در گفتگو با کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی مطرح شد
سریال تاسیان را توقیف نکنید ولی به شدت آن را آن نقد کنید
مهدی پناهی کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی در گفتگو با جهت پرس در نقد سریال تاسیان گفت: برای قضاوت درباره تاسیان سه قسمت کافی نیست ولی میتوان از روی دیدگاه تینا پاکروان به عنوان کارگردان و نویسنده و آثار قبلیاش بهتر درباره تاسیان صحبت کرد. سریال خاتون اثر دیگر پاکروان هم یک عاشقانه از اوضاع ایران در جنگ جهانی بود اما صرفا خیالی و عاشقانه
به گزارش جهت پرس؛ سریال تاسیان بعد از پخش سه قسمت بنابر اعلام قوه قضاییه توقیف شد. خبرگزاری میزان علت این امر را نداشتن مجوز تولید و پخش عنوان کرد و افزود در جلسهای با حضور تهیهکننده سریال و مسئول سکو این موضوع به آن ها اعلام شده است.
مهدی پناهی کارشناس علوم ارتباطات با طرح این پرسش که تاسیان؛ سریال عاشقانه یا تاریخی است؟ در این باره به جهت پرس گفت: داستان جوان فقیری که برای ازدواج با یک دختر پولدار، ساواکی میشود، شاید یک داستان عاشقانه و غیرواقعی باشد اما میتواند ذهن را نسبت به یک سازمان جنایتکار از یک نظام ستمگر سفیدشویی کند، بنابراین نمیتوان به اسم خوانش متفاوت و عاشقانه، رویکرد تقلیلگرایانه تاسیان را نادیده گرفت.
آثار دیگر تینا پاکروان میتواند به ما درباره قضاوت درباره تاسیان کمک کند
وی با بیان این که طبق نظریات ارتباطاتی معنا در ذهن مخاطب است و میتواند فراتر از مراد و منظور تولیدکنندگان پیام، معناسازی کنند؛ تصریح کرد:
برای قضاوت درباره تاسیان سه قسمت کافی نیست ولی میتوان از روی دیدگاه تینا پاکروان به عنوان کارگردان و نویسنده و آثار قبلیاش بهتر درباره تاسیان صحبت کرد. سریال خاتون اثر دیگر پاکروان هم یک عاشقانه از اوضاع ایران در جنگ جهانی بود اما صرفا خیالی و عاشقانه؛ یعنی همان تقلیلگرایی که به آن اشاره کردم.
این کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی افزود:
سریال تاسیان در سه قسمت اول به بهانه داستان عاشقانه خواه یا ناخواه سفیدشویی ساواک میکند اما چرا در سریال چشم باد یا سرزمین مادری که محورشان عاشقانه بودند چنین سفیدشویی نکردند؟ پاسخ به دیدگاه نویسنده و حتی پلتفرم نمایش آن برمیگردد.
پلتفرم نمایش خانگی اقتصاد سیاسی خاص خودش را دارد
پناهی با تاکید بر این که نمیتوان صرفا براساس سه قسمت قضاوت کرد، با این حال معتقد است: پلتفرم نمایش خانگی اقتصاد سیاسی خاص خودش را دارد، و برای طبقه خاصی محتوا تولید میکند. اگر خاطرتان باشد؛ سال ها قبل سریال ساختمان پزشکیان از تلویزیون پخش می شد و منتقدان نسبت به سبک زندگی ارائه شده در این سریال طنز اعتراض داشتند اما نویسنده و کارگردان صریحا گفته بود که این سریال برای مخاطبین خاص ساخته می شود.
وی ادامه داد: همین جریان اکنون با جدا شدن از صدا و سیما در حال تولید سریال و فیلم هستند و میتوان حدس زد که چه خوانشی از موضوعات تاریخی دارند.
این کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به برخی نمونه های دیگر تصریح کرد: مدافعان تاسیان کسانی اند که زمانی به فیلم شبی که ماه کامل شد انتقاد میکردند که تصویری غیرواقعی از عبدالمالک ریگی به نمایش گذاشته شده است.
پناهی ادامه داد: در آن فیلم هم روایتی عاشقانه از عبدالمالک ریگی ارائه شد به شکلی که گویی عبدالمالک تروریست جنایتکار سیستان و بلوچستان نبوده است که به راحتی سر افراد را سر میبرید.
لزوم پرهیز از تقلیلگرایی رسانه و هنر
این کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به لزوم پرهیز از تقلیلگرایی رسانه و هنر از موضوعات تاریخی تصریح کرد:
همین الان بسیاری از نسل جوانان به خاطر ناآگاهی و مطالعه ناکافی اطلاعاتی از ساواک و جنایاتش ندارند، به حدی که در سال 1401 پرویز ثابتی شکنجه گر معروف ساواک در حمایت از جنبش زن زندگی آزادی به زندگی مخفیانه خود پایان میدهد و جلوی دوربین می آید و از حمایت او ذوق زده می شوند.
پناهی با تاکید بر این که توقیف این سریال کار مناسبی نبود اما نباید از لجبازی و اصرار تولیدکنندگان در انتشار غیرقانونی آن در فضای مجازی هم چشم پوشی کرد، تصریح کرد:
به نظرم سریال تاسیان نباید توقیف می شد اما باید به شدت نقد و بررسی شود و حتی تهدید را تبدیل به فرصت کرد و درباره جنایات ساواک بیشتر سخن گفت؛ جنایتکارانی که حتی به یک تکه کاغذ در جیب هم استناد و افراد را زندانی و شکنجه می کردند.
وی در پایان تاکید کرد: پلتفرم های نمایش خانگی تاکنون رویکرد صرفا سرگرمی داشته اند و هیچ تولید معنادار و مبتنی بر پژوهش تاریخی نداشتند، در چنین شرایطی حق بدهید که منتقدان با نگاه بدبینانه این سریال را بررسی کنند.











واقعا یک سری چیزها داره که باید درستش کنن و نباید پخش میشداصلا