پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 20 مهر 1399
در سرویس

به گزارش جهت ؛ اگرچه با وساطت و میانجی گری روسیه، بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آتش بس اعلام شد اما در برخی مناطق، خبرهایی در مورد نقض آتش بس منتشر شده است. رسانه‌های ترکیه، امروز از حمله موشکی ارمنستان به گنجه خبر دادند و در این حمله 7 تن از شهروندان، جان خود را از دست داده‌اند. وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه ارمنستان در دوره آتش‌بس به نقاط غیرنظامی حمله می‌کند، افزود: افکار عمومی جهانی باید در مقابل این اقدام ارمنستان صدای خود را بلند کند. در این بیانیه که در حساب توئیتری وزارت دفاع ترکیه منتشر شده، آمده است: ارمنستان که جنایت جنگی و جنایت انسانی را مرتکب شده، اکنون آتش‌بس را نیز نقض می‌کند.

 

در همین حال، رسانه‌های ترکیه نیز به شکل گسترده‌ای به این موضوع پرداخته و در گزارش‌ها و تحلیل‌های خود، به این مساله اشاره می‌کنند که ارمنستان محل اعتماد نیست و نباید به سیاست‌های ایروان اعتماد کرد. اما نکته مهمتر اینجاست که حتی سران احزاب سیاسی مخالف دولت ترکیه نیز بر ضرورت حضور ترکیه در مذاکرات قره باغ، تاکید میکنند.

برای مثال خانم مرال آکشنر رهبر حزب خوب که در ائتلاف ملت و در شراکت با کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، به عنوان مخالف دوآتشه اردوغان شناخته می‌شود، دیروز بر این تاکید کرد که نباید مدیریت کل این پرونده به روسیه سپرده شود و لازم است که ترکیه نیز در مذاکرات قره باغ؛ به شکل جدی و رسمی، حضور داشته باشد.

نه تنها وزارت امور خارجه، بلکه مقامات سیاسی دولت ترکیه نیز از اعلام آتش بس، اظهار خشنودی و رضایت نکردند. چرا که آنها اساساً خواهان آن نبودند که به این سرعت همه چیز متوقف شود و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، قبلاً آشکارا اعلام کرده بود، باید جنگ تا آزادی کامل قره باغ، ادامه پیدا کند.

هم‌چنین مهمت بارلاس سردبیر روزنامه صباح و از روزنامه نگاران پیشکسوت ترکیه که همواره مدافع سرسخت اردوغان بوده، در مورد آتش بس نوشته است: «در چنین مواقعی، آتش بس هیچ فایده و کارکردی ندارد و قطعاً به ضرر جمهوری آذربایجان است.»

او در ادامه نوشته است: «این مهم است که چرا مذاکره در مورد قره باغ به لاوروف سپرده شد. او که در این 16 سال وزارت امور خارجه روسیه را چرخانده، از یک خانواده ارمنی گرجی است و همه میدانند که خودش هم ارمنی است و علاقه خاصی به ارامنه دارد.»

هماهنگی پاکستان با ترکیه در حمایت همه‌جانبه از مواضع آذربایجان

«ژنرال ندیم رضا» فرمانده کل نیروهای مسلح پاکستان در ملاقات با «علی علیزاده» سفیر کشور آذربایجان در پاکستان اعلام کرد: اسلام‌آباد آماده حمایت همه‌جانبه از آذربایجان است.

فرمانده نیروهای مسلح پاکستان افزود: ما حامی حل مسئله قره‌باغ از طریق گفتگوهای مسالمت‌آمیز هستیم که تحت قوانین سازمان ملل انجام شود، ولی در هر حال ارمنستان باید نواحی اشغال‌شده کشور آذربایجان را تخلیه کند.

گفتنی است پیش از این وزارت خارجه پاکستان نیز به‌صورت رسمی از مواضع آذربایجان در مسئله قره باغ حمایت کرده است.

پاکستان ارتباط دیپلماتیکی با ارمنستان ندارد و در مواضع منطقه‌ای خود هماهنگی خوبی با ترکیه و رجب طیب اردوغان دارد.

تلاش برای همراه کردن روسیه در محکوم کردن ارمنستان

در اقدامی پیش‌دستانه و پس از شکست طرح آتش بس صورت گرفته به پیشنهاد میانجی‌گرانه روس‌ها، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در تماس با سرگئی لاوروف همتای روس خود از وی خواست تا نسبت به رعایت آتش بس از سوی ارمنستان به ایروان هشدار دهد.

جای خالی دستگاه دیپلماسی ایران

با شروع آتش جنگ بین آذربایجان و ارمنستان، شاید همه انتظار داشتند علاوه بر روسیه به عنوان ابرقدرت منطقه‌ای و عضو دائمی شورای امنیت، ظریف هم به عنوان شخصیتی شناخته شده در فضای بین الملل و هم‌چنین مسئول دستگاه سیاست خارجه جمهوری اسلامی به عنوان کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان وارد عمل شده و در راستای میانجی گری بین دو کشور نقش‌آفرینی داشته باشد. لکن انفعال وی در این خصوص که منافع منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز در گرو رفع ناآرامی در مرزهای شمالی بود، بیش از پیش نشان داد که ادعاهای آقای روحانی درمورد بلد بودن زبان دنیا و سیاست خارجی بلد بودن ایشان و تیم دیپلماتیک‌شان از اساس پوچ بوده است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/139315

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی