جهت بررسی می‌کند:

نظر رهبر معظم انقلاب و امام خمینی درباره سربازی

در حالی که این روزها تب سربازی اجباری و انتقادهای فراوان به آن داغ شده است خوب است مروری بر نظرات رهبران انقلاب نسبت به خدمت وظیفه عمومی (سربازی) داشته‌ باشیم.

نظر رهبر معظم انقلاب و امام خمینی درباره سربازی

در حالی که این روزها تب سربازی اجباری و انتقادهای فراوان به آن داغ شده است خوب است مروری بر نظرات رهبران انقلاب نسبت به خدمت وظیفه عمومی (سربازی) داشته‌ باشیم. نکته قابل توجه که در نظرات آنان تکرار شده است مسئله امنیت و دفاع از مرزهای جغرافیایی کشورر است، در واقع دفاع از جمهوری اسلامی همان دفاع از هویّت اسلامی، ملّی و دفاع از امنیّت این کشور است.

خدمت سربازی از نگاه امام خمینی (ره)
امام خمینی (ره) در سخنانی می فرمایند :”در رژيم اسلامی كار، كار خدائی است و سرباز، سرباز خداست و قوی است.كاری بكنيد كه خودتان هم ساخته بشويد. همانطور كه سربازهای صدر اسلام در عين حالی كه سربازی می‌كردند وظايف صوريه اسلام را هم به تمام معنا بجا می آوردند.”
در ادامه حضرت امام گفتند: سرباز بودن برای ملت، امروز جزء وظایف است. نگذارد ملت که این پادگانها در ارتش تهی بشود. سرباز حالا «سربازِ وظیفه» است. در زمان سابق، سرباز اجباری بود؛ به اجبار می‌بردند، اسمش را وظیفه می‌گذاشتند. اما الآن این اجبار در کار نیست، الآن یک امر الهی است. دفاع از مملکت اسلامی، دفاع از نوامیس مسلمین از واجبات شرعیه الهیه‌ای است که بر همه ما واجب است.

سربازی حرفه‌ای یا بهینه از نگاه مقام معظم رهبری
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنانی می فرمایند: “خدمت وظیفه عمومی خدمت واقعا مقدسی است که در جنگ و صلح در صف اول نیازهای ملت و کشور قرار دارد. هم خانواده ها و هم آحاد جوانان، باید اهمیت آن را درک کنند و با شوق و علاقه به آن بشتابند.”
برخی در حالی از سختی خدمت سربازی صحبت می‌کنند که رهبر انقلاب درباره دشواری خدمت و کیفیت آن فرموده‌اند: خدمت به مردم افتخار است و این خدمت هر چه دشوارتر باشد افتخار آن بیشتر است هر چند که این خدمت باید راه اصلاح، راه تكمیل و راه گسترش كیفی را به قدر لازم گسترش كمی دنبال کند.
در همین راستا و با الگوبرداری از سخنان رهبری سردار زارعی در جشنواره حضرت علی اکبر (ع) در اسفند 97 گفتند: امروز مقوله سرباز که از پر اهمیت‌ترین موضوعات جامعه است، بسیار با گذشته تفاوت دارد. مقام معظم رهبری بر موضوع سربازی بسیار حساسیت دارند؛ چرا که سربازان از دید رهبر معظم انقلاب با اهمیت‌ترین افراد جامعه هستند. ایشان تاکید دارند که استفاده بهینه از سربازان در جهت رشد سرباز به عنوان نیروی جوان و رشد کشور ضرورت دارد.
رهبر معظم انقلاب در توضیح بیشتردرباره به کارگیری مشمولان تحصیل کرده  و استفاده بهینه از آنان معتقدند که فضای خدمت سربازی باید به گونه‌ای باشد که جوان متخصص و تحصیل کرده ما در آن رشد و بالندگی داشته باشد و نباید با رفتارهای دور از شان یک جوان مسیر آنان تغییر کند. استفاده بهینه از سرمایه انسانی در خدمت سربازی نیازمند تخصیص بهینه، واگذاری بهینه، آموزش بهینه و فرماندهی بهینه سربازان است.

لزوم حفظ شان سرباز و پرهیز از توهین در دوران خدمت
البته در طی سال‌ها بسیاری از مشکلات حل شده و تغییرات بسیاری از نظر طول دوره و آموزش مفید حین خدمت رخ داده است علاوه بر این حفظ شان و منزلت سربازان و پرهیز از توهین به آنان هم باید در اولویت قرار بگیرد، هر چند نسبت به سال‌های گذشته تغییر محسوسی داشته ولی باید بیش از پیش شود.