پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 12 آبان 1399
در سرویس

به گزارش جهت، هر چه به روزهای پایان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان نزدیک می‌شویم، ترس مردم این کشور از آشوب‌های احتمالی بعد از انتخابات  افزایش می‌یابد. به‌گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی و اجتماعی  آمریکا در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان نتواند در انتخابات پیروز شود‌، آمریکا را به سمت جنگ داخلی خواهد کشاند.

دونالد ترامپ که خود را از هم‌کنون پیروز انتخابات می‌داند بار‌ها اعلام کرده که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از فاسد‌ترین انتخابات آمریکاست و در صورت شکست او، قطعا در انتخابات تقلب شده است. ترامپ حتی در مناظره اول خود با جو بایدن، نامزد دموکراتها  به طور غیر‌مستقیم از هوادارنش خواست تا در صورت شکست او، آماده شورش‌های خیابانی باشند.

بنابر نظرسنجی خبرگزاری آمریکایی «یو‌اس‌ای‌تودی» تقریبا از هر چهار آمریکایی، سه نفر نگران خشونت‌های احتمالی بعد از انتخابات آمریکا  هستند.

شکستِ ترامپ باعث بروز آشوب می شود، یا پیروزی او؟

دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بار‌ها اعلام کرده است که انتخابات ۲۰۲۰ فاسد‌ترین انتخابات آمریکاست و فقط در صورتی شکست می‌خورد که در انتخابات تقلب شده باشد. او تهدید کرده است که اگر پیروز انتخابات نباشد، شهر‌های آمریکا را به آشوب خواهد کشید. همچنین ترامپ بارها گفته است که در صورت تقلب در انتخابات، کار را به دیوان عالی می‌کشد. او با نفوذ خود در دادگاه عالی می تواند در صورت شکست هم برنده انتخابات باشد.

بسیاری از کارشناسان آمریکایی هم با استناد به همین اظهارات ترامپ، تاکید دارند که اگر او در انتخابات شکست بخورد از انتقال مسالمت آمیز قدرت خودداری می‌کند و آمریکا را به سمت جنگ داخلی می‌برد. اما سوال اینجاست که آیا با پیروزی دونالد ترامپ قائله آشوب در آمریکا خوابانده می شود؟

در فاصله یک روز مانده تا پایان زمان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری، جو بایدنِ دموکرات در اغلب نظرسنجی‌ها از رقیب انتخاباتی خود یعنی دونالد ترامپ پیش افتاده است و بیش از نیمی از رای دهندگان پیروزی او را قطعی می‌دانند. با این حال ترامپ ممکن است برخلاف پیش‌بینی‌ها همانند سال ۲۰۱۶ با آرای مردمی کمتر و مجموع آرای الکترال بیشتر برنده انتخابات اعلام شود. در این شرایط، پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها و توقع ایجاد شده برای طرفداران بایدن می تواند در صورت شکست او، زمینه درگیری‌هایِ پسا انتخاباتی را افزایش دهد.

از سوی دیگر اغلب رنگین پوستانی که در اعتراضات ضدنژادپرستی ساختاری در آمریکا شرکت می‌کنند از طرفداران جو بایدن دموکرات هستند و در صورت شکست او در انتخابات، دامنه این اعتراضات شعله ورتر خواهد شد.

در نقطه مقابل این اعتراضات ضد نژادپرستی،گارد ملی ترامپ و گروهای نژادپرست قرار دارند. ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید با تصمیم‌های خود به اختلافات نژادی در آمریکا دامن زده است. گروه های نژادپرست آمریکا در سایه چراغ سبز ترامپ در این ۴ سال بیش از پیش فعال شده‌اند و به نوعی پیاده نظام ترامپ در لشکرکشی‌های احتمالی پسا انتخاباتی می باشند.

درگیری‌های خیابانی بین طرفداران ترامپ و بایدن از دیروز اوج گرفته است و با توجه به این شرایط این احتمال وجود دارد که در این دوره از انتخابات آمریکا، هرکدام از دو نامزد که پیروز انتخابات باشند طرف مقابل وارد فاز درگیری‌های خیابانی خواهد شد.

آماده شدن مردم آمریکا برای خشونت‌های احتمالی پس از انتخابات 

با نزدیک شدن به روز پایان رای‌گیری در ۱۳ آبان، مردم آمریکا تحت تاثیر فضای متشنج اجتماعی و سیاسی این کشور به شکل دیوانه‌واری در حال خرید سلاح هستند تا در صورت بروز درگیری‌های شهری بتوانند از خود دفاع کنند.

خرید سلاح توسط مردم آمریکا، در روزهای اخیر به‌قدری زیاد بوده که «فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت»  فروش اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامی را متوقف کرده است. با این حال این شرکت اعلام کرده که مشتریان می‌توانند برای خرید اسلحه و مهمات درخواست دهند. «کری لاندبرگ» سخنگوی شرکت وال مارت گفته است: «ما ناآرامی‌هایی مشاهده کرده‌ایم و برای ایمنی همکاران و مشتریان خود، اسلحه و مهمات را از فهرست فروش خارج کرده‌ایم».

بنابر آمار‌ها بیش از  ۳۹۳ میلیون اسلحه در دست مردم آمریکاست و اگر آشوبی رخ دهد، ممکن است به درگیری‌های خونینی منجر شود.

به گفته شبکه آمریکایی «اینساید ادیشن» برخی شرکت‌های خصوصی در آمریکا که تخصصشان ساخت پناهگاه برای شرایط اضطراری است، به مردم آمریکا پیشنهاد می‌دهند تا برای در امان ماندن از آشوب‌های احتمالی بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پناهگاه‌های آن‌ها بروند. در این خانه‌های امن انباری از مهمات و مواد غذایی برای مصرف چندین ماه، وجود دارد. البته این خانه‌های امن برای تمام اقشار مردم آمریکا نیست، تنها کسانی می‌توانند به این خانه‌ها بروند که توان پرداخت حق اشتراک هزار دلاری را داشته باشند.

به گفته رسانه‌های آمریکایی، میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور در حال خرید گسترده مواد غذایی و بهداشتی هستند. مردم آمریکا که تجربه بحران نبود مواد بهداشتی از جمله دستمال توالت در فروشگاه‌های این کشور را از سر گذرانده‌اند،  در حال خرید این اقلام و انبار کردن آنها در خانه‌های خود هستند.

فروشگاه‌های آمریکا هم که در این روز‌ها با خسارت‌هایی همچون هجوم مردم و غارت اجناس مواجه هستند با نصب حفاظ تلاش دارند خسارت‌های ناشی از شورش‌های احتمالیِ بعد از انتخابات را به حداقل برسانند. تصاویر زیر مربوط به نصب حفاظ در یکی از فروشگاه‌ها شهر نیویورک است.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد وزارت امنیت داخلی آمریکا در حال آماده شدن برای مواجهه با هرگونه آشوب و ناآرامی‌های مدنی پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری است.

آمادگی وزارت امنیت داخلی آمریکا، شامل اعزام سریع نیرو توسط اداره مهاجرت و گمرک و حفاظت از مرز‌ها به شهر‌های درگیر برای مقابله با معترضان به نتایج انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) است. پیش از این سازمانهای اجرای قانون و مهاجرت آمریکا برای سرکوب اعتراضات سراسری ضد نژادپرستی در پورتلند، سیاتل و واشنگتن مورد استفاده قرار گرفته بودند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/135747

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی