در گزارش جهت پرس بخوانید

رسانه‌های داخلی و خارجی چه واکنشی به پرتاب ماهواره چمران-1 نشان دادند؟

پرتاب ماهواره تحقیقاتی «چمران۱» توسط ایران، علاوه بر رسانه‌های داخلی و فضای مجازی در بسیاری از رسانه‌های خارجی منعکس شد.

رسانه‌های داخلی و خارجی چه واکنشی به پرتاب ماهواره چمران-1 نشان دادند؟

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ رسانه‌های داخلی ایران از «پرتاب موفقیت‌آمیز» ماهواره تحقیقاتی «چمران 1» به فضا، و در مدار زمین قرار گرفتن آن خبر داده‌اند، از پرتاب این ماهواره توسط موشک ماهواره‌بر «قائم 100» و قرار گرفتن در مدار 550 کیلومتری زمین به مردم و برای تمام دنیا اطلاع رسانی کردند و مدعی شدند سیگنال‌هایی از این ماهواره دریافت شده است.

ماموریت این ماهواره «تحقیقاتی»، «تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز» اعلام شده است. «گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران» (صا ایران) با همکاری «پژوهش‌گاه هوافضا» و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی را سازنده این ماهواره اعلام کرده است.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پس از پرتاب موفق ماهواره «چمران – ۱» در جمع خانواده محترم شهدا و دانشجویان و اساتید گفت: ماهواره «چمران – ۱» با ماهواره بر قائم در مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق و با پرتابگر سه مرحله‌ای در مدار قرار گرفت. این ماهواره با سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار گرفت.

پژوهشگاه هوافضای ایران نیز که رسما به وزارت علوم ایران تعلق دارد ولی در عمل پروژه‌های مشترک با سازمان «هوافضای سپاه پاسداران» انجام می‌دهد، از سال 1398 توسط آمریکا تحریم شده است. حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که 14 ماهواره در نوبت پرتاب قرار دارد و 30 ماهواره نیز در مرحله ساخت است.

سالاریه روز گذشته گفت: ماهواره طلوع ۳ و ظفر ۲ با پرتابگر خارجی آذر و دی ماه ۱۴۰۳ پرتاب می‌شود. فعال شدن پایگاه فضایی چابهار دسترسی به مدارهای با شیب‌های مختلف فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران از احداث آزمایشگاه کلاس یک تن نیز خبر داد و گفته بود: تا پایان سال زیرساخت فیزیکی آزمایشگاه آماده می‌شود. وجود چنین آزمایشگاهی منجر به افزایش ساخت ماهواره، افزایش کیفیت ماهواره و ساخت ماهواره با اجرام بالا می‌شود.

وی همچنین از پرتاب ماهواره بومی کوثر در آبان ماه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این ماهواره توسط بخش خصوصی ساخته شده است. در دولت سیزدهم بخش خصوصی ما در حوزه‌های تأمین تجهیزات و سیستم‌ها فعال شدند و قراردادهای بزرگی با بخش خصوصی منعقد شد.

بازتاب خبر موفقیت ایران در رسانه‌های جهان

خبرگزاری رویترز امروز در تشریح این رویداد مهم رسانه ای چنین تیتر زد: ایران دومین ماهواره را در سال جاری به مدار زمین فرستاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران روز شنبه یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته شده توسط سپاه پاسداران به مدار زمین پرتاب کرد. … رسانه ها اعلام کردند که ماهواره چمران -۱ که توسط ماهواره بر قائم -۱۰۰ به فضا پرتاب شد، در مداری به طول ۵۵۰ کیلومتر (۳۴۰ مایل) قرار گرفت و حامل سوخت جامد بود. این ماهواره، توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران طراحی و ساخته شد.

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» در رسانه‌های جهان

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز در بازتاب این رویداد مهم نوشت: ایران روز شنبه با موشکی که توسط سپاه پاسداران این کشور ساخته شده بود، ماهواره ای را به فضا پرتاب کرد. … ایران این پرتاب را موفقیت آمیز توصیف کرد؛ رویدادی که دومین پرتاب از این نوع به شمار آمده و یک ماهواره را با این موشک در مدار قرار می دهد.

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» در رسانه‌های جهان

شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان هم نتوانست از این موضوع برجسته و مهم غافل شود. این رسانه اعلام کرد: ایران با موفقیت یک ماهواره تحقیقاتی جدید را به مدار زمین پرتاب کرده است. … ایالات متحده و متحدانش هشدار می دهند که از فناوری مشابهی که برای پرتاب ماهواره استفاده می‌ شود، می‌توان برای موشک‌ های بالستیک نیز استفاده کرد؛ از جمله موشک‌ هایی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ ای هستند.

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» در رسانه‌های جهان

شبکه تلویزیونی الجزیره در ارتباط با پرتاب ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» ساخت سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ایران یک ماهواره تحقیقاتی جدید را به مدار زمین پرتاب کرده است که در عین مخالفت با انتقادات و مخالفت های کشورهای غربی، گام دیگری در پیشبرد برنامه هوافضای خود برداشته است. … ماموریت اصلی ماهواره تحقیقاتی چمران -۱، با وزن ۶۰ کیلوگرم (۱۳۲ پوند)، «آزمایش سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری برای نشان دادن فناوری مانور مداری در ارتفاع است».

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» در رسانه‌های جهان

شبکه تلویزیونی بلومبرگ مستقر در ایالت نیویورک واقع در آمریکا نیز پوشش رسانه ای این رویداد مهم را این چنین بازتاب داد: ایران روز شنبه یک ماهواره تحقیقاتی ساخت داخل را به فضا پرتاب کرد. «چمران ۱» که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شد، با موفقیت در مداری در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری (۳۴۲ مایلی) از زمین قرار گرفت.

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» در رسانه‌های جهان

از سوی دیگر، خبرگزاری آناتولی پیرامون این خبر نوشت: ایران ماهواره تحقیقاتی چمران-۱ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. ماموریت اصلی ماهواره آزمایش سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری به منظور اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز به شمار می آید. موشک سوخت جامد قائم-۱۰۰ قبلاً یک پرتاب آزمایشی زیرمداری موفق را در نوامبر ۲۰۲۲ انجام داده بود.

بخش انگلیسی شبکه خبری المیادین در این باره گزارش داد: ایران ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» ساخت داخل را با موفقیت به مدار زمین فرستاد. این ماهواره صبح روز شنبه با استفاده از ماهواره بر قائم-۱۰۰، که توسط کارشناسان هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شد، در مداری به طول ۵۵۰ کیلومتر قرار گرفت. قائم-۱۰۰، اولین پرتابگر سه مرحله‌ای ماهواره‌ بر سوخت جامد ایران، قبلاً توسط رسانه‌ های رسمی گزارش شده بود که در ماه ژانویه برای اولین بار یک ماهواره را با موفقیت در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) قرار داد. در همان ماه، ایران از استقرار همزمان ۳ ماهواره در مدار، اندکی پس از پرتاب یک ماهواره تحقیقاتی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داده بود.

اسپوتنیک عربی با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» مشخصات این ماهواره را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد که ماهواره‌بر ایرانی «قائم ۱۰۰» که ساخت نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است، در دومین عملیات خود موفق شده است، ماهواره «چمران ۱» را در مدار قرار دهد. همچنین این رسانه روسی عرب‌زبان به بازنشر سخنان «حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص برنامه کشورمان برای پرتاب ماهواره‌های بیش‌تر به فضا پرداخت.

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» در رسانه‌های عربی

یورونیوز عربی نیز گزارش داد که ماهواره ایرانی «چمران ۱» پس از پرتاب موفقیت‌آمیز، نخستین سیگنال‌های خود را به زمین مخابره کرده است. همچنین این رسانه اروپایی به نگرانی کشورهای غربی در خصوص توسعه برنامه فضایی کشورمان اشاره کرد. این رسانه نیز تاکید کرد که این دومین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ایران در سال جاری بوده است.

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» در رسانه‌های عربی

النشره نیز خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» به وسیله ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» را پوشش داد و به نقل از رسانه‌های داخلی کشورمان، توضیحاتی را در خصوص مشخصات این ماهواره ساخت داخل و ماموریت‌های محوله به آن ارائه داد.

الشرق نیز اعلام کرد که ایران پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «ثریا» این بار ماهواره «چمران ۱» را به صورت موفقیت‌آمیز در مدار زمین قرار داده است. علاوه بر این، همچون رسانه‌های دیگر، مشخصات ماهواره «چمران ۱» در الشرق نیز پوشش داده شد. همچنین این رسانه به نگرانی مقامات آمریکایی از برنامه فضایی و موشکی کشورمان نیز اشاره کرد.

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» در رسانه‌های عربی

اکونومیک تایمز نوشت: ایران با موفقیت یک ماهواره را به فضا فرستاده است. ایران ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ را با استفاده از موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران با موفقیت به مدار زمین فرستاد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایستگاه‌های زمینی، سیگنال‌هایی را از ماهواره دریافت کرده‌اند.

ای‌بی‌سی نیوز نوشت: ایران می‌گوید که با موفقیت یک ماهواره را به فضا فرستاده است. این کشور گفت یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار زمین پرتاب کرده است.

اورشلیم پست نوشت: رسانه های دولتی ایران گزارش دادند این کشور ماهواره تحقیقاتی چمران-۱ خود را روز شنبه به مدار زمین فرستاده که دومین پرتاب موفق ماهواره برای آن در سال جاری است.

عرب نیوز نوشت: ایران با موفقیت یک ماهواره را به فضا پرتاب کرد. خبرگزاری‌های دولتی گزارش دادند که ایران روز شنبه یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار فرستاده است.

واشنگتن پست نوشت: ایران گفت که یک ماهواره را به فضا پرتاب کرده است. این کشور ماهواره تحقیقاتی چمران-۱ خود را روز شنبه به مدار زمین فرستاده است. ایران این پرتاب را که دومین پرتاب از این نوع در سال جاری بود و یک ماهواره را با موشک در مدار قرار داد، موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

روزنامه استرالیایی کانبرا تایمز نوشت: ایران یک ماهواره دیگر را به مدار زمین فرستاد. رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند این کشور ماهواره تحقیقاتی چمران-۱ خود را به مدار فرستاده است که دومین پرتاب موفق ماهواره‌ای آن در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود.

ایندیا تودی نوشت: ارسال ماهواره ایران به فضا، اولین بار در دوره ریاست جمهوری مسعود پزشکیان. ایران روز شنبه یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار زمین فرستاد.

روزنامه هندو نوشت: ایران گفت که یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار زمین فرستاده است.

کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی چه واکنشی نشان دادند؟

فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران در واکنش به خبر موفقیت نخبگان این مرز و بوم در پرتاب ماهواره چمران_1 در حساب‌های شخصی خود این اقدام غرورآمیز را تحسین کردند و آن را مایه افتخار و سربلندی کشور دانستند.