پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

بعد از شهادت رئیس جمهور، ایران دچار هرج و مرج و بهم ریختگی نشد، این نشان از بلوغ سیاسی و اندیشه مدنی مردم دارد، حال باید با انتخاب صحیح فردی را جایگزین رئیس جمهور شهید کنند که بتواند محکم همچون سید ابراهیم رئیسی در حفظ کشور قدم بگذارد، آقای رئیسی با نحوه کشور داری خود شاخص‌های مناسبی را برای فرد اصلح در کشور به میراث گذاشتند.

منتشر شده در 7 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ اهمیت بالاترین مقام اجرایی هر کشور به قدری است که کوچکترین اتفاق درموردش مورد توجه افکار عمومی قرار میگیرد، چه برسد به فقدان وی. بسیاری از کشورها در فقدان رئیس جمهور یا مقام اجرایی کشورشان دچار تلاطم و هرج و مرج می شوند اما در جمهوری اسلامی نه تنها در شهادت شهید رئیسی بلکه در طول 45 سال اخیر ثابت کرده است که در شرایط بحران هم استوار و مقتدر بوده و بحرانها را نه تنها مدیریت بلکه تبدیل به فرصت کرده است.

تشییع و تدفین باشکوه شهید رئیسی خود تبدیل به فرصتی برای ایجاد سرمایه اجتماعی و اقتدار جمهوری اسلامی شد.

علاوه بر این حال که در آستانه انتخابات قرار گرفته ایم، شخص شهید رئیسی خود تبدیل به یک شاخص برای رئوسای جمهور آینده شده است. اما خصلت و ویژگی‌های شهید ابراهیم رئیسی چه بود؟

فهم درست از حل مسائل کشور

سید ابراهیم رئیسی در ابتدای آغاز به کار ریاست جمهوری خود بر این امر تاکید داشتند که حل مسائل کشور را نباید به راه آمدن دیگر کشورها با ایران گره زد. همین نگاه ایشان به مشکلات کشوری باعث شد بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدی‌ها در ایران شروع به کار کنند. با پیگیری فراوان مشکلات کارخانه‌ها و چرخه تولید را برطرف کردند و این خود نقش مهمی در حل مشکلات اقتصادی کشور داشت.

دنیا محصور آمریکا نیست

شهید رئیسی معتقد بود که کل دنیا در معاملات اقتصادی و سیاسی با آمریکا و برخی کشورهای غربی و اروپایی محصور نیست و تعاملات گسترده با تمام کشورها زیر ساخت اقتصادی و تجاری قوی را برای کشور فراهم می‌کند. در این زمان که ما با چین، هندوستان، پاکستان و کشورهای عربی و غربی در تجارت گسترده به سر میبریم این امید را برای اقتصاد کشور به وجود می‌آورد که اگر آمریکا و برخی کشورهای غربی ایران را در تبادلات تجاری تحریم کردند با معاملات کشورهای دیگر چرخه تجارت و اقتصاد ایران ضربه‌ای نخواهد خورد.

حمایت از محور مقاومت و ایجاد امنیت برای ایران

درحالی که برخی افراد  شبهه ایجاد میکنند که پول ایران خرج عرب‌ها می‌شود اما شهید رئیسی با نگاه ویژه ای که به محور مقاومت و لزوم مقابله با صهیونیست های جنایتکار داشت، امنیتی پایدار برای کشور ایجاد کرد و مسیر حاج قاسم سلیمانی را ادامه داد. شهید رئیسی بر خلاف ادوار گذشته سیاست حمایت از محور مقاومت را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داد و حتی در سازمان ملل از فلسطین، قرآن و اموزه های اسلامی دفاع کرد.

مردمی بودن

یکی از خصوصیات مهم آقای رئیسی با مردم بودن  است، ایشان  با فهم درست از مسئله های مردم، آن ها را در ک و برای حلشان تلاش می کرد. این کنار مردم بودن فقط از سر نمایش نبود بلکه اعتقاد داشت که مردم سرمایه کشور هستند.

ولایت مداری بدون هزینه از ولایت

شهید رئیسی در حالی که تمام و کمال مطابق با گفتمان رهبر معظم انقلاب حرکت میکرد و خود را یک طلبه ساده میدانست اما تلاش میکرد هزینه ای برای ولایت ایجاد نکند؛ توجه به گفتمان های اقتصادی رهبر معظم انقلاب را در دستور  کار دولت خود قرار داده بود و در گوشه گوشه ایران آن را دنبال میکرد، از احیای کارگاه های نیمه تعطیل تا ایجاد اشتغال جدید برای مردم.

همراهی میدان و دیپلماسی 

برخلاف ادوار گذشته که بین میدان نظامی و دیپلماسی اختلاف افکنی میکردند، رئیس جمهور طرح دکترین مقاومت رهبر انقلاب را در این سه سال به خوبی اجرایی کرد. ثمر  همراهی دیپلماسی و میدان  نیز عزت و سر بلندی ایران در دنیا بود.

چرخاندن چرخ تولید بدون مذاکره با آمریکا

در  اقتصاد داخلی دولت مسئله تولید را در اولویت کار خود قرار داد و همه امکانات را برای این مهم بسیج کرد.  مثلا بانک‌ها را از بنگاه داری به سمت  تولید هدایت کرد
از سوی دیگر یکی از ستون‌های هم اقتصاد در هر کشوری شرکت های دانش بنیان هستند به نحوی که  60 درصد تولید و اقتصاد کشورها بر عهده این شرکت‌هاست. آقای رئیسی با به راه اندازی این شرکت‌ها در ایران پایه و بنای خوبی برای تحول اقتصادی ایران در آینده ایجاد کرد.

شاخص های بی شمار …

در مجموع عملکرد دولت و شخص شهید رئیسی به نحوی بود که میتوان از آن شاخص های متعددی استحصا کرد اما مسئله اصلی تداوم این شاخص ها و تعهد دولت های آینده به این شاخص هاست چرا که مردم  بعد از شهید رئیسی توقعشان از ریاست جمهوری بالاست.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/171147

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی