نگاهی به برنامه«مدهوش»

مدهوش چگونه هوش مصنوعی را به ایرانیان آموزش می‌دهد؟

برنامه «مدهوش» با موضوع هوش مصنوعی و نقش و کارکرد آن در زندگی انسان، از شبکه آموزش پخش می شود.

مدهوش چگونه هوش مصنوعی را به ایرانیان آموزش می‌دهد؟

الهام ونکی تهیه کننده برنامه «مدهوش» با حضور در استودیو شبکه خبر در بخشی از سخنانش، درباه انتخاب نام این برنامه گفت: این انتخاب به خاطر مدهوش شدن آدم‌ها در مواجه شدن با این فناوری است، فناوری که باعث تعجب آدمها می شود.

ونکی درباره بررسی فرصت‌ها و تهدید‌ها در این برنامه گفت: مدهوش سه تا ویژگی مهم دارد، ایده مدهوش ناظر به نیازسنجی و یک مسئله شناسی و شناخت صحیح از نیاز مخاطب شکل گرفت. الان هوش مصنوعی مسئله دنیاست، در لایه آموزش ما با دو تا محور روبه رو هستیم، یک محور دانشی است و محور بعدی مهارتی. در محور دانشی ما الان به این قسمت نمی‌پردازیم و برنامه نویس ها‌ی هوش مصنوعی در این حوزه وارد هستند. هوش مصنوعی برای عموم مردم بیشتر در حوزه مهارتی قرار دارد، هوش مصنوعی یک جعبه ابزاری برای زندگی مردم است و ما سعی می‌کنیم در این جعبه ابزار را باز بکنیم و به مخاطب بگویم که بیاید باهم تمرین کنیم، هر قسمت از برنامه «مدهوش» به یکی از این حوزه‌ها اختصاص دارد و می‌پردازد..

وی افزود: ما سعی کردیم در «مدهوش» در این جعبه ابزار را باز بکنیم و در هر قسمت به یکی از این کاربرد‌ها اشاره کنیم و ابزار‌های هوش مصنوعی را معرفی کنیم، در پایان ۳۰ قسمت برنامه «مدهوش»، مخاطبان اگر با تمرینات ما همراه باشند یک اطلاعات خوبی دارند و می‌توانند تا حدی نیاز‌های خودشان را با هوش مصنوعی برطرف کنند.

تهیه کننده مدهوش درباره تهدید‌های مطرح در این برنامه گفت: مثلا وقتی ما درباره گرافیک و خلق تصویر صحبت می‌کنیم به خلق تصاویر جعلی هم اشاره می‌کنیم که این الان در اخبار جعلی و شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده می‌شود، و حتی راه تشخیص را هم به صورت مختصر بیان می‌کنیم.الان یکی از مشکلات جدی در هوش مصنوعی، بحث مشکلات اخلاقی است و خیلی موضوع جدی است در این حوزه ما در هر کدام از موضوعاتی که بررسی می شود به آسیب‌های هوش مصنوعی هم پرداخته می‌شود.

وی درباره ساختار برنامه و اینکه چرا مجری محور است گفت: چون فرصت کوتاه است ما سعی کردیم برنامه را به صورت آموزش محور اجرا کنیم ولی در چند قسمت آخر، ما مهمان داریم از کارشناسان، استارت آپ‌ها و استادان هوش مصنوعی و کسانی که در این زمینه فعال هستند.

ونکی در پاسخ به این سوال که کارشناسان درباره چه چیزی صحبت خواهند کرد گفت: یک بخش، بخش آموزش و مهارتی خواهد بود. با دوستانی که در این حوزه دارند کار می‌کنند و از هوش مصنوعی کسب درآمد می‌کنند گفتگو می کنیم و اینکه مردم بدانند هوش مصنوعی قرار نیست جای آدم‌ها را بگیرد به عنوان مثال گرافیستی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند به عنوان یک ابزار دارد از هوش مصنوعی استفاده می‌کند برای ارائه یک کیفیت متفاوت تر. یک بخش هم این است که اطلاعات مخاطب درباره هوش مصنوعی به روز باشد.

ایشان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه کارشناسان به این موضوع واقف و با هوش مصنوعی آشنا هستند گفت: هوش مصنوعی یک فناوری جدید است و خیلی از فناوری‌های جدید نیاز به یک آموزش عجیب و غریب دارد، ما انرژی هسته‌ای را نمی‌توانیم به همه یاد بدهیم و یک پایه و بنای خاص می‌خواهد، هوش مصنوعی هم پایه می‌خواهد، ولی به این صورت نیست الان همه دارند با هوش مصنوعی کار می‌کنند چه کارشناسان چه غیر کارشناسان.

ونکی گفت: هوش مصنوعی در سه لایه قابل بررسی است، یکی لایه سیاست گذاری، در این حوزه نیاز به کار هست در کشور خیلی جدی و این حوزه ما نیست، یک حوزه دیگر همین حوزه فعالین و کارشناسان و استارت آپ هاست که کار‌های خوبی دارد انجام می‌شود، یک حوزه هم حوزه کاربردی است که ما در برنامه «مدهوش» به این حوزه می‌پردازیم.

تهیه کننده برنامه مدهوش تاکید کرد: در حوزه هوش مصنوعی الان نیاز است که به سواد هوش مصنوعی بپردازیم در دو لایه یکی لایه فناوری و دوم لایه انسانی که خیلی مهم است. حوزه انسانی یعنی ما حواسمان باشد وقتی از هوش مصنوعی داریم استفاده می کنیم کرامات‌ انسانی زیرپا نرود، حریم شخصی آدم‌ها آسیب نبیند و اخلاق رعایت بشود. استفاده از هوش مصنوعی خیلی جذاب است ولی زمانی می‌توانیم از هوش مصنوعی بهترین نتیجه را بگیریم که دقیقا بدانیم چی می‌خواهیم.