میرسلیم نامزد انتخابات 1400 می‌شود؟

به گزارش جهت،از آغاز به کار مجلس یازدهم تاکنون حدود هشت ماه زمان می‌گذرد و نمایندگان در این مدت تلاش کردند به وعده‌هایی که در زمان انتخابات بر آن تأکید کرده‌اند، عمل کنند. با این ‌حال برخی مباحث درباره نمایشی بودن اقدامات و تصمیمات نمایندگان از سوی مخالفان مجلس یازدهم مطرح است. در همین باره […]

میرسلیم نامزد انتخابات 1400 می‌شود؟

به گزارش جهت،از آغاز به کار مجلس یازدهم تاکنون حدود هشت ماه زمان می‌گذرد و نمایندگان در این مدت تلاش کردند به وعده‌هایی که در زمان انتخابات بر آن تأکید کرده‌اند، عمل کنند. با این ‌حال برخی مباحث درباره نمایشی بودن اقدامات و تصمیمات نمایندگان از سوی مخالفان مجلس یازدهم مطرح است. در همین باره در گفت‌وگویی با سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی عملکرد نمایندگان و نیز ایرادات و موانع ساختاری مجلس در راه اجرای صحیح وظایف، پرداخته‌ایم.

بسیاری معتقدند مجلس یازدهم در مدت سپری‌شده از عمرش عملاً اقدام مؤثری نداشته و رفتارهای نمایشی از خود بروز داده است، این انتقادات را قبول دارید؟
بروز رفتارهای نمایشی تا حدودی به طبیعت مجلس و موضوع شفافیت برمی‌گردد. نمایندگان با ابراز نظرهای آتشین خود و برخی موضع‌گیری‌های تند سعی دارند خودشان را نزد مردم فعال و موجه نشان دهند، بنابراین این انتقاد تا حدودی وارد است؛ اما در همین مدت سپری‌شده از عمر مجلس یازدهم، نمایندگان طرح‌های اصلاحی جزئی و کلی متعددی را تهیه‌کرده‌اند که باید مراحل تصویب آن در کمیسیون‌های تخصصی و صحن مجلس طی و بعد از آن اجرایی شود. در نتیجه مجلس قطعاً فعال بوده اما با توجه به عدم کارایی لازم در حوزه اجرایی، مجلس نمی‌تواند به دستاوردهای ملموس و محسوسی دست یابد. هنر ما باید این باشد از تحمیل فشارها و سختی‌های بیشتر بر مردم و افزایش خسارات و هدر رفتن فرصت‌ها جلوگیری کنیم که این امر هم با خواسته‌های مردم فاصله دارد. علاوه بر آن، ما هیچ تضمینی نداریم که استیضاح دولت به نفع مردم و احقاق حقشان تمام خواهد شد.

به نظرتان مهم‌ترین ایرادات ساختاری مجلس در عمل به وظایف خودش در حوزه تقنین و نظارت و نقش‌آفرینی مؤثر چیست؟
مهم‌ترین ایرادات به اشکالاتی برمی‌گردد که در آیین‌نامه قبلی مجلس وجود دارد و تا حدودی مانع سرعت عمل مجلس شده است. قطعاً آیین‌نامه داخلی باید اصلاح شود که اقدامات لازم برای اصلاح آن از نظر ساختاری و فرآیندی آغاز شده است تا در نتیجه آن کارآیی مجلس در حوزه قانون‌گذاری و نظارت افزایش یابد. از مهم‌ترین اقدامات دیگری که باید مجلس انجام دهد، اصلاح قانون انتخابات است تا انگیزۀ حضور و مشارکت مدنی مردم افزایش یابد. موضوع مهم دیگر، فعالیت نظارتی نمایندگان در مجامع و شوراهاست که باید در قالب اختیارات نمایندگان صورت بگیرد، موضوعی که در دوره قبلی کمرنگ شده بود اما در دوره یازدهم انجام آن کلید خورده است. البته هنوز زود است بخواهیم دربارۀ دستاوردهای اقدامات نظارتی نمایندگان اظهارنظر کنیم. درمجموع نحوه کار مجلس در چهل سال گذشته به‌تدریج گرفتار برخی نابسامانی‌ها شده است که اصلاح آن در دستور کار نمایندگان قرار دارد و خوشبختانه هیئت رئیسه هم بر اجرای آن متفق‌القول است.

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، شما در انتخابات نامزد خواهید شد؟ اگر نه در غیر این صورت گزینه جدی و محتمل‌تر موتلفه برای حضور در انتخابات چه کسی خواهد بود؟

فرآیند نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران مسیر درستی را طی نکرده است. اینکه کسی خودش فکر کند شایستگی‌های لازم برای نامزدی ریاست جمهوری را پیداکرده، کافی نیست و نتیجۀ آن ثبت‌نام‌هایی است که موجب وهن جمهوری اسلامی‌شده است. با توجه به اینکه قانون اساسی کشورمان برای جایگاه ریاست جمهوری وظایف اجرایی سنگین و حساسی ذکر کرده، مناسب‌ترین روش آن است که تشکل‌های سیاسی بر مبنای تحلیل و ارزیابی خود از شرایط کشور و مسائل جهانی شایسته‌ترین افراد را بر مبنای استدلال نامزد کنند.

علاوه بر آن، به مردم اطلاع‌رسانی کنند چرا نامزد حزب خودشان را مناسب تصدی ریاست جمهوری و معرفی به مردم تشخیص داده‌اند. البته این تشخیص باید ملاک و حدنصابی هم داشته باشد گرچه در قانون فعلی انتخابات درباره آن سخن گفته نشده، اما باید اصلاح قانون انتخابات این موضوع گنجانده شود؛ بنابراین شما از من نباید بپرسید که نامزد خواهم شد یا نه! تابه‌حال خودم شخصاً برای هیچ‌یک از سمت‌ها همچون نخست‌وزیری، وزارت، ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس نامزد نشده‌ام و هر ثبت نامی هم که توسط من صورت گرفته، متکی به تشخیص و پیشنهاد تشکل‌های رسمی سیاسی بوده است. در مورد انتخابات سال 1400 نیز حزب موتلفه اسلامی در حال تحلیل شرایط و بررسی مناسب‌ترین گزینه برای معرفی به مردم است.

عملکرد وزارت خارجه در دیپلماسی اقتصادی را چگونه می‌بینید؟ مجلس در راستای کاستن اثرات تحریم‌ها و همراهی با دولت در این زمینه چه اقداماتی را می‌تواند در دستور کار قرار دهد؟

متأسفانه مناسبات اقتصادی کشورمان در دولت یازدهم و دوازدهم در انتظار نتیجۀ مثبت مذاکرات با آمریکا معطل ماند و مبادلات تجاری با همسایگان و دوستان عملاً تحت شعاع این موضوع قرار گرفت. مجلس با وزیر و معاونان وزارت امور خارجه برای هماهنگی‌های لازم چندین جلسه برگزار کرده تاکمی از نابسامانی‌ها را جبران کند.