در گزارش جهت پرس بخوانید

شعبده بازی اصلاح‌طلبان با ماجرای‌ سخنرانی یک دانشجو در حضور پزشکیان

حواشی حضور پزشکیان در دانشگاه تهران و سخنرانی بدون هماهنگی نماینده یک تشکل دانشجویی هنگام صحبت او همچنان ادامه دارد و فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلبان را متهم به برخورد دوگانه و مظلوم نمایی با این موضوع می‌کنند.

شعبده بازی اصلاح‌طلبان با ماجرای‌ سخنرانی یک دانشجو در حضور پزشکیان

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ اولین حضور مسعود پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، حاشیه هایی به همراه داشت. رئیس جمهور به همراه حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت و مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری برای سخنرانی به دانشگاه رفت.

اولین حاشیه مربوط به حضور گزینشی نماینده رسانه‌ها در دانشگاه بود به این صورت که فقط رسانه‌های همسو با اصلاح‌طلبان و صداو سیما حق حضور داشتند تا مطلبی خلاف میل دولت چهاردهم از این سخنرانی به بیرون درز نکند که همین ابتدای کار باعث به وجود آمدن دلخوری و انتقادات شدید شد، خصوصا که حتی صدا وسیما هم بخش‌هایی از مراسم را سانسور می‌کرد و صدای شبکه خبر قطع میشد.

حاشیه بعدی مربوط به صحبت‌های تشکل‌های مختلف دانشجویی پشت تریبون و در حضور رئیس جمهور بود، بسیج دانشجویی هم مانند سایر تشکل‌ها نوبت داشت و با بنری طعنه‌آمیز هم به استقبال پزشکیان رفته بودند و با این وجود به همین حد راضی نشدند.

حواشی اولین حضور پزشکیان در دانشگاه تهران

همزمان با آغاز سخنرانی رئیس جمهور، برخی دانشجویان شروع به اعتراض کردند که رئیس جمهور خارج از برنامه به یکی از آن‌ها فرصت سخنرانی داد. در میانه صحبت‌های مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز برخی دانشجویان نسبت به حضور او در پشت تریبون اعتراض کردند و در پاسخ گفت: من اصلاً صدای دانشجوها نیستم منتهی از رئیس جمهور می‌خواهم به شما صدا بدهد. نماینده این تشکل دانشجویی از رئیس جمهور خواست که خارج از مراسم در میان دانشجویان حاضر شود و یا قول دهد در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران شرکت کند.

در ادامه برنامه در زمان سخنرانی رئیس جمهور یکی دیگر از شرکت‌کنندگان که به نظر می‌رسید نماینده کارمندان حوزه آموزش عالی باشد، با صدای بلند شروع به اعتراض کرد که این اقدام موجب واکنش رئیس جمهور شد.

در این مراسم یک دانشجو اعتراض کرد که چرا به دانشجویان فرصتی برای سخنرانی داده نشده است. در همین راستا در ادامه تصاویری از این مراسم و حاشیه های ایجاد شده را مشاهده می‌کنید.

تصاویری از حاشیه سازی چند دانشجو در زمان سخنرانی پزشکیان در دانشگاه تهران

واکنش فعالان اصلاح‌طلب به تنش در سخنرانی رئیس‌جمهور چه بود؟

بنا به روایت رسانه ها، این شخص که بر هم زننده سخنرانی رییس جمهور بود علیرضا صفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران است. همزمان با این اتفاق نیز تصاویری از او در کنار سعید جلیلی منتشر شده است تا این گونه وانمود کند که هواداران رقیب پزشکیان در انتخابات خواهان بر هم زدن سخنرانی او بوده‌اند اما به موازات آن عکس‌های دیگری از مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در کنار دیگر مسئولین نیز منتشر شد که خط بطلانی بر فرضیه اصلاح‌طلبان بود.

برهم زننده سخنرانی پزشکیان در دانشگاه تهران در کنار سعید جلیلی/ او کیست؟

برهم زننده سخنرانی پزشکیان در دانشگاه تهران در کنار سعید جلیلی/ او کیست؟

سوال کاربران از اصلاح‌طلبان چه بود؟

سوال کلیدی و اصلی کاربران و فعالان رسانه‌ای از اصلاح‌طلبان این بود که چرا در برخورد با دانشجویان استانداردهای دوگانه دارند؟ چرا دانشجویانی که همراه با معاندین و شبکه‌های فارسی زبان ضدانقلاب ماه‌ها کشور را به آشوب کشیدند انقدر مماشات کردند ولی در مواجهه با دانشجوی بسیجی معترض مقابل پزشکیان با شایعه سازی و فرافکنی قصد تخریب او را داشتند؟

حتی زمانی که پزشکیان با عصبانیت گفت که “سر و صدا نکنید مگر دانشجو انقدر شلوغ می‌کند؟” چرا دانشجوی معترض را متهم به شلوغ کاری کردند ولی دانشجوی فعال در اغتشاشات را دوباره به سر کلاس درس برگرداندند؟

تمامی این موارد سوالاتی بود که که کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از اولین حضور پزشکیان در دانشگاه تهران در حساب‌های شخصی خود می‌پرسیدند و انتظار جواب درخور و قانع کننده نیز داشتند.

 “زنده باد مخالف من” از شعار تا واقعیت

عدم تخصیص تریبون به تشکلات دانشجویی برای نطق در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و اجازه حضور در مراسم برای دانشجویان صرفاً با دعوت و کارت مخصوص ورود در دانشگاه تهران، پشت در ماندن دانشجو، اعتراض دانشجویان در ابتدای شروع جلسه به سیاست مشابه پزشکیان با روحانی در برگزاری مراسم تک تریبونی در دانشگاه، پزشکیان با وجود پرتاب «بذارید حرفم رو بزنم»، «قرار نبوده شما حرف بزنید»، «دانشجو که شلوغ نمی‌کند» و… با مدیریت مدرسه‌ای‌تر این‌بار گفت «یک نفر رو انتخاب کنید دعوا هم نکنید» و تریبونش را برای دقایقی تسلیم کرد.

صفحه اول روزنامه، اصلاح‌طلب‌ها مثل همیشه در برخورد با مخالفانش سراغ فرهنگ لغت برچسب‌های تکراری رفتند: “تندرو”،”مخالف”،”برهم‌زننده”. اما تعبیر جالب توجهی در ادامه‌ی جمله‌ی «دانشجو که شلوغ نمی‌کند» رییس‌جمهور اطلاق شده که از آن برچسب‌های همیشگی هم جالب‌تر است: «بله رئیس‌جمهور درست گفته است آن‌هایی که نظم جلسه را برهم زدند تا از آن برگ برنده‌ای به نفع خود بکشند “دانشجوی واقعی محسوب نمی‌شدند” بلکه مخالفان او و «تربیت‌یافتگان جنگ‌های روانی» هستند که سال‌هاست می‌کوشند مسیر سیاسی خودشان را پیش ببرند ولی گردن دانشجو بیندازند.

دوم آبان، در اوج التهاب غائله‌ی ۱۴۰۱ سخنگوی دولت به دانشگاه خواجه‌نصیر می‌رود تا با دانشجویان گفت‌وگو کند. شرح ماوقع این جلسه؛ اهانت و فحاشی و حمله‌ها، تیترهایی که از باب قدردانی و تمجید حرکت شایسته و در جهت تکریم حق آزاداندیشی و گلو داشتن دانشجو زده نشد بماند. با منطق اعتماد و سازندگی، این‌ها کیستند؟ نه. به برچسب‌های ۲۱ مهر فکر نکنید. هیچ‌کس به این‌ها برهم‌زننده و مخالف نمی‌گوید.

این‌ها نخبه‌اند. همان سرمایه‌های همواره و خصوصاً در دولت رقیب مورد ظلم واقع شده‌ای که باید ازشان دلجویی و به دانشگاه و کشور برشان گرداند. همان‌هایی که باید آزاد و مختار باشند تا فریاد بزنند «مرگ بر دیکتاتور».

در منطق این‌ها اگر علیه امنیت ملی، اصل نظام و شخص ولی‌فقیه قدمی برداشته باشی “دانشجو”اید کسی حق برخورد قاطعانه ندارد اما این امتیاز برای تفکر رقیب ابدا معنا و مفهومی ندارد.

علی نادری، مدیر مسئول سابق ایرنا در رابطه با نشست پزشکیان در دانشگاه تهران و در پاسخ به اکبر منتجی مدیر مسئول سازندگی که رفتار رئیس‌جمهور فعلی را متفاوت از همه روسای جمهور خوانده بود در توییتر نوشت: اینکه تلاش بشود اتفاق عادی نشست دانشجویی بعنوان اقدامی خاص تصویر بشود، طبیعی و شاید بخشی از وظیفه دستگاه تبلیغاتی متصل به دولت‌ها باشد. اما اینکه این تصویرسازی با چاشنی دروغ همراه بشود، بنظرم جای نگرانی دارد. فقط بعد از تریبون دادن، آن مخالف را در توییتر و رسانه نقره داغ نکنید.

در ادامه هم دو ویدیو کوتاه از برخورد خوب، منطقی و مسالمت‌آمیز شهید رئیسی را منتشر کرد تا نشریاتی مثل سازندگی از برخورد رئیس دولت چهاردهم بت نسازند.