گزارش جهت پرس از بحران بنزین در شمال کشور؛

شهرهای شمالی به دلیل ورود بی‌سابقه مسافر با بحران مواجه شد

روزهای گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان‌دهنده صف‌های طولانی مقابل جایگاه های سوخت بود، اتفاقی نادر که به دلیل تعدد سفرهای زمینی رخ داد.

شهرهای شمالی به دلیل ورود بی‌سابقه مسافر با بحران مواجه شد

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ بحران بنزین در شهرهای شمالی باعث دردسر مسافران و مردم محلی شده است. در روزهای تعطیل هفته دوم شهریور ماه، مسافران زیادی راهی شمال کشور شدند. انبوه مسافران در شهرهای گیلان و مازندران، باعث شده که پمپ بنزین ها با مشکلات فراوانی روبه رو شوند. اوج این مشکلات در روز چهارشنبه بروز نمودند.
مردم محلی و مسافران در شهرهای صومعه سرا، رشت، فومن، ماسال و … سرگردان شده اند. صف های ماشین های خالی جلوی پمپ بنزین های بسته تشکیل شده و مردم عصبانی و سرگردان شده اند.
یکی از اهالی بومی صومعه سرا که در صف طولانی بنزین گیر کرده وضعیت بنزین گیلان را چنین شرح می دهد: ورود چند میلیون مسافر به گیلان باعث این وضعیت شده است. پمپ بنزین های فومن و صومعه سرا تعطیلند. من شنیده ام که تنها دو پمپ بنزین در ماسال کار می کنند. یک پمپ بنزین هم در صومعه سرا تا نزدیکی ظهر کار می کرد که آن هم تعطیل شد. من شنیده ام که ماشین های حمل بنزین در ترافیک گیر کرده و نمی توانند به شهرهای شمالی برسند. خودروهای زیادی در جاده های منتهی به شهرهای شمالی هستند.
یک مسافر نیز در رابطه با وضعیت بنزین شهرهای شمالی می گوید: از صبح چهارشنبه بنزین نایاب شده است. من از صبح تا ظهر به ۴ پمپ بنزین در صومعه سرا، کسما، ضیابر و گوراب زرمیخ رفتم اما همه تعطیل بودند و صف های طویلی در پمپ بنزین ها تشکیل شده بود. بسیاری از مسافران نگران برگشت به خانه اند. آنها می ترسند که مجبور شوند تا چند روز در گیلان بمانند.
تعطیلی موقتی و چندساعته جایگاه‌های سوخت در برخی مناطق غرب مازندران نیز از تبعات حضور گسترده مسافران و حجم بالای سفرها در سایه ضعف زیرساخت‌ها در این مناطق محسوب می‌شود و با آنکه کارشناسان و صاحبنظران بارها بر تقویت زیرساخت‌ها متناسب با جمعیت شناور و گردشگران تاکید کرده‌اند اما همچنان شاهد نارسایی‌هایی در این بخش‌ها هستیم.
قفل و یکطرفه شده جاده کندوان و بروز مشکل برای اهالی حاشیه نشین و بومی از یک سو، کمبود سوخت و تعطیلی موقتی جایگاه‌ها، افزایش مصرف انرژی، زیرساخت‌های محدود درمانی و گردشگری و غیره از دیگر تبعات و پیامدهای گردشگری انبوه و مدیریت نشده در مازندران محسوب می‌شود.

مصرف بنزین در گیلان ۳ میلیون لیتر بیشتر از روزهای عادی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: از نظر تأمین بنزین هیچ مشکلی نداریم، انبار رشت به‌صورت ۲۴ساعته بنزین را از خط دریافت می‌کند، اما مصرف بنزین در استان‌های شمالی به‌شدت افزایش یافته به طوری که روز گذشته فقط در استان گیلان ۷.۵ میلیون لیتر بنزین توزیع شده که ۳ میلیون لیتر بیشتر از روزهای عادی بوده است.
وی ادامه داد: مشکلی که وجود داشته این بوده که ناوگان نفتکش‌هایی که بنزین بار می‌زنند و به‌جایگاه‌ها ارسال می‌کنند، ۶ یا ۷ برابر حالت عادی در ترافیک می‌مانند؛ یک نفتکش یک مسیر ۱.۵ ساعته را حدود ۹ ساعت در راه است و ناوگان حمل‌جاده‌ای بنزین در ترافیک قفل شده و با تأخیر به جایگاه‌های عرضه بنزین رسیده است.
مشکل تأخیر در رساندن بنزین فقط برای گیلان و غرب مازندران پیش آمد
ویس‌کرمی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در خروجی رشت به سمت قزوین به علت ترافیک، نفتکش‌های ما امکان تردد ندارند؛ روز گذشته هم ازدحام زیاد و ترافیک فوق سنگین داشتیم و تنها مسئله‌ای که وجود داشت، مربوط به استان گیلان و غرب استان مازندران بود و بقیه شهرها و استان‌های شمالی از جمله شرق مازندران و استان گلستان هیچ مشکلی در توزیع و دریافت بنزین وجود نداشت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: تعدادی از جایگاه‌ها به علت ماندن نفتکش‌ها در ترافیک، با توقف عرضه موقت بنزین مواجه شدند و تعطیلی برخی جایگاه‌ها در گیلان، تعطیلی ساعتی بوده و بلافاصله با رسیدن بنزین، این جایگاه‌ها به مدار بازگشتند.
وی افزود: یک نفتکشی که مسیری را در حالت عادی دو ساعته طی می‌کرده، ۹ ساعت در راه بوده و این موجب شده تا نفتکشی که در طی ۹ ساعت چهار مسیر را طی می‌کند، فقط یک مسیر را طی کند و توان آن به یک‌چهارم کاهش یابد.
ویس‌کرمی با بیان اینکه روز گذشته مصرف بنزین در کشور به ۱۳۶ میلیون لیتر رسید، گفت: امروز هم روز پرتردد، پرترافیک و پرمصرفی را در بخش بنزین خواهیم داشت و همکاران ما در سراسر کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی به صورت ۲۴‌ساعته در حالت بازرسی و مدیریت امور توزیع بنزین هستند و مشکل یا نگرانی در زمینه تأمین بنزین نداریم.

ضعف تأمین به موقع بنزین مشهود بود

در همین رابطه شایان مرادی کارشناس انرژی با اشاره به وضعیت پیش آمده در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت در روزهای پایانی ماه صفر گفت: همواره در این ایام شاهد پیک مصرف بنزین در کشور هستیم و بر اساس جداولی که در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی از سنوات گذشته موجود است می‌شد پیش بینی کرد که در کدام مناطق کشور مصرف افزایش پیدا خواهد کرد به همین دلیل مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌توانستند پیش بینی کنند که در کدام استان‌ها مصرف بالا خواهد رفت و بنزین مورد نیاز تأمین شود.
وی ادامه داد: اینکه به عنوان مثال گفته شود از قبل این کار صورت نگرفته و یا ترافیک مانع از انتقال به موقع بنزین شده است عملاً برای مردمی که ساعتها در صف جایگاه‌های عرضه سوخت معطل باشند توجیه پذیر نیست و عملاً این یک نمره منفی برای مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی محسوب می‌شود.
این کارشناس انرژی ادامه داد: یک وقت ما از افزایش مصرف صحبت می‌کنیم که چرا بنزین در کشور زیاد مصرف می‌شود و یک وقت موضوع این است که بنزین باید به موقع تأمین شود که متأسفانه در روزهای اخیر ضعف تأمین به موقع بنزین مشهود بود که این موضوع باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: در هفته‌های آینده نیز دوباره شاهد پیک افزایش مصرف بنزین به دلیل بازگشایی مدارس هستیم که از هم اکنون مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی باید برای تأمین سوخت مورد نیاز فکر عاجل کنند تا شاهد کمبود بنزین در کشور نباشیم.

پاسخ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به مردم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تعدادی از جایگاه‌ها به علت ماندن نفتکش‌ها در ترافیک، با توقف عرضه موقت بنزین مواجه شدند و تعطیلی برخی جایگاه‌ها در گیلان، تعطیلی ساعتی بوده و بلافاصله با رسیدن بنزین، این جایگاه‌ها به مدار بازگشتند.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به بحران بنزین در شهرهای شمالی

کاربران شبکه‌‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای نسبت حضور بی‌سابقه مسافرین به شمال کشور واکنش‌های متفاوتی داشتند. برخی از بی‌ملاحظه بودن مسافران و عدم رعایت نکات فرهنگی گله داشتند و برخی دیگر اصرار داشتند بومیان این منطقه را انسان‌های خودخواه و غیرمنطقی جلوه دهند و هرکس از شهر و استان خودش مردم را دعوت می‌کرد که به دیگر شهرها هم سفر کنند تا مهمان‌نوازی سایر استان‌ها را هم ببینند، در صورتی که ازدحام جمعیت همیشه با آلودگی، بی‌نظمی و کمبود مواد اولیه همراه است و نباید بومیان هیچ شهری را بابت گله‌هایشان سرزنش کرد.

در نهایت خواسته منطقی و به حق مردم از مسئولین اینست که زیر ساخت‌های برخی از شهرهای پرطرفدار در بین مردم را بالا ببرند تا رضایت عمومی بین بومیان و مسافران به وجود بیاید، علاوه بر آن بیش از هر اقدامی ایجاد قوانین جهت حفظ نظم شهر و عدم خسارت به شهرهای توریستی لازم و ضروری است چراکه مشکل فقط کمبود امکانات یا وضعیت بد اقتصادی مردم نیست بخش عمده مشکلات به وجود آمده نشات گرفته از برخی رفتارهای ناهنجار و به دور از آداب است که باعث ناراضایتی و اعتراض شده است.