صفحات فارسی توئیتر اسرائیل؛ از القای دوستی با مردم تا دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی

بررسی چهار حساب توئیتری منتسب به رژیم صهیونیستی در دوره زمانی ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۷ اکتبر ۲۰۲۴، (۱۵ مهر ۱۴۰۲ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۳) نشان می‌دهد: در حالی که در این صفحات تلاش گسترده‌ای برای القای ابراز دوستی و همراهی با مردم ایران شده، اما همزمان، رجزخوانی و نفرت پراکنی گسترده‌ علیه مقام‌های ایرانی – اسلامی، پرتکرارترین مضامین تولید شده در آن‌ها بوده است.

صفحات فارسی توئیتر اسرائیل؛ از القای دوستی با مردم تا دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی

به گزارش جهت پرس؛ همزمان با تقابل نظامی ایران و اسرائیل در هفته‌های اخیر، اظهار نظر و بحث و مجادله درباره جنگ و دیدگاه طرفین در این دعوا یکی از مهم‌ترین مجادلات فضای مجازی بوده است. به گونه‌ای که به گواه آمارهای عددی گوگل ترندز که محتوای جستجو شده در موتور جستجوگر گوگل را استخراج و نمایش می‌دهد، کلیدواژه جنگ از پرتکرارترین کلماتی بوده که از سوی کاربران وب در یک ماهه اخیر سرچ شده است.

گروه داده‌کاوی ایرنا به منظور تحلیل و رصد محتوای مربوط به طرف اسرائیلی، به بررسی و آنالیز ۴ حساب توئیتری منتسب به رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر سال گذشته تا ۷ اکتبر سال جاری میلادی پرداخته است. در این بازه زمانی یکساله( از۱۵ مهر ۱۴۰۲ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۳) تحرکات گسترده صفحات توئیتری منتسب به اسرائیل قابل توجه بوده است.

جدول مشخصات چهار صفحه توئیتری که به زبان فارسی فعالیت داشته و بیشترین بازدید، بازنشر و دنبال‌کننده را در ارتباط با اسرائیل داشته‌اند، به شرح ذیل است:

صفحات فارسی توئیتر اسرائیل؛از القای دوستی با مردم تا دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی

محتوای تولید شده در حساب‌های صهیونیستی چه بوده است؟

۱. حساب توئیتری اسرائیل به فارسی

اکانت یا حساب «اسرائیل فارسی» با ۵۵۲ هزار دنبال‌کننده، صفحه رسمی وزارت امور خارجه اسرائیل در توئیتر فارسی است که درباره سیاست‌ها و فعالیت‌های رژیم صهیونیستی تولید محتوا کرده است.

در فاصله زمانی ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۷ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی، تعداد ۲۷۳۵ توئیت در این صفحه منتشر شده است که تحلیل مضمون توئیت‌های پرلایک آن در گراف زیر قابل مشاهده است:

صفحات فارسی توئیتر اسرائیل؛از القای دوستی با مردم تا دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی

بررسی محتوای توئیت‌های پرلایک تولید شده در حساب توئیتری «اسرائیل به فارسی» در محورهای ذیل انجام شده است:
۱- حدود ۲۷ درصد از محتوای بررسی شده، به «ادعای حمایت و همراهی با مردم ایران» اختصاص دارد. القای همراهی، همدلی و دوستی میان اسرائیل و مردم ایران و جدا دانستن مردم از حکومت، ادعای دست داشتن حکومت ایران در اقدامات تروریستی منطقه، از جمله محتواهای این محور بوده است.

۲- نسبت دادن «جنگ‌طلبی به حزب‌الله و حماس» با ۲۴.۴۹ درصد از محتوا دومین مضمون پرتکرار در بررسی این اکانت توئیتری بود. انتشار محتوای تصویری از حمله حماس به اسرائیل، ادعای تروریست بودن حزب‌الله، حماس و توهین به شهید حسن نصرالله از جمله محتواهای تولید شده با مضمون در این صفحه بوده است.

۳- حدود یک پنجم از توئیت‌های پرلایک این نمونه آماری، به «القای توان نظامی و امنیتی اسرائیل» تمرکز یافته بود. انتشار تصاویر متعدد از تجهیزات نظامی اسرائیل، تکرار ادعای برتری قدرت و بالا بودن توان نظامی این رژیم در برابر حماس، از محتواهای مرتبط با این مضمون بود.

۴- «نفرت‌پراکنی علیه مقام‌های ایرانی» با ۱۸.۳۷ درصد از محتوا، چهارمین مضمون پرلایک بررسی شده در این نمونه آماری است. ادعای بی‌نتیجه بودن حمله موشکی ایران به اسرائیل، جنایت‌کار خواندن مقامات ایرانی، ادعای ترسو بودن و پنهان شدن مقامات ایران از ترس حمله اسرائیل، از جمله محتوای مرتبط با این مضمون بوده است.
۵- ۱۰ درصد از محتواهای منتشر شده مربوط به «کشته‌شدگان ۱۴۰۱» اشاره دارد. یادآوری و نام بردن از تعدادی از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ با انتشار محتوای تصویری و ابراز همدردی با خانواده‌های آن‌ها، موضوعی بود که به طور مستمر در این مدت برای مخاطبان مجازی این صفحه انتشار یافته بود.

۲. حساب توئیتری نخست وزیر اسرائیل

حساب توئیتری منتسب به نخست‌وزیر اسرائیل با ۱۱۵ هزار دنبال‌کننده، یکی از صفحات «بنیامین نتانیاهو» در توئیتر فارسی است که دیدگاه‌ها و اقدامات وی را انعکاس داده است.

در فاصله میان ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۷ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی، ۱۰۵ توئیت در این صفحه منتشر شده که تحلیل مضمون توئیت‌های پرلایک آن در گراف زیر قابل مشاهده است:

صفحات فارسی توئیتر اسرائیل؛از القای دوستی با مردم تا دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی

بیش از نیمی از محتوای این صفحه به اطلاع‌رسانی درباره «بازدیدهای روزانه، نظامی و امنیتی نتانیاهو» اشاره دارد. دیدار با گروگان‌های آزادشده و نظامیان و اشاره به قدرت تسلیحاتی و جنگی از جمله محتواهای تولید شده در این محور بوده است.

تقریبا یک چهارم از محتوای توئیت‌های پرلایک، مربوط به «القای روحیه شکست‌ناپذیری سربازان اسرائیلی» بوده است. بیان شرایط به نفع اسرائیل و القای پیروزی در حملات و بی‌رحم و جنایتکار جلوه دادن نیروهای حماس از جمله محتواهای اصلی تولید شده در این زمینه بوده است.

«نفرت پراکنی علیه حماس، شهید حسن نصرالله و مقامات ایرانی» به عنوان متحد آنها در منطقه از دیگر مضامین پرتکراری است که توسط گردانندگان این اکانت صهیونیستی منتشر و حدود ۲۵ درصد حجم محتوا را به خود اختصاص داده است.

«ادعا و القای حمایت و تعامل» با مردم ایران از دیگر مضامینی است که در این اکانت و حساب‌های توئیتری منتسب به این رژیم در این شبکه مجازی منتشر شده و کمی بیش از ۸ درصد توئیت‌های منتشره در این اکانت را شامل شده است.

۳.حساب توئیتری ارتش اسرائیل

اکانت یا حساب توئیتری منتسب به ارتش دفاعی اسرائیل با حدود ۵۵ هزار دنبال کننده، یکی دیگر از صفحات منتسب به رژیم صهیونیستی در توئیتر فارسی است که به نفع سیاست‌های این رژیم تولید محتوا کرده است.

در زمان مورد بررسی حدود ۲ هزار توئیت در این صفحه منتشر شده که تحلیل مضمون توئیت‌های پرلایک آن در گراف زیر تفکیک شده است:

صفحات فارسی توئیتر اسرائیل؛از القای دوستی با مردم تا دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی

۱- «القای توان نظامی اسرائیل» از اولویت‌های اصلی گردانندگان این صفحه بوده، زیرا بیش از یک سوم محتواهای این اکانت به این مضمون اشاره داشته و تقریبا ۱.۵ برابر مضمون دوم این طبقه‌بندی در ارتباط با موضوعات نظامی اسرائیل توئیت زده شده است.

۲- «القای تعامل با مردم ایران» از دیگر مضامینی است که در این اکانت و حساب‌های توئیتری منتسب به اسرائیل در این فضای مجازی منتشر می‌شود و نقط ثقل تولیدات این صفحه بر القای این مضمون تاکید دارد که رژیم صهیونیستی جنگ و تخاصمی با مردم ایران ندارد و در این راستا حتی در برخی مناسبت‌ها از جمله نوروز، به مردم ایران تبریک گفته شده است.

۳- نفرت پراکنی علیه حماس، شهید حسن نصرالله و متحدان آنها در منطقه از دیگر مضامین پرتکراری است که از سوی این اکانت اسرائیلی منتشر و حدود یک ششم حجم محتوا را شامل شده است.

۴- همچنین اکانت ارتش اسرائیلی، در ادامه القای همراهی با مردم ایران به تولید محتواهایی پرداخته که رایج‌ترین آن «حمایت از ناآرامی های سال ۱۴۰۱ و کشته شدگان این حوادث» بوده است.

۵- علاوه بر تخریب و توهین علیه مقام‌های ایرانی که همواره در این صفحات مرسوم بوده، انتشاردهندگان محتوای صفحه ارتش اسرائیل تلاش کرده‌اند تا به خوانندگان خود القا کنند «اقدامات نظامی و حتی دفاعی ایران علیه این رژیم غاصب چه تبعات اقتصادی برای مردم ایران دارد» و این‌ گونه دلسردی و بازدارندگی دفاعی ملت را علیه اسرائیلی‌ها القا نمایند.

۴. حساب توئیتری نتانیاهو به فارسی

اکانت یا حساب توئیتر فارسی منتسب به «نتانیاهو» با ۳۵ هزار دنبال‌کننده، یکی دیگر از صفحات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتر فارسی است که دیدگاه‌ها و اقدامات وی را انعکاس داده است.

در دوره یکساله مورد بررسی، ۹۶۷ توئیت در این صفحه منتشر شده است که تحلیل مضمون توئیت‌های پرلایک آن در گراف زیر قابل مشاهده است:

صفحات فارسی توئیتر اسرائیل؛از القای دوستی با مردم تا دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی

بیش از نیمی از محتواهای این صفحه به «رجزخوانی علیه ایران و مقام‌های ایرانی» اختصاص دارد . ادعای نابود کردن حکومت ایران در کوتاهترین زمان، احاطه به تمامی نقاط و افراد حائز اهمیت در ایران، به رخ کشیدن تسلیحات و توان نظامی، توهین و تمسخر سرداران جنگی و مقامات ارشد حکومت ایران از جمله محتواهای این مضمون‌ها بوده‌اند.

حدود ۲۳ درصد از محتوای توئیت‌های پرلایک این گراف، مربوط به «نفرت‌پراکنی علیه حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها» بوده است. قبول نکردن پیشنهاد آتش‌بس جنگ با لبنان، نفرت‌پراکنی و بیان سخنان بیهوده در رابطه با شخصیت شهید حسن نصرالله و ادعای نابودی کامل حزب‌الله و جانشینان شهید حسن نصرالله از جمله محتوای مرتبط با این مضمون بودند.

محتوای بعدی توئیت‌های پرلایک بررسی شده در این نمونه آماری که شامل ۱۶.۳۳ درصد است، به تاکید بر حمایت و تعامل با مردم ایران اشاره دارد. ادعای همدلی و دوستی اسرائیل با مردم ایران و همراهی مردم ایران برای براندازی حکومت، تبریک مراسم آئینی ایرانی مانند یلدا و نوروز و القای جدا دانستن مردم از حکومت از جمله محتوای این مضمون بودند.

در آخر، حدود ۴ درصد از محتوای بررسی شده به «ادعای پایبندی به حقوق انسانی و اعتقادی» اشاره داشت. مقصر ندانستن اسرائیل در مرگ کودکان و زنان بی‌گناه و ادعای همدلی و همدردی با افراد غیر نظامی کشته شده، محتوای اصلی مرتبط با این مضمون بودند.

جمع‌بندی

۱. بررسی کیفی ۴ اکانت توئیتری پربازدید و فعال منتسب به رژیم صهیونیستی در توئیتر فارسی نشان می‌دهد که ۳ مضمون کلی در این حساب‌های توئیتری به طور مشخص قابل ردیابی و دریافت است: نخست، رجزخوانی علیه ایران و به طور کلی مسلمانان، دوم، ادعای همراهی و دوستی با ملت ایران. سوم، نفرت پراکنی علیه مقام‌ها عالی رتبه ایران، حزب الله و حماس.

۲. اکانت‌های توئیتری منتسب به اسرائیل برای همراهی بیشتر مخاطبان خود، ترفندهای مختلفی را به کار بسته‌اند که احساسی‌کردن و اعلام دوستی و همراهی با آنها یکی از پرتکرارترین و برجسته‌ترین این راهکارها بوده است. همه این اکانت‌ها بر القای این موضوع تلاش کرده‌اند که با ملت ایران دشمنی نداشته و اعلام دوستی و حمایت همه‌جانبه خود را ابراز کرده‌اند. به علاوه، همراهی با برخی نارضایتی‌ها از جمله اتفاقات سال ۱۴۰۱ به طور محسوسی در این حساب‌ها تولید محتوا شده است به طوری‌که برای یادبود و همراهی مخاطبان مجازی تصاویر و فیلم‌های درگذشتگان سال ۱۴۰۱ بارها نشر و بازنشر شده است.

۳. اکانت توئیتری اسرائیل به فارسی قدیمی‌ترین اکانتی است که از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) به انتشار محتوا به نفع این رژیم می‌پردازد. این حساب توئیتری، ضمن داشتن بیشترین قدمت در توئیتر، بیشترین تعداد دنبال‌کننده (نیم میلیون) و بیشترین تعداد محتوا را در میان اکانت‌های توئیتری فارسی زبان مرتبط با رژیم صهیونیستی دارد. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز دو حساب توئیتری به زبان فارسی، هر کدام با ۱۱۵ و ۳۵ هزار دنبال‌کننده دارد که به طور مجزا و مشخص محتوای سخنان و گزارش بازدیدهای او را نشر و بازنشر می‌دهد.