بررسی حاشیه بررسی صلاحیت عراقچی

ماجرای سخنرانی چالشی امیر حسین ثابتی درباره عراقچی چه بود؟

صحبت های امیرحسین ثابتی مخالف عراقچی برای وزارت امور خارجه داد اصلاح طلبان را درآورد، واکنش‌ها به این موضوع را بررسی می‌کنیم.

ماجرای سخنرانی چالشی امیر حسین ثابتی درباره عراقچی چه بود؟

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ از 27 مرداد روزهای پر کار  مجلس برای بررسی و تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت آقای پزشکیان آغاز شد. روز دوم یعنی 28 مرداد بررسی وزرا با یک چالش روبه رو شد.

ثابتی و چالش عراقچی

مجلس در بررسی صلاحیت آقای عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه به موضوعات برجام و برخی از مداراها با دشمن ورود کرد و در این خصوص پاسخ و دفاع آقای پزشکیان و آقای عراقچی را خواستار شد. اما در این بین گویا افرادی دنبال رای اعتماد گرفتن از مجلس برای آقای عراقچی از راهی دیگر بودند.

امیرحسین ثابتی در گزارش عملکرد مجلس که در کانال خود منتشر کرد نوشت:

ثابتی در روز بررسی صلاحیت آقای عراقچی به عنوان مخالف ایشان در صحبت‌های خود از سو استفاده افراد و نسبت دروغ به رهبر انقلاب دادن گلایه کرد که صدای  اصلاح طلبان را در آورد. وی در صحبت خود گفت:

مخالفان ثابتی

این صحبت ثابتی و اینکه دست از سو استفاده از رهبری را بردارید در صورتیکه رهبری فرمودند مجلس باید تماما مستقل رفتار کند صدای اصلاح طلبان را در آورد. به طوری برای ایجاد تفرقه در کشور نیز پای یک توییت قدیمی ثابتی در خصوص افغانستانی‌های ساکن در ایران را به میان کشیدند.

این افراد  در صفحه ایکس خود نوشتند.

اما موضوع توییت ثابتی در مورد افغانستانی‌ها چه بود؟

عراقچی اردیبهشت ۹۸ در صداوسیما گفت که افزایش تحریمای آمریکا باعث میشود ما مجبور بشویم همه افغانی‌ها را از کشور اخراج کنیم و درواقع این مهاجرین را وجه‌المعامله با آمریکا قرار داد!

توییت ۵ سال پیش ثابتی در فضایی زده شده بود که مصاحبه خطرناک عراقچی باعث تشدید تنش و شکاف بین مردم دو کشور میشود که برخلاف مصالح امنیت ملی بود. چون هیچ حرفی از اتباغع غیر مجاز نبوند، بلکه صحبت از کل مهاجرین بود

حتی سایت رهبری هم بعد از آن مصاحبه به طور معناداری ویدیو دیدار صمیمی رهبری با خانواده‌ی شهدای فاطمیون افغانستان را منتشر کرد.

به همین دلایل در آن زمان تقریبا خیلی افرادی که امروز دارند به ثابتی خرده می‌گیرند، خودشان واکنش مشابهی به حرفای عراقچی داشتند.

طرفداران صحبت‌های ثابتی در شبکه اجتماعی ایکس در خصوص صحبت های وی از شجاعت و در جهت حق ایستادن ثابتی نوشتند و مطالبی را منتشر کردند.