رسوایی جدید مهد آزادی در دیسکالیفه کردن ورزشکار پارالمپیکی/ پس گرفتن مدال طلا تنها بدلیل ارادت به سیدالشهدا

قهرمان طلایی کشورمان در رشته پرتاب نیزه، به دلیل احترام به پرچم عزای سیدالشهدا از سوی مسئولان دیسکالفه شد.

رسوایی جدید مهد آزادی در دیسکالیفه کردن ورزشکار پارالمپیکی/ پس گرفتن مدال طلا تنها بدلیل ارادت به سیدالشهدا

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ هادی زاده سرپرست تیم ملی پارادوومیدانی درباره دیسکالیفه شدن بیت سیاح و پس گرفته شدن مدال طلای پارالمپیک توضیح داد: بیت سیاح کار بزرگی انجام داد و پرتاب های فوق العاده خوبی داشت و موفق شد رکورد پارالمپیک را بشکند. زحمات دو سال گذشته بیت سیاح جواب داد و نتیجه بسیار خوب بود.

وی بیان کرد: معمولا وقتی ورزشکاران رکوردشکنی می کنند برای نشان دادن کار بزرگی که انجام دادند، حرکاتی را انجام می دهند. بیت سیاح حرکاتی انجام داد که منجر به گرفتن کارت زرد از داور شد.

در رقابت پرتاب نیزه کلاس F۴۱ صادق بیت سیاح ملی‌پوش پرافتخار ایران که در دوره قبلی به مدال نقره دست یافته‌بود، با حریفانی از هند، چین، عراق، کوبا و ساحل عاج رقابت کرد و به مدال طلا رسید اما لحظاتی پس از پایان این مسابقه با تصمیم مسئولان برگزاری بیت سیاح دیسکالیفه شد و مدال طلایش هم پس گرفته شد. در جریان مسابقه دو کارت زرد گرفته که منجر به دیسکالیفه شدن او شده است.

کارت زرد اول به دلیل خوشحالی غیرورزشی و نشان دادن علامت سر بریدن

کارت زرد دوم به دلیل خوشحالی با پرچم غیر رسمی

به دنبال این اتفاق، مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران اعتراض خود را نسبت به این موضوع به کمیته برگزاری بازی‌ها اعلام کردند و امیدوار بودند این اعتراض پاسخ مثبت به همراه داشته باشد اما اعتراض ایران رد شد و مدال طلای بیت سیاح و رکوردی که او از خود به جای گذاشته بود از بین رفت.

هادیزاده رئیس انجمن پارادوومیدانی در مورد این اتفاق گفت: وقتی مسابقه تمام شد و اعلام نتایج شد ما متوجه شدیم که ایشان دیسکالیفه شده است که بلافاصله به مسئولان مراجعه کردیم و اعتراض شدید خودمان را اعلام کردیم.

وی ادامه داد: بعد از اعتراض ما جلسه تشکیل شد و فیلم‌های مسابقه را نشان دادند. با توجه به این که هر ورزشکاری یک نوع شادی می‌کند. برخی رفتار شادی بیت سیاح مورد موافقت سرداور قرار نگرفته بود و ورزشکار ما را دیسکالیفه کردند. معمولاً ورزشکاران وقتی رکورد را می‌شکنند دست را از کنار گردن به نشانه شکستن این رکورد عبور می‌دهند که از این حرکت برداشت دیگری شد و کارت زرد اول را به بیت سیاح نشان دادند.

هادیزاده در مورد پیش بینی این مورد و جلوگیری از این اتفاق گفت: ما همیشه از بالا پرچم ایران را به ورزشکار می‌دهیم اما آقای بیت سیاح به خاطر ارادتی که به حضرت ام البنین داشتند این پرچم را از کوله ورزشی شأن در آوردند که دومین کارت زرد را گرفتند و مدال طلای ایشان و رکوردشان پس گرفته شد.

رئیس انجمن پارادوومیدانی در پایان گفت: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که این مدال را برگردانیم اما این کار سخت و دشواری است و نمی‌شود تغییرش داد چون بحث فنی نیست و کارت‌های زرد را سخت می‌شود از بین برد.

دشمنی علنی فرانسه با مسلمانان و حامیان فلسطین

فرانسه باز هم شعارهایی که سال‌ها به آن متکی بود را زیر سوال برد و در نقض آن از هیچ اقدامی کوتاهی نکرد. مهد آزادی دشمنی‌اش با اسلام و مسلمانان را علنی کرده و به هر بهانه‌ای سعی دارد آن‌ها را از حقوق طبیعی خود محروم کند.

در شرایطی که ورزشکاران فرانسوی به قوانین سکولاریستی که آن‌ها را از داشتن حجاب اسلامی بازمی‌دارد محدود شده‌اند، مدافعان حقوق، پرونده سیلا را به‌عنوان تداوم تبعیض علیه مسلمانان توصیف می‌کنند. تیموتی گوتیرو، مربی بسکتبال که علیه ممنوعیت حجاب فعالیت می‌کند، گفت: تیم فرانسه قرار است نماینده این کشور باشد و مسلمانان در فرانسه حضور دارند.

گزارش شده که دولت فرانسه در نهایت به توافقی در رابطه با حجاب زنان دست یافته و براساس این توافق، از پوشش‌های جایگزین حجاب برای زنان ورزشکار مسلمان به جای حجاب استفاده می‌شود.

گروه‌های حقوقی می‌گویند که این الگوی تبعیض علیه ورزشکاران مسلمان، در همه سطوح فرانسه وجود دارد.

آنا بلوس، محقق عدالت جنسیتی در عفو بین‌الملل، گفت: اگر فرانسه می‌خواهد نشان دهد که همه‌شمول است، پس راه آسانی که با حقوق بشر سازگار بوده، پایان دادن به این نوع ممنوعیت‌هاست.

فراتر از المپیک، فدراسیون‌های ورزشی فرانسه قوانین خود را تعیین می‌کنند؛ فوتبال، بسکتبال و جودو پوشش حجاب را برای مسابقه‌ها ممنوع می‌کنند.

جدا از مسئله حجاب زنان مسلمان حتی مردان مسلمان هم حق ندارند از پرچم‌ها و نمادهای اعتقادی خود که برای کسی آسیبی ندارد هم استفاده کنند، دقیقا مثل ماجرایی که برای ورزشکار پارالمپیکی رشته پرتاب نیزه افتاد و با بی‌عدالتی مدال طلای او را پس گرفتند و رکورد جهانیش را ثبت نکردند.

واکنش کاربران ایرانی به دیسکالیفه شدن ورزشکار پارالمپیکی چه بود؟

کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای در واکنش به دیسکالیفه شدن صادق بیت‌سیاح از او حمایت کردند و به دنیای مدرن غرب اعتراض و انتقاد کردند که آزادی را فقط در آزادی جنسی و بی‌بند و باری می‌بینند و اعتقادی به آزادی بیان و آزادی عقیده ندارند. در ادامه واکنش‌ها را ببینید و بخوانید.