پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دارچین نوعی ادویه مقوی است و از قدیم الایام جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد.

منتشر شده در 25 دی 1400
در سرویس

دارچین

به گزارش جهت پرس، دارچین دارای خواص بسیاری است که از آن در موارد مختلف، انواع غذا‌ها و ماسک‌های صورت و .. استفاده می‌کنند و جالب است بدانید که این ادویه خوشبو و خوش طعم دارای انواع مختلفی است که گاهی حتی بر دیگری برتری دارند.

دارچین و ارزش غذایی آن

دارچین نوعی ادویه مقوی محسوب می‌شود که بدلیل تاثیر شگفت انگیزی که برای سلامت بدن دارد از قدیم الایام جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد بطوری که مصرف دارچین حتی به مقدار کم نیز فواید بسیاری دارد و تنها خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن دلیل قانع‌کننده‌ای است تا دارچین را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانیم.

جالب است بدانید که، یک قاشق سوپ خوری دارچین شامل؛ ۱۹ گرم کالری، ۴ گرم فیبر، ۶۸ درصد منگنز، ۸ درصد کلسیم، ۴ درصد آهن و ۳ درصد ویتامین کا و فاقد قند، چربی و پروتئین است. 

معرفی انواع مختلف دارچین

دارچین را از پوست داخلی درختی به همین نام می‌گیرند.

همانطور که می‌دانید؛ تاریخچه استفاده از دارچین به دوران مصر باستان برمی‌گردد و این ادویه در آن زمان ماده‌ای بسیار ارزشمند و نایاب بوده است که آن را به پادشاهان هدیه می‌داده‌اند، اما امروز دارچین گیاه ارزان‌قیمتی است که در هر جایی پیدا و در بسیاری از غذاها، شیرینی‌ها و دارو‌ها استفاده می‌شود.

دارچین انواع مختلفی دارد که تمام آن‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی اصلی تقسیم کرد.

دارچین سیلان یا دارچین هندی که به نام دارچین اصل (واقعی) هم از آن یاد می‌شود.

 این نوع دارچین از پوست داخلی درخت «سیناموم وروم» (Cinnamomum verum) به دست می‌آید که بومی سریلانکا و جنوب هند است. دارچین سیلان رنگ قهوه‌ای مایل به زرد و بافت نرم و نازکی دارد که شبیه کاغذ است.

دارچین کاسیا یا چینی که نوع رایج‌تر دارچین است. این نوع دارچین از پوست داخلی درخت «سیناموم کاسیا» (Cinnamomum cassia) به دست می‌آید که بومی جنوب چین است. دارچین کاسیا رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز تیره دارد و بافت آن ضخیم‌تر و زبرتر است.

دارچین از برش زدن ساقه‌های درخت دارچین به دست می‌آید؛ پس از برش زدن ساقه، پوست داخلی آن را جدا و قسمت‌های چوبی را دور می‌ریزند.

پوسته‌های حاصل بعد از خشک شدن نوار‌هایی لوله‌ای شکل را می‌سازند که به چوب دارچین معروف است. پودر دارچین از آسیاب کردن چوب دارچین به دست می‌آید.

عطر و طعم خاص دارچین از روغن موجود در آن ناشی می‌شود که سرشار از ترکیبی به نام «سینامالدهید» (cinnamaldehyde) است.

محققان بر این باور هستند که بیشتر تاثیر دارچین بر سلامتی و متابولیسم ناشی از وجود همین ترکیب است.

دارچین

خواص دارچین سیلان بهتر است یا دارچین کاسیا؟

باید بدانید که همه دارچین‌ها مثل هم نیستند. دارچین کاسیا یا چینی حاوی میزان قابل توجهی از ترکیبی به نام «کومارین» (coumarin) است. بسیاری معتقد هستند که مصرف زیاد کومارین می‌تواند خطرناک باشد.

در واقع مصرف تمام انواع دارچین برای سلامتی مفید است، اما مصرف زیاد دارچین کاسیا می‌تواند به دلیل وجود کومارین مشکلاتی را هم ایجاد کند.

تحقیقات نشان داده است که دارچین سیلان یا هندی میزان بسیار کمتری کومارین دارد. در نتیجه این نوع برای افرادی که قصد مصرف زیاد دارچین را دارند بهتر است.

متاسفانه اکثر دارچین‌هایی که در سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شود، از نوع ارزان‌تر یعنی کاسیا هستند. با این حال ممکن است بتوانید دارچین سیلان را در برخی از عطاری‌ها پیدا کنید.

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/75232

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی