در گزارش جهت پرس بخوانید

رئیس‌جمهوری در دام اشتباهات لپی/ پزشکیان برای جبران هنوز فرصت دارد

سفر سالانه روسای جمهور به نیویورک که اینبار قرعه به نام پزشکیان افتاده است از حواشی بسیاری برخوردار بوده که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

رئیس‌جمهوری در دام اشتباهات لپی/ پزشکیان برای جبران هنوز فرصت دارد

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم در دولت چهاردهم به رسم هر ساله برای شرکت در مراسم سازمان ملل راهی نیویورک شد. از ابتدا این سفر با حواشی زیادی همراه بود اما آنچه بعد از سخنرانی پزشکیان و بعد از نشست خبری بیش از هر نکته‌ای توجه مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد سخنانی است که پزشکیان درمورد اسرائیل مطرح کرد.

بررسی حواشی ایجاد شده در نیویورک

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از پزشکیان نوشت:  رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه است و برای سوق دادن کشورش به یک درگیری گسترده‌تر، دام پهن کرده است. ایران نمی خواهد شاهد گسترش جنگ کنونی غزه و حملات هوایی در سراسر مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان باشد. در حالی که اسرائیل اصرار دارد که خواهان جنگ گسترده تر نیست، اما اقداماتی انجام می دهد که خلاف آن را نشان می دهد.

اما برخی از کاربران تصور کردند هدف پزشکیان از گفتن این سخنان اینست که می‌خواهد برای جلوگیری از جنگ بیشتر با اسرائیل صلح کند و کاربران منتقد گفتند که آماده جنگ هستند و نمی‌خواهند خون اینهمه انسان مظلوم و بی‌گناه پایمال شود.

وحید یامین‌پور درباره صوت منتشر شده از پزشکیان و مواضع او در نشست با مدیران رسانه‌ای آمریکایی نوشت: صوتی که از صحبت‌های آقای پزشکیان منتشر شده حتی از تیتر بلومبرگ هم بدتر است. به گمانم از ابتدای انقلاب تا الان هیچکس چنین حرفی را بر زبان نیاورده؛ حتی سیاستمداران درجه سه، حتی روزنامه‌نگاران. و به همین دلیل هم وزیر امور خارجه و رییس شورای اطلاع رسانی دولت بلافاصله آنرا تکذیب کردند.
اما حالا که صوت منتشر شده دو پرسش مطرح میشود: آیا باز هم با یک اشتباه لپّی یا سهو اللسان مواجهیم؟ بعید است. طرح آقای رئیس جمهور روشن و کامل است. به خصوص آنجا که تصریح می‌کند یک نهاد بین‌المللی بیاید و امنیت منطقه را تامین کند. اما آیا این طرح از آن خود رئیس جمهور است؟ این را شک دارم. او صادقانه بارها گفته است: “بلد نیستم”. به نظر می‌رسد این طرح در کوران منازعات منطقه و حملات تروریستی رژیم صهیونیستی به لبنان برای تضعیف جبهه مقاومت به ایشان املاء شده و اختصاصا از قبل برای ارائه تدارک دیده شده است.
می‌ماند پاسخ دو پرسش دیگر: چه کسی این طرح را در مقابل طرح رسمی جمهوری اسلامی که بارها از زبان رهبر انقلاب گفته شده، مطرح و برای ارائه در مجامع بین‌المللی به پزشکیان داده است؟ و دوم اینکه آیا پزشکیان در موافقت با این مضمون و محتوا آنرا ارائه کرده یا در جهل و تسامح نسبت به آن فقط از روی متن، آنرا خوانده؟

رسانه آمریکایی «واشنگتن پست درباره سخنان مسعود پزشکیان نوشت: رئیس جمهور ایران امروز دوشنبه در سخنانی تصریح کرد که تهران به رژیم صهیونیستی در موضوع ترور شهید «اسماعیل هنیه» پاسخ خواهد داد. ما نمی‌خواهیم عامل بی‌ثباتی در منطقه باشیم.

به گزارش «واشنگتن پست»، مسعود پزشکیان، گفت که تهران موافقت کرد تا برای پاسخ (به شهادت شهید سرافراز اسماعیل هنیه) در قبال دست یابی به توافق آتش در غزه منتظر بماند؛ اما واشنگتن جهان را درباره وضعیت این مذاکرات گمراه کرده است.  آنها قبلاً به ما گفتند که از یک جنگ بزرگ‌تر جلوگیری کنیم تا حدود یک هفته دیگر صبر کنیم تا صلح به دست آید. واضح است که سیاستمدارانی که این روزها به ما دروغ می‌گویند … به شما نیز دروغ می‌گویند.  تا زمانی که رژیم سفاک صهیونیستی توسط آمریکا مسلح شود، ایران به حمایت از حزب الله، ادامه می‌دهد.

به گزارش «واشنگتن پست» و «بلومبرگ»، این مقام ایران گفت: ما حاضریم سلاح‌های خود را کنار بگذاریم، اگر اسرائیل مایل به انجام همین کار باشد؛ اما نمی‌توانیم (شاهد آن باشیم که) بازیگران خارجی وارد شوند؛ یک طرف را تا بن دندان مسلح کرده و طرف دیگر را از داشتن ابزاری برای دفاع از خود منع کند.

مسعود پزشکیان در نیویورک

رسانه‌های فارسی زبان معاند که سال‌ها منتظر همچین فرصتی بودند به صورت گسترده گاف پزشکیان و مواضع او درباره رژیم اشغالگر را با تیترهای عجیب وایرال می‌کنند تا همگان در سراسر دنیا تصور کنند بالاخره ایران حاضر به عقب نشینی و تسلیم شده است و این موضوع بیش از مطالب دیگر برای مردم ایران گران تمام شد.

رسانه‌های اصلاح‌طلب ماجرا را به گونه‌ای دیگر تعریف می‌کنند و این هجمه‌ای که به پزشکیان وارد شده را به روش دیگری توجیه می‌کنند، به عنوان مثال رضا نصری، کارشناس سیاست خارجی اصلاح‌طلب در خصوص سخنان رئیس جمهوری در خصوص اسرائیل در نیویورک، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رئیس‌جمهور در اینجا به استاندارد دوگانه‌ای که در غرب نسبت به عملکرد ایران و رژیم اسرائیل اِعمال می‌شود اشاره می‌کند: از ایران می‌خواهند به گروه‌های مقاومت کمک نکند، اما اسرائیل را تا دندان مسلح می‌کنند. از ایران می‌خواهند برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را جمع کند، اما اسرائیل می‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد و دیگران را با آن تهدید کند. از ایران می‌خواهند برنامه موشکی‌اش را متوقف کند، اما اسرائیل می‌تواند هر سلاحی که خواست در اختیار داشته باشد. در چنین بستری می‌گوید ما آماده‌ایم تمام سلاح‌های‌مان را بگذاریم کنار به شرط اینکه اسرائیل هم بگذارد کنار! هدف از این عبارت این است که نامربوط بودن توقع غربی‌ها را نشان دهد. هیچ ارتباطی به مصالحه با اسرائیل ندارد.

حرف های پزشکیان به معنای مصالحه با اسرائیل است؟ /این جملات را دقیق بخوانید

واقعیت اینست که در خلال صحبت‌های ضدصهیونیستی، پزشکیان حرف‌هایی زده که در خوشبینانه‌ترین حالت گاف محسوب می‌شود، در غیر این صورت این مطالبی که درباره لبنان و اسرائیل زده شده بیشتر بوی صلح و عقب نشینی از سیاست‌های کلی نظام را می‌دهد و مردم این نگران و مستاصل از آینده کشور هستند.

حاشیه مربوط به همراهان پزشکیان هنوز ادامه دارد و درباره آن صحبت می‌شود. عبدالرضا داوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در واکنش به سفر رئیس جمهوری به نیویورک، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دکتر مسعود پزشکیان، با یک تیم ١٢ نفره تخصصی، که کم شمارترین تیم همراهان روسای جمهور ایران در تاریخ سفر‌های خارجی است، برای شرکت در مجمع عمومی UN، عازم نیویورک شد.

در حالی که تیم پزشکی، وزررا، تیم رسانه‌ای و مشاوران رئیس جمهور بیش از 100 هستند ولی فعالان رسانه‌ای و سیاسی اصلاح‌طلب اصرار دارند که مطلبی خلاف واقع را به مردم منتقل کنند.

حاشیه بعدی مربوط به همسر پزشکیان است که چند دهه از فوت او گذشته و او دیگر ازدواج نکرده است اما خبرنگار اینترنشنال می‌گوید که همسر پزشکیان الان در نیویورک است! گاف بزرگ اینترنشنال هم دستمایه‌ای برای اهالی رسانه‌ای اصلاح‌طلب شد تا با پرداختن به آن از شدت اثر گذاری گاف پزشکیان و صوت منتشر شده توسط این شبکه ضد ایرانی کم کنند.

مواضع ضدصهیونیستی وایرال شده توسط رسانه‌‌های اصلاح‌طلب

مواضع ضدصهیونیستی وایرال شده توسط رسانه‌‌های اصلاح‌طلب هم در نوع جالب است. پزشکیان در نشستی که با اهالی رسانه‌های آمریکایی داشت به ایران موارد هم اشاره کرده است تا خباثت و اهداف شوم اسرائیل را عیان کند حتی سعی داشت که کشورهای غربی از جمله آمریکا را هم همراه و شریک این ماجرا نشان دهد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران ثابت کرده با فشار و تحریم هرگز وادار به مذاکره نخواهد شد، افزود: بنا به فتوای رهبری معظم انقلاب اسلامی ساخت سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی و امنیت ایران ندارد و در شرایطی که برخی کشورها به دروغ کشور ما را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی متهم می‌کردند، بیشترین نظارت‌های آژانس انرژی اتمی در ایران در حال انجام بود.

پزشکیان درباره ترور شهید هنیه در ایران گفت: جواب ترور شهید هنیه را خواهیم داد، بیشترین ترور را در دنیا اسرائیل کرده و هرروز، رسمی و علنی ترور می‌کند.

پزشکیان در پاسخ به اتهام اسرائیل علیه دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا گفت: باور می کنید که این همه دانشجوی آمریکایی به خاطر پول به خیابان آمده اند؟! در اروپا و انگلستان چه؟ همه اینها کار ماست؟! دانشجویی که با پول به خیابان بیاید که دانشجو نیست! در امریکا ۱۰۰ دلار به حساب کسی بریزید زمین و زمان خبردار می شوند! چطور پول ریختیم که شما خبردار نشدید؟! باور کردنش سخت است که دانشجویی به خاطر ظلم به خیابان آمده باشد و بعد بگویند به خاطر پول است.

رییس جمهور در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی در نیویورک گفت: اگر همه راه ها را به روی انسان ها ببندند، شما انتظار دارید انسان هایی که راه ها به رویش بسته شده چه کنند؟ طبیعتا کسی که زنده است در مقابل ظلم و ستم خواهید ایستاد و قبول نخواهد کرد قرار نیست سر خم کنیم، قرار نیست در مقابل ظلم و ستمی که اینها می کنند بگوییم بله هر چه شما بگویید را انجام می دهیم.

کاربران شبکه‌های اجتماعی به سخنان پزشکیان چه واکنشی داشتند؟

کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای درباره سخنان پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ایران در نیویورک واکنش‌های زیادی نشان دادند. تحلیلگران و فعالان رسانه‌ای دلسوز علاوه بر آرزوی موفقیت برای پزشکیان انتقادات سازنده خود را هم مطرح کردند حتی با تگ کردن افرادی که به تیم مشاور آقای پزشکیان دسترسی داشتند، سعی کردند نکات خود را به آن‌ها انتقال دهند، اما مسئله که باعث ناراحتی و تا حدی عصبانیت گروهی از کاربران شده است توییت‌ها و مطالب فعالان رسانه‌ای وابسته به اصلاح‌طلبان بود که چشم بسته و بدون فکر تمام اشتباهات و گاف‌ها توجیه می‌کردند و ذره‌ای به فهم مخاطب احترام قائل نبودند ادعای بلومبرگ درباره پزشکیان را با استناد به تکذیبیه عراقچی رد می‌کردند در حالی که صوت صحبت‌های پزشکیان صحت این ادعا را ثابت می‌کرد.

گروهی دیگر از کاربران که طرفدار رقیب پزشکیان در انتخابات بودند الفاظ ناشایستی را در نقد سخنان رئیس‌جمهور به کار می‌بردند که در حالت کلی به ابدا این سبک انتقادی قابل قبول نیست چراکه باید پذیرفت که در حال حاضر آبرو و اعتیار که رئیس‌جمهور، آبرو و اعتبار تمام مردم ایران است.