یادداشت تحلیلی
ضرورت راهبردی معرفی ظرفیتهای ایران در رسانههای اجتماعی چینی
روابط ایران و چین در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارای قدمتی چند هزار ساله است. آگاه سازی دو ملت در مورد بستر های مشترک و تبادلات فرهنگی تاریخی می تواند زمینه ساز همکاری های جدید شود.
علیرغم وجود زمینه ها و نمادهای مشترک تاریخی، مردم چین در خصوص ایران و فرصت های آن اطلاعات پایینی دارند. با توجه به ویژگی های خاص زبان چینی نمایندگی های سیاسی و دیپلماتیک ایران بخصوص در حوزه فرهنگی در این کشور نیز در این خصوص کار ویژه و ماندگاری نکرده اند.
رسانه های اجتماعی این فرصت را پدیده آورده است که ایران از طریق تولید محتوا در این حوزه این کمبودهای ساختاری را جبران کند. استفاده از شبکه های بین المللی اجتماعی در چین محدود است. با اینحال بر اساس سیاست های دولتی و البته کیفیت مناسب شبکه های بومی مردم این کشور نیز فعالیت در این شبکه ها را ترجیح می دهند. بطوریکه حتی در مواردی که چین برخی از اپلیکیشنها مانند واتس آپ و اینستاگرام را مسدود نکرده باز هم مردم چین از اپلیکیشنهای جایگزین چینی استفاده میکنند.
نرمافزار اصلی پیام رسان در این کشور ویچت است البته با یک رقیب در حال پیشرفت از زیرمجموعههای شرکت علی بابا کهMomo نام دارد. یوتیوب در چین مسدود است اما کاربران میتوانند Youku, PPTV, Sohu Video ,iQiyi را انتخاب کنند. در مورد توییتر نیزWeibo جایگزین خوبی برای این شبکه بوده است.
لذا با توجه به فرصت موجود ضرورت دارد یک برنامه ریزی مناسب و نقشه استراتژی از سوی نهادهای دست اندرکار از قبیل وزارت خارجه، سازمان میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی ایران و دانشگاه ها برای تولید محتوا در شبکه های چینی ترسیم شود :
لغو ویزای ایران برای چینی ها با رعایت برخی ملاحظات در ایران قدم مثبتی است که باعث حضور گردشگران چینی می شود. در این خصوص باید اطلاع رسانی مناسب توسط کسب و کار های گردشگری ایران با هدف جذب مستقیم گردشگر و برنامه ریزی برای ارائه خدمات مطلوب سفر در شبکه های اجتماعی چینی و صورت بگیرد. در غیر اینصورت با توجه به زیرساخت های موجود گردشگری ممکن است لغو ویزا تاثیر معکوس داشته باشد.
در حوزه اقتصادی بسیاری از محصولات ایرانی می تواند با فرصت های ایجادی اینترنت با حذف عامل واسطه ای و دلال بطور مستقیم از طریق این شبکه ها و با قیمت مناسب به دست شهروندان چینی برسد.
در حوزه فرهنگی، برندسازی مناسبی از ایران صورت نگرفته است. بسیاری از شهروندان چینی علی رغم فاصله جغرافیایی از اروپا درک روشنی از تفاوت های ملیت های اروپایی با یکدیگر دارند. اما در اذهان خود در خصوص ایران شناختی ندارند و با توجه به کلیشه های غلط موجود آن را با دیگر کشورهای منطقه تشخیص نمی دهند. در سالهای اخیر ترکیه توانسته است با برندسازی مجدد خود یک تصویر مناسب از خود در رسانه های چینی ارائه دهد.
در حوزه ارتباطات اجتماعی پیشنهاد می شود کمپینها و هشتگ های معرفی ایران با هدف اشتراک گذاری محتوا در قالب های عکس، فیلم، متن و … بخصوص توسط گردشگران چینی طراحی و اجرا شود.
تصویر سازی از امنیت بالای ایران در شبکه های اجتماعی ضروری است. چین بزرگترین فرستنده گردشگر به کشورهای جهان است، همه ساله در حدود ۱۴۰ میلیون چینی به خارج از این کشور سفر میکنند و این نگاه که ایران بدلیل قرار گرفتن در خاورمیانه کشور نا امنی است، باعث می شود بسیاری از چینی ها ایران را از کشورهای مقصد گردشگری خود حذف کنند. با توجه به اینکه ایران بین مقاصد گردشگری چینی ها قرار دارد، می تواند به عنوان هاب برای گردشگران چینی در نظر گرفته شود. به این معنی که چینی ها پس از حضور در ایران و گشت و گذار در آن به سمت مقاصد اصلی خود در آفریقا، اروپا و آمریکا سفر کنند.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.