ظریف شانس اول اصلاح‌طلبان/دولت روحانی پیشنهاد کمک اصولگرایان را نپذیرفت/ قالیباف شاید بیاید

به گزارش جهت ، مهدی چمران، نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. او مسئولیت آماده کردن اصولگرایان برای ورود به ماراتن رقابت‌های ۱۴۰۰ را دارد. شاید یکی از بهترین افرادی که بتوان با وی درباره اوضاع سیاسی و مدیریتی کشور به گفتگو نشست، مهندس چمران است که در طول حضورش در سه دوره شورای […]

ظریف شانس اول اصلاح‌طلبان/دولت روحانی پیشنهاد کمک اصولگرایان را نپذیرفت/ قالیباف شاید بیاید

به گزارش جهت ، مهدی چمران، نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. او مسئولیت آماده کردن اصولگرایان برای ورود به ماراتن رقابت‌های ۱۴۰۰ را دارد. شاید یکی از بهترین افرادی که بتوان با وی درباره اوضاع سیاسی و مدیریتی کشور به گفتگو نشست، مهندس چمران است که در طول حضورش در سه دوره شورای شهر تهران به غیر از یکسال، در سال‌های دیگر ریاست این شورا را بر عهده داشته و در بسیاری از این سال‌ها ریاست شورای عالی استان‌ها را هم عهده دار بوده است. فردی که سیاسیون اصولگرا و حتی بسیاری از اصلاح طلبان درباره پاک منشی او شهادت می‌دهند. مهندس چمران در فرازهای مهمی از سیاست در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نیز ایفای نقش کرده است. در یک روز زمستانی با وی درباره روند انتخابات و فضای سیاسی کشور گفتگو کردیم.

گزیده تازه‌ترین مصاحبه چمران را در ادامه می‌خوانید:

برنامه ریزی های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

* در ارتباط با انتخابات 1400 بعد از پایان انتخابات مجلس در سال گذشته، بلا فاصله کار شورای ائتلاف آغاز شد. با تجربیاتی که دوستان از انتخابات مجلس آموخته بودند، برنامه ریزی را مفصل و دقبق­‎تر کردند تا آن اشتباهاتی که در گذشته بود اتفاق نیفتد. چه از اشتباهات انتخابات ریاست جمهوری که در جمنا وجود داشت، و چه ایراداتی که این‌بار بود و دیگران به صورت تذکر، توصیه و پیشنهاد به ما ارائه می­‎دادند.

قالیباف و شورای شهر

* قالیباف (در انتخابات شورای شهر) از هیچ کس حمایت نمی­‌کند. آقای قالیباف در شورای ائتلاف بوده و هیچ جا نرفته و از هیچ کس حمایت نکرده است، البته ممکن است حمایت کند ولی در نهایت پشت شورای ائتلاف خواهد بود و هست.

* ما گفتیم که شوراهای شهر از آن حالت سیاسی باید بیرون بیاید.  ما اصرارمان این است که انتخاب­‌ها براساس سیاسی بودن نباشد.

اصرار دارند کاندیدا شوم

* دوستان ما اصرار دارند به خاطر اینکه لیست (کاندیداهای شورای شهر)  شناخته شود، من شرکت کنم. من خودم می­‌خواستم کنار بروم و فقط کمک‌های اینچنینی کنم. دوستان یکسری نظر سنجی انجام دادند و گفتند که بهتر است شرکت کنم و همچنین بر اساس استقبال مردمی که صورت گرفته، فکر کنم شرکت می‌کنم.

نسبت شورای ائتلاف و رئیسی

* 1800 نفری که (در قالب شورای ائتلاف) از شهرها و روستاهای مختلف آمدند و به آقای رئیسی رای بالایی را دادند، یک پشتوانه مردمی شد تا آقای رئیسی بداند که یک پشتوانه مردمی دارد. شاید یکی از دلایلی است که رای 16 میلیونی برای اولین بار برای کسی که انتخاب نشد، ثبت شده. ما می­‌توانیم این کاری که انجام می‌­دهیم را متوقف کنیم و از همان اول بگوییم، این 20 نفر بنشینند و انتخاب کنند؛ مثل همان کارهایی که قبلا می­‌شد و یا دیگر احزاب انجام می‌­دهند.

* چون جمنا خیلی زود و سریع کار کرده بود، احزاب مجبور شدند افرادی را که می­‌شناختند دعوت کنند؛ هر کسی که افراد بیشتری را می­‌شناخت، دعوت می‌کرد. بنابراین می‌­توان گفت که خیلی­‌ها جا ماندند.

* در شورای ائتلاف قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی، جلسه‌­ای برگزار شد که آقای قالیباف هم در آن بودند و آقای رئیسی هم در این جلسات حضور داشتند البته قبل از اینکه رئیس قوه قضائیه شوند. این گروه حدود 14 نفر بود که پس از رفتن آقای رئیسی به قوه قضائیه، از این گروه خارج شدند. این گروه بعدا به شورای ائتلاف تبدیل شد.

رفتار عجیب دولت در برابر پیشنهاد کمک

* بیش از یکسال با آقای رئیسی می‌­نشستیم و برنامه ریزی می‌­کردیم و فقط بحث انتخابات نبود؛ حتی یک الی دو نامه به دولت نوشتند و گقتند: «ما آماده همکاری هستیم»، اما از جانب دولت پاسخی داده نشد. نامه برای رئیس جمهور بود و همه افراد این گروه آن نامه را امضا کردند و گفتند: « همه ما آماده‌­ایم تا با نیروهای تخصصی خودمان کمک بدهیم». یک الی دو نامه دیگر هم در موارد مختلفی در آن زمان نوشتند و به دولت دادند.

حداد عادل به جای رئیسی

* اعضای این گروه بعد از رفتن آقای رئیسی به اتفاق نشستند و انتخاب کردند که آقای حداد عادل، رئیس این مجموعه بشود.

* (در شورای ائتلاف)  هنوز به مصداق نرسیدیم. هفته گذشته در همین گروه آخرین جلسه را برگزار کردیم و به مصداق نرسیدیم؛ ولی ساختار مطرح شده و همین بحث شوراها که قرار بود جدا شود، انتخاب شدند.

* چمران: بنده به شخصه با ایشان (رئیسی) صحبتی (درباره کاندیداتوری ریاست جمهوری) نکردم. دوستان دیگر ممکن است صحبتی کرده باشند. هم آقای رئیسی و هم آقای قالیباف هیچ کدامشان جواب مشخصی ندادند.

نظر رئیسی درباره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

* سخنگوی آقای رئیسی یا یکی از دیگران که به خاطر ندارم، از ایشان یک مسئله‌­ای را عنوان کردند و گفتند: « من آمدم اینجا و دارم کار می‌­کنم و فعلا به جای دیگری فکر نمی­‌کنم».

قالیباف می‌آید یا نمی‌آید؟

* پیش بینی من این است که اگر آقای رئیسی شرکت کند، آقای قالیباف شرکت نخواهند کرد. البته امکان دارد اوایل حضور پیدا کنند ولی نهایتا حاضر به شرکت نمی‌شود. این پیش بینی من است. البته اگر آقای رئیسی بیایند، امکان دارد خیلی­‌های دیگر نیایند.

از ظریف بهتر ندارند/ از اصلاحات تا شورای نگهبان

* کسی که بیشتر از همه می تواند در بین اصلاحات رای بیاورد، آقای ظریف است. خب آقای عارف هم می‌­تواند تشریف بیاورد مثل دوره‌­های قبل، ولی فکر می‌­کنم آقای ظریف رای آوری بیشتری داشته باشد.

* (اصلاح طلب ها) بحث تحریم انتخابات را همیشه در ارتباط با شورای نگهبان (و رد صلاحیت ها) داشته‌­اند. همین انتخابات گذشته آقایانی که تایید شدند از کسانی بودند که خیلی مشکل داشتند ولی تایید شدند. افرادی هم در جامعه انقلابی این طرف مثل آقای زاکانی یا ضرغامی تایید نشدند؛ ولی این افراد نگفتند که ما انتخابات را تحریم می­‌کنیم. شورای نگهبان ممکن است بر اساس موازین خودش تصمیم بگیرد. حالا شاید عده‌­ای به آن موازین انتقاد داشته باشند ولی آنها بر اساس آرا و موازین خودشان صلاحیت‌­ها را اعلام می‌­کنند.

وضعیت بد معیشت مردم

* سازمان آمار اعلام کرده است: « 60 میلیون نفر در ایران زیر خط فقر هستند». این خبر درست بود یا نه ولی من دیدم که اینطور زده بود. « یک میلیون نفر فقط با 45 هزار تومان یارانه‌­ها زندگی می­‌کنند»؛ یا « چند میلیون نفر با حقوق زیر 6 میلیون یا کمتر، زندگی می­‌کنند». به هر حال این آمار جالب نیست. بنابراین در زندگی خودمان هم که با یک حقوق بازنشستگی می‌چرخد، فشارها را احساس می­‌کنیم.

از مشارکت گسترده تا انتخاب آگاهانه

* با کنارگیری کردن مردم از انتخابات، اوضاع بدتر می­‌شود و امکان دارد دو مرتبه گزینه­‌های نامناسب سر کار بیایند. به عقیده من این برای مردم باید تبیین شود تا به یک دغدغه تبدیل شود. اصلاً مبنای تغییر و تحول کنار کشیدن نیست، زیرا نتیجه مطلوبی بر جای نمی‌گذارد.

* مردم باید به میدان بیایند و انتخاب هوشمندانه انجام دهند، نه انتخاب هیجانی و احساسی. باید مراقب وعده­‌ها باشیم؛ زیرا دادن وعده کار ساده ایست ولی بعدا پای وعده‌­ها نایستادن، نوعی توهین به مردم و رای مردم است. باید برای مردم تببین شود که تغییر شرایط زندگی، بستگی به انتخاب آنها دارد.