فریدون عباسی: مردم ظرفیت شفافیت را دارند؟

به گزارش جهت،فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش‌های طلاب کازرونی مقیم قم گفت:طرح شفافیت رو من امضا کردم ولی کار را که دنبال کردم دیدم اینها می خواهند طرح را ببرند توی کمیته‌ای در کمیسیون و معلوم نیست که چه چیزی تویش در می آورند. چون من خودم شفافم […]

فریدون عباسی: مردم ظرفیت شفافیت را دارند؟

به گزارش جهت،فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش‌های طلاب کازرونی مقیم قم گفت:طرح شفافیت رو من امضا کردم ولی کار را که دنبال کردم دیدم اینها می خواهند طرح را ببرند توی کمیته‌ای در کمیسیون و معلوم نیست که چه چیزی تویش در می آورند.

چون من خودم شفافم و راحت حرف می زنم اگر بگویند مال ات را اعلام کن! می گویم: خب ما مالمان را باید به قوۀ قضائیه طبق اصل ۱۴۰ اعلام کنیم این دیگر اینقدر بحث ندارد. در [ایام] انتخابات هم من می گفتم که ما قانون برایش داریم و همۀ مسئولان باید اموالشان را به قوۀ قضائیه اعلام کنند ولی بوی سیاسی اش بیشتر از بوی دیگرش بود! یعنی آن چیزی که امروز در مجلس دیدید که رأی نیاورد دلیلش این بود که باید دو سوم نماینده ها رأی می دادند.

من دیدم حرکت سیاسی اش غالب است. از طرفی من یک اعتقاد دارم در سال ۹۴ و ۹۸ هم در انتخابات همین حرف را زدم؛ می گفتم: آیا جامعه ظرفیت شفافیت و شفاف شدن آرا را دارد یا ندارد؟! این سوال اول است.

یعنی آنهایی که می خواهند به ما رأی بدهند، من باید با نظر کدامشان حرکت کنم؟ یعنی رأیم شفاف باشد؛ مثلاً به یک موضوع رأی بدهم نگاه کنید تهدید می کردند از طریق پیامک که شما اگر رأی ندادی و شفاف نبود، دورۀ بعد از رأی خبری نیست! ارعاب نماینده که دیگر نمی شود شفافیت؛ اینجوری که نمی شود به شفافیت رای داد با تهدید! پس من، نه! امروز [در مجلس] نشستم که همه چیز را گوش بدهم. یک خورده هم دیر [شد] قرار بود ساعت ده [به سمت قم] راه بیافتم؛ نشستم که به رأی گیری برسم؛ به نتیجه نرسیدم که اینجوری که می خواهند مثل بودجه ببرند جلو؛

وضعیت مجلس جدید
در موضوع بودجه هم گفتند به کلیات رای بدهید بعد در کمیسیون درستش می کنیم مثل [قانون] شرایط [انتخابات] ریاست جمهوری آن را هم گفتند به کلیات رأی بدهید تا ‌بریم در کمیسیون شوراها آنجا درستش می کنیم؛ ولی ما دیدیم که نظرات خاص داده می شود؛ یعنی اگر چند تا چیز را در مورد [قانون] ریاست جمهوری درست نکرده بودند به آن [قانون هم] رأی نمی دادم. مثلاً در بودجه نظر ما از اول به رد کلیات بود چون بودجه ای که دولت داده بود، درست نبود؛ دوباره این جریان سیاسی آمدند [و گفتند:] آقا! بیایید رأی بدهید بعد [آن را] می بریم درست می کنیم؛ قول دادند که دولت به شورای نگهبان گفته که من نظر مجلس رو تأمین می کنم؛ همۀ اینها بر باد رفت؛ چرا؟! دیروز که بودجه رد شد برای این بود که حرف هایی که اول گفته بودند فقط ما یک ماه وقت تلف کردیم! هی شب دیر خوابیدیم! از صبح تا شب نشستیم که سهم کازرون یا سهم انرژی در کشور چه می شود؟ این همه کارگروه کار کردند بعد یک عده ای در کمیسیون تلفیق نمی خواهند ۴۵ نفره تصمیم بگیرند [بلکه] می خواهند یه عدۀ خاصی تصمیم بگیرند.

مردم ظرفیت شفافیت دارند؟!
بهتر است از قبل مواضع طرف معلوم باشد و مردم به او رأی بدهند. مثلاً راجع به برجام که من منتقد بودم و مخالف برجام هستم بگویم: خوب یکی رفته بود به برجام رأی داده بود بعد در حوزۀ انتخابیه او را [کتک] زده اند! این چه شفافیت آراست؟! خوب من نسبت به برجام مخالفم ولی من دیگر اجازه نمی دهم که یک نماینده ای را در مراسم عزاداری امام حسین (ع) ضرب و جرح کنند که چرا رأی دادی! مردم ظرفیت شفافیت دارند؟!

سئوال: آیا حضرتعالی قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دارید؟

حالا که فخری زاده شهید شد من باید برم و رئیس جمهور بشوم! به همین سادگی
برای ریاست جمهوری به بنده پیشنهاد داده‌اند. نه این حزب ها و دستگاه هایی که هستند. اینها اصلاً متصور نیستند که ما آدمیم! همه می‌خواهند در ۵۰، ۶۰ نفر؛ میگویند: این، این و این؛ افراد را می سازند یا ممنوع التصویرت می کنند! یک عده ای آمده اند سراغ بنده و گفته اند که هستی؟ من هم گفتم: بله هستم! بعد از شهادت فخری زاده گفتم هستم! گفتند: چرا؟ گفتم چون شهریاری شهید شد من شدم رئیس انرژی اتمی؛ خرسند [امام جمعه کازرون] شهید شد، من شدم نمایندۀ کازرون! حالا فخری زاده شهید شد من باید بروم و رئیس جمهور بشوم! به همین سادگی!

چون من از نظر اعتقادی همانطور که در شفافیت آرا می گویم اول باید ظرفیت در جامعه ایجاد شود بعد صحبت از شفافیت بکنیم. من که چیز پنهانی ندارم؛ بحث ظرفیت در جامعه هم این است. چون ظرفیت را یک عده‌ای می‌خواهند بسازند که خودشان را قیم و متولی انقلاب و نظام می دانند میگویند ما یک نفر را بالا می آوریم خدا هم بعضا می تواند انتخاب کند! خدا شاهد است من به شما بگویم اگر من ترور نشده بودم و زنده نمانده بودم، محال بود انرژی اتمی را دست منی بدهند که ۲۵ سال در انرژی اتمی کار کرده بودم؛ محال بود. ذهنشان همیشه دنبال این است که آقای x، y، z بیایند؛ به ما نمی دادند.