در گزارش جهت پرس بخوانید

سفارت استرالیا از همجنس‌بازی در تهران حمایت کرد/ واکنش ایران به زیر پا گذاشتن خطوط قرمز جامعه میزبان چه بود؟

صفحه رسمی سفارت استرالیا در تهران در اقدامی زننده به ترویج همجنس‌بازی پرداخت که باعث واکنش‌های زیادی از مجامع رسمی در ایران شد.

سفارت استرالیا از همجنس‌بازی در تهران حمایت کرد/ واکنش ایران به زیر پا گذاشتن خطوط قرمز جامعه میزبان چه بود؟

به گزارش جهت پرس؛  به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ روز گذشته سفارت استرالیا در تهران در پستی اینستاگرامی بدون توجه به عرف و اعتقادات مردم ایران به ترویج و تبلیغ یک مسئله غیراخلاقی پرداخت که امروز با پیگیری مسئولان سفیر این کشور در تهران را احضار کرده تا پاسخ بدهد که چرا خطوط قرمز جامعه میزبان را زیر پا گذاشته است. اما این اقدام چه بود؟

 احضار سفیر استرالیا به دلیل ترویج همجنس‌بازی

کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش تند و انتقادی به این اقدام زشت و زننده سفر استرالیا داشتند و خواهان پیگیری و رسیدگی به این موضوع شدند.

فعالان رسانه‌ای و سیاسی چه واکنشی به اقدام موهن استرالیا داشتند؟

حسین کنعانی مقدم، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و  دبیر کل حزب سبز ایران در واکنش به جشن «بنفش بپوش» در سفارت استرالیا در تهران گفت: موضوع همجنسگرایی در استرالیا قانونی است و با توجه به اینکه در صفحه رسمی سفارت استرالیا در تهران این موضوع را مطرح کردند، باید با آن برخورد شود؛ همانطور که رهبری فرمودند باید حکمرانی جمهوری اسلامی توسط سفرای دیگر کشورها بر اساس قانون باید رعایت شود و مسئولین ما در این موضوع باید حساسیت نشان دهند و ما نمی‌توانیم قوانین خودمان را به لحاظ اینکه سفیر استرالیا در این گناه کبیره قرار دارد؛ قانون جمهوری اسلامی را نادیده بگیریم.  اشکالی به وزارت کشور وارد می‌دانم که در دوره شهید رئیسی به عنوان حزب سبز درخواست کردیم تظاهراتی مقابل سفارت انگلیس برای موضوع بحرین و حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه برگزار کنیم و متأسفانه این وقت را برای جمع ندادند؛ الان هم اگر وزارت کشور مجوز صادر کند، قطعاً مردم تمایل دارند که اعتراض خود را در مقابل سفارت استرالیا به نمایش بگذارند.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با ترویج همجنس بازی توسط سفیر استرالیا در تهران، بیان کرد: اقدام اخیر سفارت استرالیا در ترویج پدیده‌های ضد اخلاقی، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. جمهوری اسلامی ایران یک کشور کاملاً اسلامی و دارای الگوهای ارزشی است، تبلیغ پلشتی‌ها و ناهنجاری‌ها در یک کشور اسلامی، اهانت به ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی آن کشور است.به نظر می‌رسد سفیر جدید استرالیا در تهران با هدف توهین به آرمان‌های جمهوری ایران و انقلاب اسلامی این اقدامات تبلیغاتی را انجام داده و وزارت خارجه باید سفیر استرالیا را از ایران اخراج کند، همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا را فرا بخواند تا سفرای کشورهای اروپایی و غربی هنگام حضور در ایران بدانند، ایران تحت هیچ شرایطی از ارزش‌های اسلامی و دینی خود برای برقراری رابطه با آنها عقب نشینی نخواهد کرد.  وزارت خارجه سفیر استرالیا را اخراج کند.

محمد مهدی شفایی دبیر کمیته بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در خصوص اقدام سفیر استرالیا در صفحه شخصی خود نوشت:

واکنش دبیر بین الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به اقدام سفیر استرالیا +عکس

کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای با توییت‌های انتقادی اعتراض خود را نشان دادند. برخی از کاربران به مسئله غزه و نسل کشی اشاره کردند و نوشتند که صحبت درمورد این اتفاق ضدبشری و نسل کشی در فضای مجازی دیکتاتورمآبانه سانسور می‌شود و در ازای آن صحبت درباره یک پدیده انحرافی آزاد است، حق کودکان مظلوم و بی‌پناه غزه پایمال می‌شود و کسی برای ریختن خون آن‌ها در دنیای غرب ارزشی قائل نیست ولی حقوق افرادی که انحرافات جنسی دارند به رسمیت شناخته می‌شود.

کاربران معترض معتقد بودند با سفیر استرالیا پاسخگوی این حرکت ناهنجار و خلاف عرف و شرع مردم ایران باشد تا بار دیگر شاهد این قبیل اتفاقات نباشیم.

پاسخ ایران به دهن کجی استرالیا چه بود؟

در پی انتشار مطلبی موهن در شبکه‌های اجتماعی توسط سفارت استرالیا در تهران، «ایان مک کانویل» سفیر این کشور، روز سه‌شنبه از سوی رئیس اداره منطقه‌ای به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

رئیس اداره منطقه‌ای وزارت امور خارجه ایران ضمن اعتراض شدید نسبت به اقدام سفارت استرالیا در انتشار این محتوای هنجارشکنانه، این اقدام را شدیدا محکوم کرد و گفت که مطلب منتشره توسط سفارت استرالیا توهین‌آمیز و مغایر عرف و آداب و فرهنگ ایرانی و اسلامی است و لازم است به نحوی شایسته جبران گردیده و از تکرار چنین مواردی موکدا اجتناب گردد. به‌علاوه چنین اقدامی از سوی سفارت مغایر حقوق بین‌الملل و کنوانسیون دیپلماتیک وین ناظر بر رفتار نمایندگی‌های سیاسی در احترام به قوانین و مقررات دولت پذیرنده است.

رئیس اداره منطقه‌ای وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: تاریخ روابط و مناسبات خارجی ایران نشانگر حساسیت بالای افکار عمومی و واکنش آنان در قبال چنین رفتارهای هنجار شکنانه‌ای است. سفیر استرالیا با تأکید بر این‌که سفارت کشورش قطعا تعمدی در اهانت به مردم و ارزش‌های جامعه ایرانی نداشته، گفت در این پیام نامی از ایران برده نشده است. موارد نگرانی و موضع دولت جمهوری اسلامی ایران را به کانبرا منعکس خواهد کرد.

اگر دستگاه دیپلماسی ایران بابت این اقدام موهن و زننده تعلل کند در آینده این سفارتخانه‌ها اقدام‌های بیشتری انجام خواهند داد و بسیاری از الگوهای رفتار اجتماعی و ارزش‌های اخلاقی ایران را نادیده خواهند گرفت.