لباس چهل تکه

باید منتظر ماند و آینده دولت چهاردهم و چگونگی مدیریت پزشکیان بر این کابینه چهل تکه را به تماشا نشست.

لباس چهل تکه

به گزارش جهت پرس؛ محمدرضا اخضریان کاشانی در کانال تلگرامی خودش نوشت: کلیدی ترین شعار رییس جمهور، وفاق است که بر همین اساس، کابینه خود را کابینه وفاق نامیده است.
دال مرکزی فهرست پیشنهادی وزیران را می توان میانه روی سیاسی و حرکت روی لبه تیز اصلاحات و اصولگرایی دانست.
فهرستی که بیش از آنکه نماینده یک گفتمان فکری باشد، حاصل توافقات ریش سفیدی با بزرگان سیاسی است.
با این حساب، کابینه پزشکیان را می توان یک‌ لباس چهل تکه دانست که هر تکه اش جنس و رنگ متفاوت دارد.
کابینه پیشنهادی با وجود میانه روی که نقطه برجسته مثبت آن به شمار می رود فاقد یک دال مرکزی اندیشه محور مبتنی بر ارزشهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یک جریان، حزب یا حتی جبهه سیاسی اجتماعی مشخص است که بخشی از ارکان آن تعارضات ساختاری و درونی دارند به نحوی که از هم اکنون می توان چالش های عقیدتی آینده میان وزرای نفت و کار و تامین اجتماعی و اقتصاد از یکسو و میان وزرای ارشاد و آموزش و پرورش و علوم از سوی دیگر را حس کرد.
کابینه پزشکیان را می توان شبیه یک کابینه ملوک الطوایفی دانست که سهم بزرگان دو جریان سیاسی کشور، لحاظ و نمایندگانی از سوی چهره های شاخصی چون خاتمی، عارف، قالیباف، لاریجانی، روحانی، ظریف و… در هیات وزیران حضور خواهند داشت که بیش از آنکه وزیران پزشکیان باشند ممکن است نمایندگان این چهره ها باشند؛ رویکردی که با توجه به فرهنگ سیاسی کشور حتی ممکن است نتیجه بخش و کارآمد باشد.

نکته قابل تاملی که پزشکیان باید مدنظر داشته باشد اینکه نیاز امروز کشور بی تردید، کارآمدی و دستیابی به نتیجه ملموس در سفره مردم است و وفاق، ضرورتا به کارآمدی منجر نمی شود چنانکه تصور دولت یکدست به کارآمدی منجر نشد، شرایطی که ممکن است سرنوشت دولتهای دوازدهم و سیزدهم را برای دولت چهاردهم تکرار کند.
لازمه گذر از این وضعیت، گفتمان زدایی از ساختار حکمرانی و کمی سازی شاخص های کارآمدی است که مستلزم به کارگیری سطح گسترده ای از عملگرایی است که در گفتمان سیاسی و فرهنگی موجود، قطعا به سکولاریسم تعبیر خواهد شد و دولت را وارد چالش های گسترده هویتی خواهد ساخت.
باید منتظر ماند و آینده دولت چهاردهم و چگونگی مدیریت پزشکیان بر این کابینه چهل تکه را به تماشا نشست.