پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در یک شبکه اجتماعی مطرح شد

حمزه غالبی مسئول شاخه‌ی جوانان و دانشجویی ستاد میرحسین موسوی با ذکر خاطره‌ای متن اخیر منتشر شده از میرحسین موسوی را نقد کرد.

منتشر شده در 22 مرداد 1401
در سرویس

حمزه غالبی مسئول شاخه‌ی جوانان و دانشجویی ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 با ذکر خاطره‌ای از حضور در تجمع‌های ضدبشار تلویحا متن اخیر منتشر شده از میرحسین موسوی را نقد کرده و تحلیل او را به شدت ناکارآمد و ساده‌انگارانه توصیف کرده است.

1/ مدتی بعد از اینکه انقلاب سوریه و سرکوب خشن اسد که شروع شد چهارچوب تحلیلی ذهنیم این بود که مردمی معترضند مثل همه مردم معترض دیگر و دیکتاتوری خشن تر از دیکتاتور دیگر در حال سرکوب است. اون هم در زمانی که خودمان سرکوب خشنی رو تجربه می‌کردیم.

2/ و این باعث ایجاد همدلی زیادی در من شد. با فعالین سوری در پاریس تماس گرفتم و رفتم دیدنشون که ما چطور می‌توانیم کمک کنیم. بر حسب تصادف اون جماعتی که من باهاشون تماس گرفتم سوری‌های غیرمذهبی بودند که سالهای قبل در پاریس زندگی می‌کردند و نگران تبدیل انقلاب سوریه و جنگ مذهبی بودند.

3/ از اعلام همبستگی ما استقبال کردن که این میتونه جلو تقویت ایده جنگ سنی شیعه رو بگیره. بعد از اون اونها خبر برنامه‌هایشان رو برای من می فرستادن. من هم تو چندتا برنامه‌ها شرکت کردم و شعار ارحل ارحل یا بشار با جمعیت دادم. آخرین برنامه‌ای که شرکت کردم جلو شهرداری پاریس بود.

4/ بعد از شعار‌ها چندتا سخنران داشت. همه سخنران‌ها علیه ایران حرف می زدن. من هم با خودم می گفتم خوب اینها از حکومت عصبانی هستند که از دیکتاتورشون حمایت کرده. نفر آخرشون دیگه خیلی علیه ایران حرف زد. بغل دستی من که احتمالا از قیافه بهت زده و متعجب من فهمید ایرانی هستم.

5/ به فارسی پرسید ایرانی هستی؟ گفتم آره. با فارسی که معلوم بود احتمالا از ایرانی های نسل دومی بود بهم گفت می‌دونی اگر سوریه بیفته اینها به ایران حمله نظامی می‌کنن؟ گفتم فکر نمی‌کنم. اما بدجور رفتم تو فکر و از اون به بعد در تجمع سوری‌ها شرکت نکردم. اما بعضی رفقا همچنان پیگیر بودند.

6/ سال‌ها بعد که بیشتر خواندم و شنیدم حجم کمک مالی و تسلیحاتی عربستان و آمریکا به گروه‌های سلفی تکفیری و نقشه‌ای که برای ایران داشتند همیشه دلم برای ساده‌دلی خودم و چارچوب نابالغی که برای فهم وضعیت کشورهای همسایه ایران داشتم می‌سوزد.

7/ جغرافیای سیاسی پیچیده و تحریک قدرت‌های جهانی و دخالت‌های منطقه‌ای و تضاد منافع اقتصادی سیاسی و امنیتی کشورهای مختلف اینقدر وضعیت را پیچیده می‌کند که دیگر به من اجازه نمی‌دهد که بگویم در هر کشوری از منطقه دقیقا چه اتفاقی می‌افتد و کار درست چیست.

8/ ‏اما همین قدر می‌توانم بگویم چهارچوب قدیمی جامعه مدنی در مقابل قدرت یا مردم معترض در مقابل دیکتاتور برای توضیح ماجرا بشدت ناکارآمد و ساده‌انگارانه است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/39762

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی