عواقب تغییر کنسولگری افغانستان در مشهد

پایان مأموریت عبدالجابر انصار؛ سرکنسول پیشین و معرفی «سرپرست» کنسولگری از اعضای همین نهاد، یک تغییر اداری معمول در ساختار داخلی کنسولگری محسوب می‌شود نه اعطای امتیاز به دیگری

عواقب تغییر کنسولگری افغانستان در مشهد

به گزارش جهت پرس؛ سایت ایراف در یادداشت سردبیری نوشت:

برخلاف موضع‌گیری‌ها و شایعات رسانه‌ای که اخیرا تشدید شده، «واگذاری» کنسولگری افغانستان در مشهد مقدس به طالبان اتفاق جدیدی نیست؛ این نمایندگی دیپلماتیک برای ارائه خدمات کنسولی مشروع، مجاز و معتبر به مهاجرین و تاجران افغان و ایرانی مانند صدور گذرنامه، عقدنامه، ویزا و…، از همان ابتدا با وزارت خارجه طالبان در کابل ارتباط داشت و از آن دستور می‌گرفت.

بنابراین، پایان مأموریت عبدالجابر انصار؛ سرکنسول پیشین و معرفی «سرپرست» کنسولگری از اعضای همین نهاد، یک تغییر اداری معمول در ساختار داخلی کنسولگری محسوب می‌شود نه اعطای امتیاز به دیگری.

ارتباط، تعامل و همکاری با افغانستان، بخشی از راهبرد کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی برای حفاظت از منافع مشروع خود در افغانستان، مشارکت فعال و مبتنی بر منافع دوجانبه در پروژه‌های اقتصادی این کشور و حضور مؤثر در معادلات ژئوپلیتیک منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با آن است و لزوما به معنای مشروعیت بخشیدن به حکومت مسلط بر کابل یا هیچ طرف دیگری نیست.

سیر تحولات مرتبط با تغییر مدیریت کنسولگری افغانستان در مشهد
۱. طالبان در اقدامی غیرمعمول، بدون انجام تشریفات قانونی مبتنی بر کنوانسیون وین و موافقت ایران، فردی را به عنوان سرپرست کنسولگری معرفی کرد.

۲. بصیراحمد حقانی؛ از نزدیکان فضل‌محمد حقانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران به عنوان سرپرستی کنسولگری مشهد معرفی شد که از سوی ایران پذیرفته نشد.

۳. طالبان بدون پذیرش رسمی جانشین سرکنسول افغانستان در مشهد از سوی تهران، سرکنسول را برکنار کرد.

۴.در واکنش به این اقدام طرف افغان، وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای بر رعایت کنوانسیون وین تاکید کرد.

۵. فرد دیگری به عنوان سرپرست کنسولگری مشهد معرفی شد که جمهوری اسلامی ایران براساس ملاحظات مشروع کشور میزبان با آن مخالفت کرد.

۶. در نهایت طالبان با طی فرایند قانونی مد نظر ایران فردی از اعضای خود کنسولگری مشهد به عنوان سرپرست این نمایندگی کنسولی معرفی شد که مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.