یادداشت تحلیلی؛

رای دادگاه عالی عراق چه تاثیراتی در بر دارد؟

دادگاه عالی فدرال عراق، در بیانیه‌ای درخواست جریان صدر برای انحلال پارلمان این کشور را رد و اعلام کرد که انحلال پارلمان جزء اختیارات این نهاد نیست.

رای دادگاه عالی عراق چه تاثیراتی در بر دارد؟

 علیرضا تقوی نیا نوشت: دادگاه عالی عراق شکایت جریان صدر جهت انحلال پارلمان را وارد ندانست و آن را رد کرد .

این رای که عملا شکست سیاست های مقتدی صدر جهت انحلال پارلمان بود چند تاثیر مهم خواهد داشت .

پارلمان تشکیل خواهد شد و جریان چهارچوب هماهنگی فراکسیون اکثریت آن خواهد بود و به احتمال زیاد محمد شیاع السودانی به عنوان نخست وزیر منصوب می گردد.

اگر جریان صدر خواهان برگزاری انتخابات مجدد باشد ، باید آن را یک دولت اصیل برگزار کند نه یک دولت سرپرست و موقت ؛ زیرا نیاز به تصویب بودجه و … توسط پارلمان دارد و این نهاد باید فعال باشد و نه منحل .

 نکته دیگر اینست که اگر عقلای شیعه در پی رضایت جریان صدر باشند، می توانند با برگزاری انتخابات مجدد توسط دولت جدید ، نمایندگان مقتدی را به پارلمان بازگردانند و سهم او را در قدرت عراق در نظر بگیرند .

جریان صدر در ۲ انتخابات اخیر با کمک نخست وزیران روی کار یعنی حیدر العبادی و مصطفی الکاظمی توانست آرای قابل توجهی کسب کند ، در حالی که تعداد رای دهندگانش قابل توجه نبوده است. 

انتخابات پارلمانی آینده با حضور نخست وزیری که حامی صدر نباشد، وزن واقعی این جریان را روشن می کند .

 در نهایت باید گفت رای امروز دادگاه عالی عراق شکست دیگری در کارنامه سیاسی مقتدی صدر بود و تمام تلاش های او برای انحلال پارلمان را با ناکامی مواجه کرد ؛ در واقع مقتدی به اهدافش نرسید نه از طریق استعفای نمایندگان جریانش ، نه از طریق اردوکشی خیابانی و نه از طریق شکایت قانونی.