌ها محقق نشد.

جنگ باید به داخل اراضی اشغالی کشیده شود

روزنامه المراقب العراقی نیز گزارش داد: هر کسی که فکر می‌کند توان و قدرت محور مقاومت در یک حد مشخصی باقی می‌ماند سخت در اشتباه است. بعد از ترور سید حسن نصرالله، برخی رسانه‌های عربی سرسپرده مدعی شدند محور مقاومت در منطقه به پایان رسید و نقشه جدید منطقه به دور از این محور، ترسیم خواهد شد. آنها فراموش کردند نبرد مقاومت اسلامی با مستکبرین جز با نابودی رژیم صهیونیستی به پایان نخواهد رسید. حملات محور مقاومت علیه جنایات رژیم صهیونیستی تشدید شده و به نظر می‌رسد غافلگیری‌های بزرگی در راه است که هنوز از آنها رونمایی نشده است.

جنگ باید به داخل اراضی اشغالی کشیده شود

روزنامه یمنی المسیره نوشت: سران تل آویو قبل از حمله به نوار غزه اعلام کردند هدفشان آزادسازی اسرا از دست نیروهای مقاومت در این باریکه است. آنها تلاش کردند با تشدید حملات علیه این منطقه، به هدف خود دست پیدا کنند اما در نهایت تعدادی از این اسرا در حملات مذکور کشته شدند. هدف بعدی تل آویو، نابودی جنبش حماس در نوار غزه بود که با کمک خداوند بعد از یک سال همچنان شاهد شلیک موشک‌ها از سمت این باریکه و تداوم عملیات مسافت صفر توسط نیروهای مقاومت در نوار غزه هستیم.

جنگ باید به داخل اراضی اشغالی کشیده شود

روزنامه العربی الجدید در خصوص ۷ اکتبر نوشت: نمی‌توان به عملیات طوفان الاقصی و تأثیر گسترده آن بر آینده مسأله فلسطین و به صورت کلی منطقه بی توجه بود. ۷ اکتبر یک روز تاریخی در تحولات جهان به شمار می‌رود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این عملیات دستاوردهای بزرگی داشته و ادعاهای رژیم صهیونیستی در خصوص برتری نظامی و امنیتی را از بین برد. علاوه بر آن بار دیگر مسأله فلسطین را در صدر توجهات جهانی قرار داد و در بعد اقتصادی نیز باعث تشدید بحران داخلی در اراضی اشغالی و افزایش مهاجرت معکوس در میان صهیونیست‌ها شد.