«قدرت ضعف»؛ تجربهنگاری نسل جدید رسانهها در ایران
کتاب «قدرت ضعف» که تجربهنگاری از روند شکلگیری و توسعه نسل جدید رسانهها در ایران است، به قلم مصطفی انتظاریهروی منتشر شده و منبعی برای دانشجویان و علاقهمندان به فعالیت در حوزه فضای مجازی و نسل جدید رسانههای خبری محسوب میشود.
به گزارش جهت پرس؛ مصطفی انتظاری هروی، نویسنده این کتاب مدرس علوم سیاسی در دانشگاه است که پیش از این از او کتابهای «پدیده هشتم نوامبر»، «آیندهپژوهی تمدن نوین اسلامی» و «حاشیهای بر رفاه» به چاپ رسیده است.
در این کتاب، با تمرکز بر تجربه توسعه مجموعه رسانهای «خبر فوری»، نحوه تغییر سلیقه رسانهای مخاطبان در ایران بررسی شده است. در واقع همانطور که روی جلد کتاب نوشته شده این اثر جستاری در توسعه رسانههای نوین با مروری بر تجربه «خبر فوری» است.
نام کتاب یعنی «قدرت ضعف» به قدرت رسانههای کوچک در عصر جدید رسانه اشاره میکند؛ رسانههایی که بهظاهر کوچک هستند و قدمت و پشتوانه رسانههای جریان اصلی را ندارند؛ با این حال قدرتمند و تاثیرگذار هستند.
نویسنده در این کتاب به آسیبشناسی نظام رسانه در کشور و حتی انتقاد از برخی سیاستگذاریها در فضای مجازی پرداخته است.
در مقدمه کتاب «قدرت ضعف» آمده است: این کتاب فرصتی برای نورانداختن به یک تجربه است. تجربه یک رسانه در بستر نوین خبررسانی که میتواند مدلی برای کار سایر رسانههای مشابه باشد. این کتاب نه داعیه آموزش دارد و نه هدفی برای تبلیغ. کتابی است از جنس شبکههای اجتماعی که بدون هر گونه ادعا میخواهد یک تجربه را روایت کند. تجربه فعالیت جمعی از جوانان رسانه ای در بستری تازه از فعالیت رسانه ای که توانسته اند میلیون ها مخاطب را در کنار خود جمع کرده و قدرت بالایی در اثرگذاری ملی و حتی بین المللی داشته باشند.
این کتاب نه پژوهشی در گذشته، که تلاش برای نظرافکندن به آینده رسانههاست
مصطفی انتظاری هروی ادامه داده است: این کتاب مقدمهای است برای پژوهش های بیشتر درباره رسانههای جدید. مقدمه ای مختصر برای بحث درباره پارادایم جدید خبرنگاری و اطلاع رسانی. یک فرصت برای این که پژوهشگران ارتباطات به این سوال پاسخ گویند که چظور میشود وارد سطحی تازه از پیامرسانی شد. در این سطح موفق عمل کرد، مخاطبان بیشتری را پوشش داد و در عین حال خلاءهای موجود در مقررات گذاری و تعریف زمین بازی در رسانههای جدید را برطرف کرد. یکی از خلاءهای بزرگ امروز، نبود یک تصویر روشن از درون رسانههای نوین است. بسیاری از ما با فضای تحریریههای معمول رسانه آشنا هستیم. اما از تجربه فعالیت در رسانههای جدید که در پلتفرمهای نوین اطلاع رسانی مشغول به رشد هستند، بی خبریم. این کتاب نه پژوهشی در گذشته، که تلاش برای نظرافکندن به آینده رسانههاست.
کتاب «قدرت ضعف» در ۱۰۲ صفحه توسط انتشارات رنگین کتاب منتشر شده است.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.