در گزارش جهت پرس بخوانید

قهر یا استعفای ظریف مسئله ساز شد/ روغن ریخته را نذر امامزاده کردند!

جواد ظریف از معاونت راهبردی دولت اقای پزشکیان استعفا داد و باعث واکنش‌های زیادی در فضای مجازی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

قهر یا استعفای ظریف مسئله ساز شد/ روغن ریخته را نذر امامزاده کردند!

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ جواد ظریف که در تمام دوران انتخابات دوشادوش پزشکیان برای او رای آوردن او تبلیغ کرد، شب گذشته اعلام کرد که از معاونت راهبردی دولت اقای پزشکیان استعفا داده است!

ظریف، بعد از معرفی کابینه پیشنهادی رئیس جمهور با انتشار متنی گلایه‌آمیز از معاونت راهبردی دولت پزشکیان استعفا داد.

در این پیام آمده است؛

«سلام بر مردم بزرگوار و خطاپوش ایران

امروز جناب دکتر پزشکیان وزرای دولت چهاردهم را به مجلس معرفی فرمودند که برای همگی آرزوی موفقیت دارم.

از ۱۹ وزیری که امروز معرفی شدند، سه نفر نامزد نخست، ۶ نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها و یا شورای راهبری بودند.

بارها گفته‌بودم که انتخاب اعضای دولت حق رئیس جمهور است و شورای راهبری و کمیته‌ها نهاد مشورتی هستند. از ایشان سپاسگزارم که این افتخار را به بنده دادند که در این تجربه جدید و ابتکار شجاعانه، مشارکتی داشته باشم.

از دوستانم در کمیته‌ها و شورای راهبری نیز سپاسگزارم که چهار هفته شبانه روز کوشیدند و بیش از هزار نامزد را بررسی کردند، تا نتیجه را به رئیس جمهور محترم ارائه نماییم.

البته از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که که وعده داده‌ بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام. البته هنوز برخی معاونت‌های رئیس جمهور باقی مانده که امید است این کاستی کمی جبران شود.

به هر حال، این اولین تجربه و پر از کاستی بود و بی‌گمان در آینده بهبود خواهد یافت. ولی در کنار مشکلات دیگر، برای بنده ادامه راه در دانشگاه را رقم زد. در پیشگاه مرم بزرگ ایران برای ناتوانی خود در پیگیری امور در دالان‌های سیاست داخلی پوزش می‌خواهم. برخی بنده را زودرنج دانسته‌اند. گمان می‌کنم در دوازده سال گذشته در برابر هجمه‌های بی‌سابقه، بیش از بسیاری از مدعیان، صبر و مقاومت نشان داده‌باشم، ولی نسبت به نگرش و نگرانی مردم حساسیت فراوان دارم.

ما را سری است با تو که گر خلق روزگار
‏دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم»

فوری /محمدجواد ظریف استعفا داد

در واکنش به این اتفاق، مینو خالقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دکتر ظریف دیشب برای گزینه پیشنهادی وزارت کشور جنگید و توفیقی نیافت. امشب اعلام عدم حضور در کابینه نمود تا مسئولیت انتخاب هایی که به او و کمیته ها ارتباطی نداشت بر دوشش نباشد. نمیدانم رئیس جمهور بر حضورش اصرار می ورزد یا نه؟اما پاسخ این میزان تلاش و میهن دوستی این نبود!

مینو خالقی: دکتر ظریف دیشب برای گزینه پیشنهادی وزارت کشور جنگید و توفیقی نیافت

6 استعفای ظریف باعث اعتراض مردم شد!

ظریف در بخشی از کتاب خاطراتش با عنوان پایاب شکیبایی جزییات ۵ بار استعفای خود در سال‌ها ۹۲ تا ۱۴۰۰ را روایت کرده است! این بخش از کتاب را در ادامه می‌خوانید: «نخستین‌بار که تا مرز کناره‌گیری پیش رفتم، در سفر نخست آقای رئیس‌جمهور به نیویورک در سال ۱۳۹۲ بود. برخی مشاورین آقای رئیس‌جمهور بدون هماهنگی تلاش کرده بودند نشست وزرای خارجۀ پنج به اضافه یک و ایران را به نشست سران تبدیل کنند.

دومین بار طرحی پیرامون کمیته نیازهای هسته ای کشور بدون هماهنگی با وزارت امور خارجه برای زمامداران کشور فرستاده شده بود، که گفتگوها را پیشاپیش محکوم به شکست می‌کرد.

سومین نوبت به دنبال شکایت از بی توجهی سایر وزارتخانه‌ها به بایسته‌های بنیادین سیاست خارجی و به ویژه در ارتباط با ناهماهنگی در پیوندهای با روسیه بود که انجام وظیفۀ وزیر امور خارجه را برهم ریخته بود. ناگفته نماند که وزارت امور خارجه برای دفاع از پیوندها با روسیه وارد شده بود.

نوبت دیگر، بر سر ِ سفر بشار اسد در اسفندماه ۱۳۹۷ بود.

کناره‌گیری بعدی مربوط به فعالیتهای دیپلماتیک ما برای شکست دادن تلاش آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های شورای امنیت در برابر ایران در تابستان و پاییز ۱۳۹۹ بود. آقای پوتین یک پیشنهاد مطرح کرده بود که به نظر وزارت امور خارجه می‌بایست با روش دیپلماتیک با آن برخورد می‌شد.

در شورای عالی امنیت ملی و در دولت با لحنی تند مخالفت کردند، که توهین به وزارت و وزیر امور خارجه بود. پس از آن تقاضا کردم از حضور در هیأت دولت معاف شوم، که موافقت نشد.

ششمین بار هم محمدجواد ظریف در اعتراض به لیست ورزای پزشکیان استعفا داد و اعلام کرد که قصد بازگشت به دانشگاه را دارد. این تصمیم او در فضای مجازی پر سروصدا شده است.

سهم‌خواهی و اعتراض اصلاح‌طلبان به عملکرد پزشکیان

اکثریت قریب به اتفاق فعالان اصلاح‌طلب در عرصه سیاسی و رسانه‌ای که در بحبوحه انتخابات از پزشکیان حمایت کرده بودند حالا سهم حمایت خودشان را از او می‌خواهند و همین سهم خواهی‌ها باعث اختلاف و تفرقه در بین آن‌ها شده است. سهم‌خواهان پا را فراتر گذاشته و توقع دارند همانند دولت روحانی افراد دو تابعیتی به راحتی پست و مقام بگیرند در حالی که مجلس از تجربه تلخ افراد دو تابعیتی در بدنه دولت یازدهم و دوازدهم استفاده کرده و هشدار آن را به پزشکیان داده تا آن‌ها را در کابینه خود قرار ندهد.

با استعفا یا قهر مجدد ظریف اعتراضات اصلاح‌طلبان هم شدت گرفت که بخشی از آن را در اینجا بخوانید:

آذری جهرمی در واکنش به استعفای ظریف نوشت: شهادت می‌دهم که او برای ایران از خود و خانواده‌اش گذشت. ظریف خار چشم صهیونیستهاست و آمریکا تحریمش کرد تا اثرگذاریش برای ایران را بکاهد؛ چرا باید با خودتحریمی، ایران از خدماتش محروم شود؟

حسام الدین آشنا دقایقی بعد از استعفای ظریف توییت کرد: قانون کشور را از خدمات این افراد در مشاغل بالای دولتی محروم کرد؛

۱. سفیران،دانشجویان، مأموران دولتی و کارآفرینانی که در برخی کشورهای خارجی صاحب فرزند شده‌اند.

۲. ایرانیانی که در برخی کشورهای خارجی متولد شده‌اند.

این قانون قابل اصلاح است اما آثار سرمایه‌سوز آن قابل جبران نیست.

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی با انتقاد از استعفای ظریف نوشت: پزشکیان بعد از معرفی اعضای دولت، مظلوم قرار گرفته. کابینه ای با اکثریت وزرای اصلاح طلبِ پر سابقه، تعدادی جوان، معاونت زنان مقبول. یادمان هست که این وزرا باید از تند ترین و افراطی ترین مجلس رأی اعتماد بگیرد. و یادمان هست که در قانون اساسی قدرت تقسیم شده است. پزشکیان قرار نبود دعوا کند.که مردم هم‌خسته از دعوا شده اند. من به همین دلیل بدون توجه به خصوصیات وزرا معتقدم باید از کابینه پزشکیان دفاع کرد.

جلیل رحیم جهان‌آبادی، نماینده اهل سنت گفت: ظریف به همه ما درس غیرت ؛شجاعت، جنگندگی مرام ،شرافت و معرفت داد آموخت که برای نجات ایران چگونه باید جنگید. چگونه به مردم عشق ورزید و برای وطن فدا شد و اگر وعده ای محقق نشد از مردم عذر خواست و رفت و به پست و مقام و عنوان دل نبست. صد حیف و صد افسوس.

بهروز عزیزی، فعال سیاسی به جایگاه ظریف در کابینه پزشکیان اشاره کرد: نیمی از اعتبار و وجاهت کابینه متعلق به ظریف است.

رضا کاشف، اقتصاددان هم توییت پزشکیان و ظریف را یادآوری کرد: با استعفای دکتر ظریف، یاد این تضمین دکتر پزشکیان افتادم. یادش بخیر! برای_ایران

پس‌لرزه‌ استعفای ناگهانی و شبانه محمدجواد ظریف

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به قهر ظریف

کاربران شبکه‌های اجتماعی استعفای ظریف در ابعاد مختلفی بررسی کردند، برخی معتقد بودند این استعفا صرفا یک دعوای زرگری برای فریب افکار عمومی است تا همه اقشار به پزشکیان اعتماد کنند و او را یک رئیس جمهور فراجناحی بدانند، دسته دیگر افرادی هستند که می‌گوییند موضوع دو تابعیتی بودن ظریف مسئله ساز شده و پاسخ استعلامش از لحاظ قانونی منفی درآمده و استعفای او به منزله عزل اوست و از ضرب المثل “روغن ریخته را نذر امامزاده کردن” برای این موضوع استفاده می‌کنند. دسته آخر افرادی هستند که این قهر یا استعفا را صرفا نشات گرفته از اختلافات درون حزبی و سهم خواهی‌ها می‌دانند و می‌گویند در چینش وزرا و انتخاب اعضای کابینه پزشکیان و ظریف دچار اختلاف نظر شده‌اند.

گویا این رفتارهای ضد و نقیض اصلاح‌طلبان کهنه‌کار حکایت از این ماجرا دارد که اجازه ندهند پزشکیان با صلاح و مصلحت خودش دولت را اداره کند و می‌خواهند با قهر و استعفا یا ترساندن او مانع استقلال عملکردش بشوند. مابین این دعواها و سهم‌خواهی‌ها متضرر واقعی مردم کف جامعه هستند.