در گزارش جهت پرس بخوانید؛

مسعود پزشکیان در مراسم تحلیف چه گفت؟

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۶:۲۰ امروز سه‌شنبه ۷ مرداد در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و ساعت ۱۷:۱۵ به کار خود پایان داد.

مسعود پزشکیان در مراسم تحلیف چه گفت؟

به گزارش جهت پرس؛ عصر روز سه‌شنبه مورخ ۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران با حضور سران کشوری و لشگری ونمایندگان ۸۶ کشور برگزار شد.

رئیس جمهور در مراسم تحلیف ،بعد از درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه شهید سردار سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی، حضور در خانه ملت و ادای سوگند را برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی لحظه‌ای تاریخی خواند.

انتخاب ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود

وی در ادامه انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری را فرصتی نو برای ایران و جهان خواند.

فرصتی از جنس خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

فرصتی که برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است.

در ادامه با بیان اینکه این دولت با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود اضافه کرد: این دولت ،دولت وفاق ملی است که موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است.

محور همگرایی التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری خواهد بود.

چشم انداز جایگاه ایران و ایرانیان در منطقه و جهان

در چشم انداز ما، ایران کشوری است توسعه یافته، با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین المللی و با تأکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان ها و بهره مند از امنیت اجتماعی و قضایی.

همچنین در این چشم انداز ایران برخورد از تکنولوژی پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و تولید ملی، امن، مستقل و مقتدر، برخوردار از سلامت، رفاه و امنیت قضایی و تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب است.

در این چشم انداز، شهروندان جمهوری اسلامی ایران افرادی هستند فعال و مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایت مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن، تأثیرگذار در همگرایی اسلامی و منطقه‌ای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و دارای تعامل سازنده با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.

جهان نیازمند حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند و صلح طلب است

مگر رفع تبعیض، تامین زندگی عادلانه و شرافتمندانه و پیشرفت، صلح و آرامش به دور از نگرانی و تحقیر و مداخلات فراقانونی چیزی جز حق ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های سند چشم انداز است؟

مگر نشانه ولایتمداری و التزام به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواسته‌های ملت است؟

وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است. مردم ما در انتخابات چیزی جز این نخواستند.

جهان نیازمند بهره برداری از این فرصت کم نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح طلب و عزتمند است.

باید به مردم ایران، زنان، جوانان و قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بینظیر ملی بنگریم آنها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات کشور ارایه دهند.

باید فرصت حضور مشارکت برای کسانی که تا کنون در حاشیه‌ بوده‌اند فراهم کنیم.

دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه و پایدار ایران و افزایش توان اقتصادی و بهبود وضعیت زندگی مردم را پیگیری خواهد نمود.

مردم صرف‌نظر از سلیقه، قومیت، مذهب و جنسیت محور توسعه کشور هستند.

من به پشتوانه مردم و حمایت رهبری از حقوق ملت در صحنه بین المللی پاسداری خواهم کرد

باید به عزت، کرامت و حرمت انسان به ویژه نسل جوان و زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن و تحقیر و تحمیل آزرده اند بازگردیم.

در این مسیر یاری و پشتیبانی تمام ارکان و نهادهای حاکمیت به ویژه قوای مقننه و قضاییه هستیم؛ فرصت پیش روی ما، فرصت پاسخ به تغییرات و اصلاحات تازه است؛ حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است.

در این مسیر همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای نیست.

هم میهنان! من به آینده امیدوارم؛ گرچه گزارش‌های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی های فراوانی مواجه است اما بی گمان توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی های ایران عزیز و به ویژه ظرفیت انسانی مردم فهیم این مرز و بوم عبور از هر چالشی را امکان پذیر می سازد.

فهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ راه را برای گشودن افق هموار می کند.

ایران کشوری امن، منسجم و با ثبات است ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پر تلاطم منطقه در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس جمهور گردید، یک انتخابات کاملا رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار کردیم و در کمال آرامش و همدلی فصل جدیدی را در ادامه کشور رقم زدیم.

من به پشتوانه مردم با حمایت مقام معظم رهبری و ایجاد اجماع میان همه ارکان نظام و جناح های سیاسی کشور قاطعانه و شرافتمندان از عزت و منافع ایران و از حقوق ملت در صحنه بین المللی پاسداری خواهم کرد.

تأمین منافع ملی و پاسداری از منافع مردم و بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب سه اصل عزت حکمت و مصلحت مهمتریان اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود که برای رسیدن به آن تعامل سازنده با جهان سرلوحه کار دولت قرار خواهد گرفت.

اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم، تحکیم روابط با کشورهای همسایه است

در این مراسم مسعود پزشکیان ضمن طرح تحکیم روابط با کشورهای همسایه به عنوان اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم اذعان داشت:
کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند.

دولت من خواهان منطقه قوی است که همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام مشترک بردارند، منطقه‌ای که امنیت آن با حضور کشورهای منطقه تامین خواهد شد.

منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب به دو میلیارد مسلمان آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام هراسی کنند. اسلام دین سلام است.

هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزد، مورد تشویق قرار گیرد.

گویا برای برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها بر اساس رنگ پوست و دینشان سنجیده می‌شود.

وی در ادامه نیز افزودند:
ما نوادگان سعدی آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشیم که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار.

نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد.

ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطین از چنگ اشغال و ظلم و نسل کشی رها شده باشند و رویای هیچ کودک فلسطینی زیر آوار خانه پدری مدفون نماند.

رئیس جمهور در پایان مراسم ضمن تشکر از حضار و قدردانی از مقامات دولت های دوست، نسبت به گسترش روابط میان ایران، ملت ها و دولت ها ابراز امیدواری خود را مطرح کردند.