در گزارش جهت پرس بخوانید

سایه اقتدار ایران در اقلیم کردستان/ تحرکات امنیتی تهران در سلیمانیه

«بهزاد خسروی» عضو حزب دموکرات کردستان تحویل جمهوری اسلامی ایران داده شد برخی می‌گویند او با نظر و تمایل خودش، تحویل ایران داده شده ولی نکته حائز اهمیت اقتدار ایران است.

سایه اقتدار ایران در اقلیم کردستان/ تحرکات امنیتی تهران در سلیمانیه

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ شورای امنیت اقلیم کردستان عراق، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد مدتی است نهادهای دولتی در سلیمانیه به دستور حزب عمل می‌کنند و نهادهای رسمی اقلیم کردستان در برابر عملکرد غیرقانونی رئیس حزب اتحادیه میهنی و نهادهای وابسته به آن خود را مسئول نمی‌دانند. اتحادیه میهنی با عنوان سازمان «آسایش سلیمانیه» و به دستور رئیس اتحادیه میهنی، فردی را به نام بهزاد خسروی، عضو حزب دموکرات کردستان، به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده است.

بهزاد خسروی عضو حزب دموکرات کردستان، در یک فیلمی که از خود منتشر کرده، ادعایی متفاوت از شورای اقلیم کردستان عراق داشت و گفت: از سال ۲۰۱۶ در شرکت سفر کار می‌کنم و حزب دمکرات کردستان ایران از من حمایت نکردە است؛ خودم، خودم را تسلیم ایران کردم. نیرو‌های امنیتی مرا به مرز بردند و خود من خواستم که تحویل ایران شوم.

مولود سواره عضو رهبری حزب دموکرات کردستان به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «صحت این ویدیو مورد تردید است و جمهوری اسلامی بارها فعالان سیاسی را زیر فشار مجبور به اعتراف علیه خود کرده است.» نیروهای نهاد امنیتی اقیلم کردستان (آسایش) در سلیمانیه پیشتر به شبکه خبری کردی روداو گفته بودند که روز جمعه یک کرد را که «اعتبار ویزایش در اقلیم کردستان منقضی» شده بود، «داوطلبانه» به ایران بازگرداندند.

فروپاشی حزب کومله و ناتوان از ادامه مقابله با جمهوری اسلامی

علاوه بر ماجرای دستگیری بهزاد خسروی، اخیرا خبری درباره کشته شدن مسئول میز ایران در حزب کومله منتشر شد. رسانه‌های دولتی ترکیه می‌گویند صالحه آق‌بیک، «مسئول شاخه ایران» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، روز گذشته در عملیاتی ترور شده است. رسانه‌های دولتی ترکیه به نقل از مقام‌های امنیتی گفتند سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) «در عملیاتی هدفمند» در شهر سلیمانیه عراق صالحه آق‌بیک، «رهبر پ‌ک‌ک در ایران»، را کشته است. به گفته این رسانه ها مسئول میز ایران پ. ک.ک طی عملیاتی در منطقه مرزی پنجه‌ وین در مرز عراق با ایران به درک واصل شد. این دومین عملیات حذف فرماندهان کلیدی پ. ک.ک در سال جدید میلادی است.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی گزارش داد آق‌بیگ از سال ۱۹۹۳ به عضویت پ. ک.ک درآمده و مسئول بخش ایران در این گروه بوده است. سازمان اطلاعات ترکیه پس از پیگیری این فرد از طریق عناصر میدانی خود، در عملیاتی او را به صورت مستقیم هدف قرار داد. در همین حال منابع امنیتی در منطقه کردستان عراق به رسانه‌ها گفته بودند به علت سوختن کامل خودرو در آتش، شناسایی هویت افرادی که در این حمله هدف قرار گرفته‌اند، امکان‌پذیر نیست.

تخلیه مقرهای مرزی گروهک کومله/ توافق ایران و عراق در آستانه سفر پزشکیان

دولت عراق به‌منظور اجرای بخش دیگری از توافقنامه امنیتی تهران و بغداد و در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق، برخی گروهک‌های تروریستی را مجبور به تخلیه مقرهای فعلی و عقب‌نشینی از نزدیکی مرز به عمق اقلیم شمال عراق کرده است.

گروهک تروریستی کومله دو روز پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در راستای اجرای مفاد توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق مقرهای خود در زرگویز را تخلیه کرده و کلیه نیروهای خود را به منطقه سوراش در جوار شهر دوکان و ۴۰کیلومتری شمال منطقه قبلی انتقال داده است.

بر اساس توافقنامه امنیتی که دو سال پیش بین ایران و عراق منعقد شده است کلیه گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب می‌بایست تمامی مقرهای خود در مجاورت مرزهای ایران را تخلیه کنند و خلع‌سلاح شوند.

یک منبع آگاه با تأیید خبر عقب‌نشینی تروریست‌ها از نزدیکی مرز ایران، گفت: این اقدام به‌خواست دولت جمهوری‌ اسلامی ایران و با همکاری دولت مرکزی عراق انجام شده است و همه دستگاههای امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران اعم از شورای‌عالی امنیت ملی، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و وزارت خارجه در آن دخیل بودند.

وی گفت: مردم کرد منطقه (ایران و عراق) متقاضی خلع‌سلاح و تخلیه پایگاه‌ها بودند چرا که گروه‌های کردی از این پایگاه‌ها برای باج‌گیری، ترور و گرفتن سرباز از میان کودکان و نوجوانان (کودک‌سرباز) علیه مردم استفاده می‌کردند.

این منبع آگاه تصریح کرد: این پایگاه‌ها، محل طراحی علیه ایران و همکاری با توطئه‌های رژیم صهیونیستی علیه کشورمان بوده است و ایران برای تأمین امنیت پایدار، موضوع تخلیه‌ پایگاه‌های تروریست‌ها را پیگیری و عملی کرد.

وی گفت: هم‌اکنون گروه‌های کردی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران، همه مقرهای جدار مرز را تخلیه کرده‌ و به عمق کردستان رفته‌اند و با تدابیر صورت‌گرفته، در عمق کردستان هم خلع‌سلاح شده‌اند. استقلال گروه‌ تروریستی کومله از آنها سلب و مقرر شده است که آنها تحت نظارت کامل دولت عراق در پایگاه باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگاران درباره سفر پزشکیان به عراق و خطر وجود تروریست‌های کومله گفت: بخش قابل توجهی از توافق امنیتی میان ایران و عراق درخصوص خلع سلاح گروهک های تروریست اقلیم کردستان عراق اجرا شده است. برای نظارت بر روند اجرای کامل این توافق ،کارگروه مشترکی فعال است و این نظارت از طرف ایران و عراق وجود دارد. در چند روز گذشته خلع سلاح و تخلیه مقرهای مرزی گروهک ها آغاز شده است.

اقتدار ایران در برخورد با ترکیه و عراق

حزب کومله مدت‌هاست که از اقتدار آن کاسته شده و توان انجام عملیات‌های تروریستی را ندارند و در هر کشوری که باشند باز هم احساس ناامنی می‌کنند چراکه هیچ کشوری نمی‌خواهد به خاطر یک گروهک تروریستی و مطرود با ایران دچار تنش بشود. مصداق عینی آن کشتن مسئول میز ایران در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است که خود رسانه‌های دولتی ترکیه به راحتی به آن اقرار کردند و ابدا حمایتی از کومله‌ها در مقابل ایران به عمل نیاوردند و اقدامشان کاملا همسو با مواضع جمهوری اسلامی و هماهنگ شده بود.علاوه بر آن خبر تسلیم شدن بهزاد خسروی و تحویل او به ایران مصداق دیگری از اقتدار ایران به شمار می‌رود.

تیر آخر را مسئولان امنیتی ایران زدند که کاری کردند مقامات عراقی و مسئولان کردستان عراق خودشان نواحی مرزی را تخلیه کنند تا در آستانه سفر پزشکیان به عراق اتفاق بدی برای رئیس‌جمهور کشور نیفتد. همزمانی این اتفاقات هیچ برآیندی جز اقتدار ایران و ضعف و استیصال دشمنان جمهوری اسلامی مثل گروهک‌های تروریستی منافقین و کومله که تا حد زیادی از رژیم صهیونیستی تغذیه می‌شدند، ندارد. همکاری عراق و ترکیه در از بین بردن گروهک‌های تروریستی و ایجاد ناامنی برای آن‌ها تماما نشان دهنده دست برتر ایران و نیروهای امنیتی کشور است.

کشورهای همسایه که برخی از آن‌ها روابط خوبی هم با رژیم صهیونیستی داشتند بعد از ماجرای طوفان الاقصی و جنگ حال حاضر با مردم نوار غزه به این نتیجه رسیدند که قدرت صهیونیست‌ها پوچ و تو خالی بود و دیگر مثل سابق امکانات و اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند و این مسئله که نفوذ اشغالگران در منطقه به شدت پایین آمده را فقط می‌توان مدیون توانمندی و استقلال رای جمهوری اسلامی و نیروهای امنیتی آن دانست، تا قبل از این همه دنیا می‌دانستند که ترکیه به قدری روابط دوستانه‌ای با اسرائیل دارد که کشورش به حیاط خلوت و محل عیش و نوش سربازان اسرائیلی و گروهک‌های تروریستی وابسته به صهیونیست‌ها تبدیل شده بود ولی حالا دولت ترکیه یکی از سران گروهک کومله را برای اثبات حسن نیتش به ایران ترور می‌کند و از رسانه‌های رسمی خودش خبر آن را منتشر می‌کند.