‏نماوا و فیلیمو؛ رکوردداران تبلیغ جن-جادو/در ازازیل حاکمیّت، مقهور اجنّه، وودو و جادوست

ادای دین به شیاطین، تجاوز به حقوق_معنوی_مخاطب⁩ و تبلیغ موهوماتی نظیر «تسلّط ابلیس و شیاطین بر عالم مادّی، جسم و روح انسان‌ها، تجسّم و زندگی شیاطین در کالبد انسان‌های زنده و مرده، مشروعیّت‌بخشی و نمایش جن‌گیری، جادوی سیاه و وودو»، توسّط برخی سکّوها، آن هم به طور ناگهانی و در بازه‌ی زمانی فشرده‌ی حدوداً دو ساله، نمی‌تواند اتّفاقی و غیر هدفمند باشد

‏نماوا و فیلیمو؛ رکوردداران تبلیغ جن-جادو/در ازازیل حاکمیّت، مقهور اجنّه، وودو و جادوست
249404

به گزارش جهت پرس؛ احسان رستگار منتقد سینما نوشت: تا دیروز، ازازیل⁩ و «فیلم میمون»، از شش پیشنهاد ویژه‌ی نماوا بودند؛‏سکّوهای رکورددار تولید و انتشار آثار مرتبط باجادوگری، اجنّه و جن‌سان (موجودی مشترک از جن و انسان که واقعیّت ندارد)، نماوا و سپس فیلیمو با سریال‌های جیران و عقرب عاشق و فیلم قیف هستند و کارگردان رکورددار در این زمینه، حسن فتحی!

‏ ادای دین به شیاطین، تجاوز به حقوق_معنوی_مخاطب⁩ و تبلیغ موهوماتی نظیر «تسلّط ابلیس و شیاطین بر عالم مادّی، جسم و روح انسان‌ها، تجسّم و زندگی شیاطین در کالبد انسان‌های زنده و مرده، مشروعیّت‌بخشی و نمایش جن‌گیری، جادوی سیاه و وودو»، توسّط برخی سکّوها، آن هم به طور ناگهانی و در بازه‌ی زمانی فشرده‌ی حدوداً دو ساله، نمی‌تواند اتّفاقی و غیر هدفمند باشد؛
‏متأسّفانه، به همان اندازه که در وطن ما، ⁧ #حکمرانی_یکپارچه_فرهنگی⁩ مهجور و مغفول واقع شده و شبکه‌ی نفوذ، شبانه‌روز سخت مشغول اخلال‌گری‌اند تا مانع تحقّق حکمرانی یکپارچه شوند امّا متناظر آن، اتاق‌های فکر فرهنگی-هنری مرتبط با سفارت‌خانه‌ها، از یک طرف هم‌افزا و یکپارچه در حال تولید سوژه‌ها و طرّاحی خطّ داستان‌های متنوّعند و از سوی دیگر، مافیای نمایش خانگی و‌شرکایشان، سعی دارند تا نگاه‌های هوشیار و تیزبین را با برچسب‌هایی هم‌چون «توهّم توطئه»، با کمک عوامل نفوذی خود در زیست‌بوم فرهنگ، هنر و رسانه، کاملاً هوشمندانه، منکوب و منزوی کنند.

‏ قطعاً این نکته‌ای بسیار تعیین‌کننده است که از منظر دینی و قرآنی، هرگز نباید این حریم‌های ممنوعه، چه انواع خرافی آن و چه علوم غریبه‌اش، تبلیغ و تکثیر شوند و قانوناً هم پرداخت به آن و کسب درآمد از قِبَل آن، چه با دکّان‌ها و دفاتر خصوصی و خانگی، چه به وسیله‌ی شبکه‌ی نمایش خانگی، حرام و جرم محسوب می‌شود، ولی قدرتمند نمایاندن اجنّه و ابلیس در ایران و تهران، دقیقاً کدام تمثیل‌ها و مشابه‌سازی‌ها را می‌خواهد به اذهان القاء کند و تسلّط شیاطین بر جان‌ها، اموال و نوامیس در جمهوری اسلامی ایران و ناکام، کند، ناکافی و کم‌بنیه نشان دادن حاکمیّت (فراجا) در سریال‌هایی مثل ازازیل، دقیقاً با چه اهدافی، به سفارش کدام اشخاص و یا با حمایت کدام نهادها، پیگیری می‌شوند و به نتیجه می‌رسند؟
‏فارغ از آن‌که اجنّه و شیاطین، بس‌فراتر از مفهوم قرآنی و اسلامی خود و کاملاً مبسوط‌الید و به صورتی خرافی و تخیّلی در ازازیل به تصویر کشیده شده‌اند، چرا این موجودات مضحک و یارانشان، مقابل چشمان نیروی انتظامی ایران، می‌توانند بتازانند، بتارانند، بکشند و مدّت‌ها هر غلطی می‌خواهند مقابل قوای مسلّح جمهوری اسلامی ایران بکنند؟