دولت روحانی اصلاح‌طلب دارد ولی اصلاح‌طلب نیست/مجلس دهم تحت اراده علی لاریجانی بود

به گزارش جهت، کواکبیان ضمن بیان اینکه باید به سمت نظام حزبی برویم گفت که یکی از مهمترین مسائل سیاست داخلی این است که انتخاباتمان حزبی شود تا معلوم شود یقه چه کسی را باید بگیریم. اینطوری هرکسی می آید هرجایی زنبیل می گذارد و بعد عکس یادگاری با دیگران می‌گیرد. وی در بخشی دیگری از […]

دولت روحانی اصلاح‌طلب دارد ولی اصلاح‌طلب نیست/مجلس دهم تحت اراده علی لاریجانی بود

به گزارش جهت، کواکبیان ضمن بیان اینکه باید به سمت نظام حزبی برویم گفت که یکی از مهمترین مسائل سیاست داخلی این است که انتخاباتمان حزبی شود تا معلوم شود یقه چه کسی را باید بگیریم. اینطوری هرکسی می آید هرجایی زنبیل می گذارد و بعد عکس یادگاری با دیگران می‌گیرد.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود درباره علت کاهش مشارکت مردم در انتخابات اسفند 98 گفت: قبول دارم که عملکرد دولت و مجلس در کاهش مشارکت تاثیر داشته است و شک نکنید. اما نکته سوم اینکه بگویید مجلس دهم مجلس اصلاح طلبان بوده و دولت فعلی دولت اصلاح طلبان است از آن دروغ های شاخدار تاریخ است.

خلاصه گفت‌وگوی مصطفی کواکبیان را در زیر بخوانید:

در حزب مردمسالاری خواستیم کاندیدا داشته باشیم، من انتخاب شدم

* حزب (مردمسالاری) گفت فلان حزب این کاندیدا و فلان حزب دیگر آن کاندیدا را دارد و حزب ما که همیشه مطرح بوده چرا نباشد؟ ماهم گفتیم که جلو برویم و ببینیم مشارکت مردم و تایید صلاحیت‌ها و هماهنگی درون‌جناحی چگونه شکل می‌گیرد. ورود کردیم و من معتقدم اگر کسی بداند دیگری بهتر است و خود را عرضه کند بر اساس آموزه های دینی به خدا و رسول خدا و بقیه مسلمانان خیانت کرده است

* با این حجم مشکلاتی که مردم در عرصه های مختلف دارند، کسی که احساس تکلیف نکرده بخواهد بیاید حتما مرض مالیخولیایی گرفته است.

 اقتصاد را به زلف سیاست خارجه گره نزنیم

* مهم‌ترین مشکلات مردم اقتصادی هست و در این شکی نیست اما مشکلات اقتصادی را نباید تک ساحتی و تک بعدی نگاه کرد. یعنی برسیم به اینکه شاخص های اقتصادی مان تنظیم شود همه چیز حل است. اینطور نیست و مسائل فرهنگی حتما با مباحث فرهنگی و روابط بین‌الملی و خارجی مرتبط است و هرسه اینها با سیاست داخلی ما ارتباط دارد و مشکلات ما به هم تنیده است.

* مذاکرات وین به نتیجه ای رسیده است، دلار به 4هزار تومن کاهش نمی یابد ولی قطعا روی قیمت دلار تاثیر خواهد داشت

* بالاخره نباید اقتصاد را به زلف سیاست خارجه گره بزنیم را قبول دارم ولی وضعیت فعلی ما این است و ما باید یک راه حل نه صرفا اقتصادی بلکه راه حل عمده تری را ارائه دهیم.

* ما نباید انتخاباتمان را به این مذاکرات گره بزنیم. اصل اینکه چه کسی می خواهد پیروز بشود را نباید گره بزنیم اما در اینکه مذاکرات وین به نتیجه برسد در افزایش مشارکت مردم تاثیر دارد را بپذیرید.

قانون اساسی بازنگری شود

* نیاز به بازنگری قانون اساسی داریم (تا مشخص کنیم) رجال مذهبی و سیاسی و مدیر و مدبر و امانتدار به چه معناست.

* ما سال58 برای قانون اساسی رفراندوم داشتیم و قانون اساسی اول شکل گرفت و در سال68مجددا برای قانون اساسی رفراندوم داشتیم و از سال 58تا68جمهوریت اول می شود و از سال68تا الان جمهوریت دوم است و به نظر من از الان به بعد باید به جمهوریت سوم فکر کنیم. نمی خواهیم براندازی و انقلاب شود بلکه در اصل177 قانون اساسی پیش بینی کرده که چنین بازنگری‌ای شود. رهبر انقلاب در سال89 در جمع مردم کرمانشاه گفتند که می توانیم نظام پارلمانی هم بوجود بیاوریم. یعنی باید تغییر قانون اساسی صورت گیرد. ما الان نمی‌دانیم نظام کاملا ریاستی یا کاملا پارلمانی یا نیمه پارلمانی است.

* امام خمینی در اولین سخنرانی شان در بهشت زهرا داشتند و گفتند پدران ما تصمیم هایی برای ما گرفتند ولی نسل جدید هم حق دارد تصمیم بگیرد و نمی توانیم بگوییم مو لای درز چیزی که 32سال رفراندوم کردیم نمی‌رود.
* اصل 177 هم باید حفظ شود که می گوید بخش ولایت فقیه و جمهوریت نظام نباید دست بخورد و با حفظ همان بنده معتقد به بازنگری هستم.
تلویزیون خصوصی

* چرا خبرگزاری ها و مطبوعات مختلفی داریم که همه مجوز می گیرند و عین همین کار را برای رادیو و تلویزیون خصوصی ایجاد نمی‌کنیم. به قطر رفته بودم و از شبکه الجزیره بازدید می‌کردیم در حالی که می دانستیم حدود بیش از 30هزار نفر کارمند صداوسیما داریم. آنها گفتند کارکنان کل شبکه الجزیره در جهان به سه هزار نفر هم نمی رسد. جالب اینکه کسی تلویزیون اینترنتی هم بخواهد باید از صداوسیما مجوز بگیرد. افغانستان کلی رادیو و تلویزیون و شبکه خصوصی دارندو اینها گیرهایی هست که داریم و باید تعریف کنیم.

تاجزاده و انتخابات

* اگر کسی به هر دلیلی اعم از فرزندان و اقوام و خویشاوندان و بستگانش مشکلاتی دارند که از رانت (فلان) آقا استفاده کرده و فلان کار را کرده اند نباید (در انتخابات به عنوان کاندیدا) اسم بنویسند.

*من با اصل کاندیداتوری آقای تاجزاده مخالف نیستم ولی اینکه بگویید مثلا ایشان می خواهد نظام را به چالش بکشد و لجبازی بکشد با این هم موافق نیستم.
دولت روحانی دولت اصلاح طلب نیست/ سال 92 به توصیه مرحوم هاشمی رفسنجانی عمل کردیم

* ما در سال 92 هم همان موقع از خیرالموجودین جریان استفاده کردیم و بیشتر تاثیر رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که به دلیل کبر سن دلایلی آوردند و ایشان را رد صلاحیت کردند. نظر آیت‌الله هاشمی مهم بود و توصیه ایشان به سمت آقای روحانی بود و دیدگاه ها هم به آن سمت رفت و ما گزینه دیگری نداشتیم. در سال 96 هم هرچند 6نفر مطرح شدند ولی در بین آنها نمی توانستیم از جناح مقابل حمایت کنیم. حتی افرادی مثل جهانگیری گفتند که ما نمی ایستیم و آمده ایم که کمک آقای روحانی کنیم. ماهم که کاندیدا شدیم رد صلاحیت شدیم. در سال 96کاندیدا نداشتیم و در سال 92هم توصیه آیت الله هاشمی درمورد آقای روحانی موثر بود.

* اینکه بگویید مجلس دهم مجلس اصلاح طلبان بوده و دولت فعلی دولت اصلاح طلبان است از آن دروغ های شاخدار تاریخ است! مصوبات مجلس دهم با اراده لاریجانی رای می‌آورد یا نمی‌آورد.
مجلس دهم تحت اراده علی لاریجانی بود

*اصلاح طلبان و مجلس دهم در برآمدن و انتخاب دولت فعلی نقش داشتند و این را قبول داریم. اما من در مجلس دهم بودم و ما یک فراکسیون حداکثر 110نفری به نام «امید» داشتیم که پای کار و پای رای بودند. یک فراکسیون اصولگرایان هم داشتیم که حدود 90نفر بود و 70 تا 80نفر هم این وسط داشتیم که لیدر اصلی‌شان هم علی لایجانی بود. هرجایی که ایشان اراده می‌کرد مصوبه‌ای رای بیاورد این 70-80نفر را هدایت می‌کرد تا رای دهند و هر جا هم اراده می‌کرد رای نیاورد هدایت نمی‌کرد.

* در مجلس دهم نه می توانستیم بگوییم چه می خواهیم و نه می توانستیم بگوییم چه نمی خواهیم. مثلا در ماجرای CFTو پالرمو و FATF‌چون آقای لاریجانی با این بحث ها موافق بود با ما همراهی می‌کرد و رای هم می‌آورد. ولی در جاهایی مثل تحقیق و تفحص از املاک نجومی آقای لاریجانی سه بار خیز برداشتیم ولی نگذاشت. یا مثلا در طرح عفو عمومی، نحوه اداره صداوسیما، انتخابات حزبی هیچکدام آقای لاریجانی همکاری نکرد و ما هم نتوانستیم کاری کنیم.

* کرونا یکی از بحث های مهم است و من در نشست خانه احزاب در وزارت کشور گفتم که اشکالی ندارد که آقایان که همه تصمیمات را گرفتند بگویند انتخابات در دو روز برگزار شود. می‌گویند در قانون اساسی گفته که یک روز برگزار شود و نمی توانیم. می گوییم چه اشکالی دارد که مردم بتوانند از طریق نرم افزاری از خانه هایشان رای دهند. می‌گویند نه؛‌ این نمی‌شود و پای صندوق بیایند. باید راه حلی برای افزایش مشارکت داشته باشیم ولی تعویق انتخابات نمی‌تواند راه حل خوبی باشد و چه کسی تضمین می دهد که اگر به جای خرداد در شهریور برگزار کنیم، آن زمان وضع بهتر می شود.

* جلسه افطاری جناب آقای رهامی مثل سالهای قبل دعوت کرده بود و از قضا من و آقای پزشکیان (و مهرعلیزاده) هم بودیم و جلسه انتخاباتی نبود ولی امروز راه هم برویم برداشت انتخاباتی می کنند.