در یک رشته توئیت مطرح شد؛

سلبریتی‌ها سفیران فرهنگی سفارتخانه‌ها؟

یکی از کاربران فعال در توئیتر با اشاره به کمپین‌های مختلف اجتماعی و سیاسی به عاملین میدانی و رسانه‌ای این جریان‌ها اشاره کرد.

سلبریتی‌ها سفیران فرهنگی سفارتخانه‌ها؟

سید هانی هاشمی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:
برای شروع ابتدا یه بازشناسی از سفیر بریتانیا در ایران داشته باشیم؛ سایمون شرکلیف از سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) در وزارت خارجه بریتانیا مشغول به کار است. او بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ (1379-1382) به عنوان دبیر دوم سفارت در تهران بود که توانستند دولت اصلاحات را بر سر میز مذاکرات سعد آباد بیاورند.

 

1

 

Image removed.

درپایان مذاکرات سعدآباد درنهایت با گرای آمریکایی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند. از دیگر مسئولیت‌های سایمون می‌توان به ریاست اداره ضدتروریسم، سفیر بریتانیا در یمن و مسئولیت‌های امنیتی اشاره کرد. اما ماموریت جدید او چیست؟
 

3

این روز ها اهم فعالیت های شرکلیف در اینستاگرام و در پیج سفارت بریتانیا در ایران: ukiniran صورت می‌پذیر. جایی که کمپین ۱۶ روزه سفارت بریتانیا به صورت های لایت؛ هم فارسی و هم انگلیسی؛ در این صفحه قرار داده شده است. بازیگر اصلی رسانه ای این کمپین سایمون شرکلیف می‌باشد.
 

4

البته که تمرکز این صفحه در بیان و تبیین روز جهانی زن سابقه دار است، منتها آنچه این کمپین و بازیگر اصلی را پر بازدید تر میکند بهره برداری سفارت بریتانیا از بازیگران بومی برای پیشبرد کمپین خود است.

5

سفیر بریتانیا در ایران در همین صفحه کذایی در حمایت از پایان دادن به خشونت علیه زنان یک کراوات نارانجی زده و در چندین پست با مردم ایران درباره مبارزه با خشونت حرف می‌زند و آنها را توجیه میکند که باید به داد زنان برسیم؟!؟!؟ اما این کمپین بازیگران دیگری نیز پیدا می‌کند.

 

6

هم زمان با فعالیتهای سفارت بریتانیا در حوزه خشونت، بیانیه ای در اعتراض به خشونت علیه زنان در سینما و تئاتر منتشر شده و در حمایت از این بیانیه کمپین ۸۰۰ زن شکل گرفت.

 

7

جنبش ۸۰۰زن سینما و تئاتر که در پی اعتراض به خشونت جنسی و جنسیتی در سینما و تئاتر ایران همزمان با فعالیت سایمون به یکباره به راه افتاده، بازیگرانی را همراه کرده که خودشان سالها قبل وجود چنین مسئله ای را حتی کتمان می‌کردند! سوال اینکه باچه حمایت و هدایتی این جریان براه می افتد؟

 

7

جالب اینکه در بین بازیگرانی که توسط صفحه سفارت بریتانیا دنبال می شدند، خانم بهنوش بختیاری هم بود ولی نامش در میان امضا کنندگان جنبش نبود. اما چند روز بعد، خبر افشاگری دیگری از بهنوش بختیاری درباره آزار جنسی در سینما پخش شد و جنبش هشتصد زن هم از وی حمایت کرد.

نقدا خواستم بگم: آقای سفیر! چه روزی که درتجمعات سیاسی جلوی دانشگاه حاضر شدید و چه روزی که با ظاهر اتو کشیده‌ کرواتی جلوی دوربین ایستادید و درباره‌ی پروژه جهانی #خشونت_علیه_زنان با بازیگران بومی نقش آفرینی کردید. من یکی فرقی بین هیچ کدام از فعالیت های روباه پیر نمی بینم