رونمایی از پازل انتخاباتی پایداری

به گزارش جهت، محمدناصر سقای‌بی‌ریا، عضو جبهه پایداری روز گذشته، درباره گزینه‌‌‌های این جبهه برای انتخابات اعلام کرد: در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ گزینه نهایی هنوز مطرح نشده است. انتخاب‌‌‌های ما گسترده است و به یکی، دو نفر محدود نیست اما جلیلی و محصولی از گزینه‌ها هستند. با وجود این، سقای بی‌ریا پایداری را تافته […]

رونمایی از پازل انتخاباتی پایداری

به گزارش جهت، محمدناصر سقای‌بی‌ریا، عضو جبهه پایداری روز گذشته، درباره گزینه‌‌‌های این جبهه برای انتخابات اعلام کرد: در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ گزینه نهایی هنوز مطرح نشده است. انتخاب‌‌‌های ما گسترده است و به یکی، دو نفر محدود نیست اما جلیلی و محصولی از گزینه‌ها هستند. با وجود این، سقای بی‌ریا پایداری را تافته جدا بافته از روند شورای ائتلاف ندانست و تصریح کرد: ما در انتخابات مجلس سازوکار وحدت را اعلام و پیگیری کردیم و به نتیجه رسیدیم و ان‌شاءالله با سازوکاری که تعیین می‌‌شود، وارد صحنه خواهیم شد. سقای‌بی‌ریا در بخش دیگری از این گفت‌وگو، رقابت‌پذیری و کارآمدی را جزو ویژگی‌‌‌های مهم نامزد اجماعی دانست و تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که اگر درست عمل کنیم، استقبال مردمی خوب خواهد بود. مردم به دنبال این هستند که فرد شایسته‌ای را انتخاب کنند و حدس ما این است که مشارکت‌‌‌های مردمی پرشورتر از تمام انتخابات خواهد بود. شاخص‌‌‌های مردمی همان‌‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند و در راس آنها، تعهد و کارآمدی است.

تاکید جبهه پایداری بر اجماع‌پذیری، رای‌آوری و کارآمدی نامزد اصول‌گرایان
همانطور که از اظهارات این عضو ارشد پایداری برمی‌آید، این تشکل با وجود معرفی گزینه‌‌‌های متبوع خود، یعنی جلیلی و محصولی، به‌هیچ‌وجه قصد ندارد از روند همگرایی شورای ائتلاف، خروج و اعلام خودمختاری کند، بلکه برعکس، معرفی این دو گزینه درواقع مقدمه‌‌ای بر حضور موثر پایداری در سازوکار ائتلاف خواهد بود. سقای‌بی‌ریا علاوه بر نشان‌ دادن التزام پایداری به روند اجماع اصول‌گرایان، رای‌آوری و کارآمدی نامزد اجماعی را نیز مهم برشمرد که در نوع خود نشان می‌دهد جبهه پایداری برخلاف گذشته که عمدتا سیاست‌ورزی را از موضع ناب‌گرایی می‌فهمید، اکنون آموزگار واقع‌بینی شده و میان ایستادگی بر اصول و الزامات و مقتضیات سیاسی، به‌هیچ‌وجه تغایر و تضادی نمی‌بیند.

این موضع‌گیری واقع‌بینانه در مواضع سایر اعضای جبهه پایداری یا نیروهای نزدیک به آن نیز نمود داشته است؛ مثلا اظهارات حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی طی ماه‌‌‌های اخیر می‌تواند نمونه خوبی از این خط‌مشی سیاسی تازه متولدشده میان اصحاب پایداری تعبیر شود. تمرکز روی گفته‌‌‌های آقاتهرانی از آن جهت مهم به نظر می‌رسد که او در مجلس و در میان نیروهای نزدیک به پایداری و آنهایی که در مجلس دهم با برند فراکسیون ولایی شناخته می‌‌شدند، توانسته جایگاه مهم و تعیین‌کننده‌‌ای برای خود کسب کند.

همگرایی به شرط توجه به اصول انقلابی و مراعات منافع مردم
آقاتهرانی، رییس شورای مرکزی جبهه پایداری روز 20 آبان 99 در گفت‌وگویی، با مهم ارزیابی‌کردن ویژگی رای‌‌آوری نامزد اجماعی اصول‌گرایان، تصریح کرد: قابلیت رای‌‌آوری یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم گزینه مطلوب است. اصلا جبهه هم یکی از اصلی ‌ترین کارکردهایش این است که با تلاش و کوشش فراوان، قابلیت رای‌‌آوری بالقوه افراد صالح را تبدیل به بالفعل کند. آقاتهرانی در همین باره اضافه کرد: فرایند تشخیص تکلیف بدون درنظر ‌گرفتن نتیجه، ناقص است و مورد قبول نیست. علاوه بر توجه به ملاک رای‌آوری نامزد اجماعی اصول‌گرایان، آقاتهرانی خود و جبهه پایداری را ملزم به همراهی با همگرایی جریان اصول‌گرایی به شرط توجه به اصول انقلابی می‌داند.

در همین ارتباط، آقا تهرانی روز 15 مهر 99 در گفت‌وگویی، با اشاره به طبیعی بودن تضارب آرا میان اصول‌گرایان، از لزوم وحدت رویه در اصول سخن گفت و تاکید کرد: زمینه تضارب آرا و اندیشه‌ها باید وجود داشته باشد تا زمینه بحث و بررسی حکیمانه هم در صحن مجلس و هم جلسات فراکسیون‌ها و نشست‌ها فراهم شود اما در اصول همه باید با هم وحدت داشته باشیم که این مساله بسیار مهم است. آقاتهرانی در همین گفت‌وگو در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید آیا شما در مجلس قصد تشکیل فراکسیون جدا از سایرین را دارید، گفت: ما قصد تشکیل فراکسیونی جدا از فراکسیون نیروهای انقلاب را نداریم؛ [البته] معنایش این نیست که مثلا هر اتفاقی که در فراکسیون بیفتد، ما خود را ملزم به حضور و پیروی از فراکسیون می‌دانیم. ما صرفا تا زمانی خویش را ملزم به حضور در این فراکسیون می‌دانیم که مراعات اصول انقلاب، منافع مردم و انقلاب در متن تصمیم‌گیری‌های فراکسیون لحاظ شود.

پایداری؛ جزئی از روند وحدت اصول‌گرایان
آنطور که از مواضع چهره‌‌‌های موثر جبهه پایداری برمی‌آید، این تشکل با وجود معرفی دو گزینه، خیال ترک سازوکار وحدت اصول‌گرایان برای انتخابات 1400 را ندارند و علاوه بر این، روی ویژگی‌‌‌های نامزد اجماعی نیز با بقیه طیف‌ها هم نظر هستند. این رویکرد تازه البته برخلاف آن چیزی است که سابقا از پایداری‌ها سراغ داشتیم؛ مساله‌‌ای که همواره ابزار و فضای لازم برای سوءاستفاده جریان اصلاح ‌‌طلب را فراهم می‌کرد. در همین‌باره، رسانه‌‌‌های زنجیره‌‌ای با دست گذاشتن روی برخی برداشت‌‌‌های بی‌نسبت با کنش سیاسی که گاها از سوی افراد پایداری بروز می‌کرد، اصول‌گرایی را مبتلابه شقاق و فراق تصویر می‌کردند. در حال حاضر و پس از مشاهده نتایج مثبت همگرایی اصول‌گرایان در انتخابات مجلس یازدهم، درک جبهه پایداری از فعالیت سیاسی تا حد زیادی دچار تحول و تکامل شده و این دگرگونی دیدگاهی علاوه بر اینکه وحدت اصول‌گرایان برای 1400 را قوت و قدرت بیشتری خواهد بخشید، رسانه‌‌‌های اصلاح‌طلب را نیز برای موج‌سواری‌‌‌های بی‌مورد، بی‌گزک و بی‌بهانه باقی خواهد گذاشت.