شوک فائزه هاشمی به برادرش / چرا رئیس شورای‌شهر تهران نگران رد صلاحیت است؟

به گزارش جهت، محسن هاشمی که از جمله کسانی است که از همان آغاز بحث انتخابات ریاست‌ جمهوری 1400 نامش به عنوان یکی از نامزدهای ریاست‌ جمهوری مطرح‌شده حالا به گفته خودش یکی از نامزدهایی است که قرار است در شورای مرکزی اصلاح‌طلبان درباره آمدنش بحث شود. وی پیش‌ از این چند بار اظهار کرده […]

شوک فائزه هاشمی به برادرش / چرا رئیس شورای‌شهر تهران نگران رد صلاحیت است؟

به گزارش جهت، محسن هاشمی که از جمله کسانی است که از همان آغاز بحث انتخابات ریاست‌ جمهوری 1400 نامش به عنوان یکی از نامزدهای ریاست‌ جمهوری مطرح‌شده حالا به گفته خودش یکی از نامزدهایی است که قرار است در شورای مرکزی اصلاح‌طلبان درباره آمدنش بحث شود.

وی پیش‌ از این چند بار اظهار کرده بود که تمایلی برای نامزد شدن در انتخابات را ندارد. حتی اواخر اسفندماه سال گذشته در پایان جلسه شورای شهر تهران در خصوص حضورش در انتخابات گفته بود: «امیدوارم برای کاندیداتوری ریاست جمهوری گول نخورم.»

در همین راستا هم فاطمه هاشمی خواهر محسن هاشمی اسفندماه در گفتگویی اعلام کرده بود: «محسن برنامه‌ای جهت نامزدی در انتخابات ندارد و این موضوع فعلاً برای او جدی نیست.»

اما حالا تنها باگذشت یک ماه خود محسن هاشمی گفته است که از سوی حزب کارگزاران به نهاد اجماع‌ساز پیشنهادشده‌ اما هنوز بلاتکلیف است و نمی‌تواند بگوید که حضور پیدا می‌کند یا نه. به‌عبارت‌دیگر، او این روزها در وهله اول در انتظار تصمیم نهاد اجماع‌ساز اصلاحات برای نامزدی خود است. آنچه موجب شده تا برخی منابع رسانه‌ای از تغییر تصمیم او مبنی بر نامزدی در انتخابات سخن بگویند.

اما علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی برخلاف این تحلیل‌های رسانه‌ای گفته است: هاشمی جزو نامزدهای اصلی حزب کارگزاران بود اما خودش قصد جدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

دو شرط هاشمی؛ احراز صلاحیت و معرفی به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان
به گفته نمازی، هاشمی برای حضورش در انتخابات دو شرط مطرح کرده است که در صورت تحقق آن‌ها به عرصه بیاید. نمازی تصریح کرده است: شروط هاشمی درباره اطمینان خاطر از احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان و اجماع جبهه اصلاحات ایران است. اگرچه به اعتقاد من هنوز موضوع حضور هاشمی در عرصه انتخابات قطعیت ندارد.

اظهارات نمازی مبنی بر قطعیت نداشتن نامزدی هاشمی در انتخابات، شاید به دلیل احتمال انتخاب فرد دیگر یا به‌طور مشخص ظریف از سوی نهاد اجماع‌ساز است. چرا که پس از تصمیم صریح سیدحسن خمینی مبنی بر حضور نیافتن در انتخابات، نام هاشمی پس از محمدجواد ظریف به‌عنوان اولویت بعدی اصلاحات مطرح‌شده است. در همین باره، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز اواخر فروردین ماه بیان کرد: «ما به صفت جبهه‌ای ظریف و به صفت حزبی، محسن هاشمی را برگزیده‌ایم.»

اظهارات عطریانفر هم نشان می‌دهد که هاشمی گزینه کارگزاران سازندگی است که به نفع تصمیم جمعی اصلاحات در اولویت بعدی قرار گرفته است. همین هم شاید به قول نمازی، قطعیت حضور هاشمی را کاهش می‌دهد. هر چند برخی اصلاح‌طلبان همچون محمد زارع‌فومنی دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات، محسن هاشمی را نه اولویت دوم اصلاح‌طلبان بلکه گزینه جدی بعد از سیدحسن خمینی معرفی می‌کند. او که روز شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه به میدان آمد و اعلام کاندیداتوری کرد تا مدتی پیش، احتمال حضور و تأیید صلاحیت هاشمی را زیاد می‌دانست و شاید هنوز هم حتی باوجود اعلام نامزدی خود بر همین رأی چند روز گذشته خویش استوار باشد.

آیا محسن هاشمی توان رأی آوری دارد؟
در شرایط بلبشویی که هرروز از یک کناره، یک نام جدید برای حضور در انتخابات علم می‌شود بحث کاندیداتوری محسن هاشمی همچنان ماه‌های گذشته که بارها کم‌رنگ و پررنگ شده است در هاله‌ای از ابهام است. او که به نظر می‌رسد این روزها نرمش بیشتری درباره نامزدی‌اش در انتخابات نشان می‌دهد هنوز در صف انتظار تصمیم جمعی نهاد اجماع‌ساز اصلاحات به سر می‌برد.

اما جز این به گفته خود محسن هاشمی رای‌آوری نامزدها بحث دیگری است. این‌که محسن هاشمی آیا می‌تواند موجب بازگشت بدنه سرخورده اصلاحات به انتخابات شود یا خیر را شاید بتوان با سخنان فائزه هاشمی خواهرش پاسخ داد. اظهارات جنجالی اخیر فائزه هاشمی گمانه حضور محسن هاشمی را در انتخابات تقویت کرد، فائزه در کلوب هاوس گفته است حتی اگر برادرش نامزد باشد، رأی نخواهد داد؛ بنابراین باید به بلاتکلیفی که محسن هاشمی از آن سخن می‌گوید مؤلفه استقبال مردمی را نیز اضافه کرد این‌که آیا به قول خود محسن او می‌تواند رای‌آور باشد، کسی که حتی خواهرش به صراحت می‌گوید حتی اگر او بیاید رأی نخواهد داد.

محسن هاشمی در مرور زمان
اما کارنامه محسن هاشمی که به گفته هم‌حزبی‌ها و حتی همان فائزه، تنها کسی است که توان دارد یا سابقه خوبی دارد چه وزنی دارد؟
محسن، اولین فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و عفت مرعشی است. او تحصیلات درسی را در مدارس اسلامی «ولیعصر» و «علوی» و تحصیلات عالی را در رشته مهندسی مکانیک دنبال کرد. وی در دوره فوق‌لیسانس به توصیه پدر، تحقیقاتی را در خصوص نحوه ساخت «راکت‌های تاو» انجام داد.

محسن هاشمی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از پلی تکنیک مونترال کانادا است و تا پایان اجرای قطعنامه در صنعت دفاعی کشور مشغول بود.پس از ریاست جمهوری پدرش، وی «دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور» را پایه‌گذاری کرد و تا سال 1376 رئیس آنجا بود.

با شروع دوره اصلاحات از سال 1376 و در سن 36 سالگی به مدیرعاملی شرکت متروی تهران انتخاب شد و تا سال 1389 به مدت 13 سال مدیرعامل متروی تهران ماند. در آن سال به خاطر اختلاف با رئیس‌جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد بر سر تأمین بودجه مترو کنار رفت؛ اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در هشتم مهر سال ۹۲ در پست معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی به عرصه مدیریتی برگشت.

او از بیست و هشتم مردادماه سال ۱۳۹۶ نیز بارأی اعضای منتخب شورای شهر تهران، رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش شد و حالا در کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان درگیرو دار آمدن یا نیامدن در انتخابات 1400 است، انتخاباتی که به قول او، هنوز جریان‌ها در تعیین نامزدهایش بلاتکلیف هستند.