دولت احمدی نژاد نظامی بود/ ماجرای کاندیداتوری سیدحسن خمینی

به گزارش جهت، اگر چه با آغاز سال جدید و شروع نام‌نویسی داوطلبان کاندیداتوری در شورای شهر، تا حدودی از هیجانات خبری پیرامون انتخابات ریاست جمهوری کاسته شده است اما همچنان فعالان سیاسی در این رابطه، اظهارات جالبی را بیان می‌کنند. بر همین اساس، گزیده اخبار و اظهارنظرهای منتشر شده در رسانه‌ها با موضوع انتخابات ۱۴۰۰ […]

دولت احمدی نژاد نظامی بود/ ماجرای کاندیداتوری سیدحسن خمینی

به گزارش جهت، اگر چه با آغاز سال جدید و شروع نام‌نویسی داوطلبان کاندیداتوری در شورای شهر، تا حدودی از هیجانات خبری پیرامون انتخابات ریاست جمهوری کاسته شده است اما همچنان فعالان سیاسی در این رابطه، اظهارات جالبی را بیان می‌کنند.

بر همین اساس، گزیده اخبار و اظهارنظرهای منتشر شده در رسانه‌ها با موضوع انتخابات ۱۴۰۰ که در بازه زمانی 24 ساعت گذشته منتشر شده است،  با این بسته خبری در اختیار شما قرار می‌گیرد:

 

جیغ های بنفش اصلاحات ادامه دارد

محسن رهامی که خود از کاندیداهای این دوره انتخابات است نسبت به این امر هشدار می دهد و معتقد است دولت نظامی قبلتر هم در دوره احمدی نژاد تجربه شده است.

او تاکید کرد: ورود نظامیان به انتخابات، هم به حیطه کاری آنان و هم به فضای رقابت آسیب می زند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «ممکن است نظامیان بگویند پس روحانیت چه؟، روحانیون همانند نظامیان نیز تشکیلات منسجم اداری سازمانی ندارند در حالی که نیروهای مسلح یک سازمان است. من استاد دانشگاه بوده و به دلیل تحصیل در حوزه، مرسوم به پوشیدن لباس روحانیت هستم. این موضوع به صنف من مربوط نبوده و تعهدات صنفی خاصی ندارم. این لباس تحصیل من است نه لباس شغلی‌ام و از قِبَل آن هم پول در نمی آورم.

مانند پزشکان که لباس پزشکی می پوشند؛ لباس روحانیت نیز علی‌القاعده باید برای مسجد و منبر استفاده شود؛ زیرا برای آن فعالیت تعریف شده است. اما گاهی آن را بیرون پوشیده و این در مقایسه با زمان های نظامی، قیاس مع الفارق است.»

ثبت نام کاندیداها فقط حضوری؟

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به ثبت نام حضوری شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد بر اساس قانون تلاش می کنیم در وزارت کشور تمهیدات لازم از حیث پروتکل‌های بهداشتی رعایت کنیم.

جمال عرف د با اشاره به آخرین مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات شهر و روستا، گفت: روز آخر معمولا جمعیت بیشتری استقبال خواهند کرد و کسانی که نسبت به محیط پیرامون خود احساس مسئولیت می کنند، کمک نمایند تا اقدامات در شوراها به نحو احسن انجام شود.

وی با بیان اینکه ثبت نام برای روستاها در حال حاضر و پیشتر شهرها ثبت نام کرده بودند، افزود: بیش از 50 هزار نفر اقدام به ثبت نام کردند و اسامی به هیئات نظارت ارسال می شود تا آن ها نیز بررسی کنند.
عرف با اشاره به بیشتر شدن نسبت ثبت نام کنندگان زن نسبت به مردان، گفت: امیدواریم خانم ها با استقبال بیشتر در این عرصه نقش آفرینی کنند.
معاون وزیر کشور با اشاره به آغاز ثبت نام در پایان سال قبل، گفت: نتایج هنوز اعلام نشده ولی هیئات نظارت وظایف خود را انجام می دهند.
عرف همچنین در خصوص ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: 21 اردیبهشت ثبت نام آغاز می شود و بر اساس قانون تلاش می کنیم در وزارت کشور تمهیدات لازم از حیث پروتکل های بهداشتی رعایت کنیم.
وی در این گفتگوی کوتاه رادیویی با اشاره به ثبت نام حضوری شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد از لحاظ رعایت پروتکل ها تلاش خواهیم کرد مشکلی پیش نیاید.

 

 

نیکزاد و کاندیداتوری

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره احتمال حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و گفت: تا زمان ثبت‌نام انتخابات صبر کنید.

علی نیکزاد در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی نشست خبری درباره طرح جهش تولید مسکن که اخیراً در مجلس به تصویب رسید، گفت: انتظار مردم این بود که با توجه به مشکلات بسیار زیاد در بخش مسکن، مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود جدی داشته باشد.

وی بیان کرد: بر این اساس یکی از اولویت های اصلی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تدوین و بررسی طرح جهش تولید مسکن بود و مجلس هم به موقع این طرح را در دست بررسی قرار داد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تأسیس صندوق ملی بخش مسکن هم کار مهمی است که براساس مصوبات مجلس عملیاتی شد و همه منابع باید در اختیار این صندوق قرار گیرد و از این صندوق در جهت کمک به تخفیفات فنی و مهندسی در بخش مسکن استفاده خواهد شد و عملاً بهانه ای برای ندادن تسهیلات در بخش مسکن با این مصوبات مجلس دیگر وجود نخواهد داشت.

پاسخ نیکزاد به احتمال کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

نیکزاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شما قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارید؟ گفت: صبر کنید؛ صبر موضوع بسیار خوبی است.

وی بیان کرد: ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت است و تا آن زمان صبر کنید.

سیاسیون زیرک و دلزدگی مردم از انتخابات

هر انتخاباتی دو مرحله دارد. نخستین مرحله، رسیدن مردم به دلخوشی سیاسی برای حضور در انتخابات است. مرحله دوم این است که چه کس یا جناحی پیروز انتخابات می‌شود.

شرایط شکل‌گرفته کنونی، نشان از عبور نکردن از مرحله نخست است اما جناح‌های سیاسی، اوقات خود را در مرحله دوم سپری می‌کنند؛ بنابراین، در فضای سیاسی حال حاضر مردم و نخبگان بسیار از هم دور شده اند. به این معنا که جناح‌های کشور بیشتر به دنبال پیروزی هستند تا از منافع سیاسی بهره‌مند شوند. مردم هنوز آن دغدغه اولیه را دارند و برایشان شرایط مهیا نشده است که در انتخابات شرکت کنند و این شکاف در هر انتخابات بیشتر می‌شود.

ضعف اصلی این امر نیز به سیاستمداران، دروغ‌ها و شعارهای غیرقابل اجرا بازمی‌گردد. همین امور موجب دلزدگی مردم از حضور در انتخابات است. در چند ماه منتهی به انتخابات، فضا باید به جای آن که به دنبال برد سیاسی باشد، به آینده کشور بیندیشد. آینده کشور بدون مردم قابل تصور نیست و حتما باید کاری برای ملت انجام شود که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

در بحث کرونا مردم شاهد ادعاهای بی‌پایه و اساس مسئولان هستند. مدیران برای حفظ منافع خود، دروغ‌هایی را به مسئولان تحویل می‌دهند که موجب این حجم از مرگ و میر می‌شود. در حوزه اقتصادی نیز همین بحث‌ها مطرح است.

ضعف دیگری که در انتخابات وجود دارد، این است که برخی خود را برنده انتخابات می‌دانند. عده‌ای بر تقسیم غنائم کار کرده و منصب و مناصب را زیاد از حد می‌شکنند. در چنین موقعیتی که شرایط برای انتخابات مهیا نیست، بی‌تدبیری دولت موثر بوده است. دولت حتی نتوانست از اختیارات خود استفاده کند. امید است که دولت در چند هفته مانده در انتخابات، روی کرونا و مسائل اقتصادی بیشتر تامل کند تا مردم دلخوش شده و پای صندوق رای بیایند.

در انتخابات پیش رو، دوقطبی‌سازی وجود ندارد و افرادی که در حوزه مدیریتی خود، کارنامه درخشانی نداشته‌اند، در این انتخابات بیشتر مطرح می‌شوند. در حالی که کشور نیازمند افراد جدید و بی‌فساد کاری است. در میان افراد حاضر در عرصه انتخابات، افراد تازه‌نفس و جدیدی دیده نمی‌شود و همین امر موجب شکل نگرفتن فضای انتخاباتی در کشور است.

اما باید این نکته را در نظر گرفت که دو جناح، هیچ کارنامه موفقی ندارند. سیاستمداران زیرک سعی می‌کنند که خود را به هیچ جناحی وصل نکنند. فقدان تحزب که آفت همیشگی انتخابات‌های ایران است نیز موجب فراهم شدن این شرایط می‌شود و در نهایت کاندیدایی که بیشترین شرایط را داشته باشد سر کار می‌آیند.

آقایان! اظهارات سفیر فرانسه توهین نیست؟

 

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس در توییتر نوشت: «هر ایرانی علاقمند به کشور و ملتش آرزوی بهترین ها برای مردم داشته و دارد اما هیچ وقت اجازه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورش را نمی دهد. آقایان دولتی پاسخ دهند: آیا این اظهار نظر تحقیر آمیز سفیر فرانسه را توهین به جریان سیاسی خود تفسیر نمی کنند؟»

 

 

ایراد مجمع تشخیص به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به دلیل باقی ماندن برخی ایرادات مطرح شده از سوی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ شناخته شد و مراتب به مجلس محترم اعلام شد.

 

اختیارات رئیس جمهور کم است؟

 

حسین شریعتمداری ظهر امروز در نشست مجازی مدیران و اهالی رسانه با موضوع «الزامات تحققق ایران قوی در انتخابات ۱۴۰۰» با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروز درباره انتخابات ختم کلام است اظهار کرد: این سخنان علاوه بر اینکه به عنوان سخنان ولی‌فقیه بر همه ما حجت است، مستند و مستدل هم هست.

وی با اشاره به اینکه مردم می‌دانند که رأی آنها موثر است افزود: آنچه در زمان انتخابات سال ۱۳۸۸ توسط سران فتنه به عنوان تقلب مطرح شد، یک اسم رمز بود، چراکه حاضر نشدند از راه قانونی مسائل را دنبال کنند، چون می‌دانستند تقلبی رخ نداده و بارها در اظهارات خود هم بدان اشاره کردند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان امتحان خود را به خوبی پس ندادند هرچند شعار بسیاری سر دادند و وعده‌های فراوان، اما به آن عمل نکردند افزود: حجم نقدینگی در کشور بسیار بالا رفت که به هر سمت برود باعث ایجاد تورم و مشکل می‌شود.

شریعتمداری تصریح کرد: متأسفانه تمام دولت در وزارت خارجه جمع شده بود و همه مشغول مذاکرات هسته‌ای بودند و آن را «فتح‌الفتوح» و بزرگترین افتخار کشور نه تنها از پیروزی انقلاب به بعد بلکه در سراسر اعصار می‌دانستند!.

وی با بیان اینکه گرانی‌های افسارگسیخته، تورم، سقوط ارزش پول ملی از نگاه مردم پنهان نیست ادامه داد: البته اصلاح‌طلبان در حال حاضر خودشان را از دولت جدا می‌دانند و آن را رحم اجاره‌ای می‌پندارند و علیه آنچه خودشان ایجاد کردند، موضع‌گیری می‌کنند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به اینکه خود آقایان می‌دانند که کجاها نشست دارند خاطرنشان کرد: امروز به آمریکا دل بسته‌اند که خود با بحران‌های اساسی از جمله کرونا، بدهی غیرقابل پرداخت، مسائل اقتصادی و مشکلات داخلی مواجه است.

وی با بیان اینکه فروپاشی آمریکا آغاز شده است گفت: به قول سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه، «ترامپ عامل سقوط آمریکا نیست، بلکه نشانه آن است».

شریعتمداری با اشاره به اینکه ممکن است آمریکا در مذاکرات یک شیرینی آدامس بدهد و چند تا تحریم که ترامپ وضع کرده را لغو کند اما کافی نیست اظهار کرد: ما به دنبال لغو همه تحریم‌ها هستیم، سفیر فرانسه هم اعلام کرده بود که قبل از انتخابات برجام احیا شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی ما این است که در انتخابات مشارکت حداکثری محقق شود افزود: رسانه‌ها باید تأکید کنند که رأی مردم تأثیر دارد و اگر مشکلی است باید در قوه اجرایی کشور بیان شود.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه باید کسانی را انتخاب کنیم که می‌توانند مشکل را حل کنند تصریح کرد: برخی از افراد هم با وجود ادعای فراوان نشان دادند که کارآمدی ندارند، ما با کسی دعوا و دشمنی نداریم، اما کار رسانه این است که وقتی احساس کند، فردی دارد کلاه مردم را برمی‌دارد، آن را بیان کند.

وی درباره کاندیداهای جبهه انقلاب اظهار کرد: در جبهه انقلاب چندین نفر اعلام آمادگی کردند که افراد خوبی هستند اما خوب بودن کافی نیست و اگر همه با هم در انتخابات حضور یابند، تنها رأی شکسته می‌شود.

شریعتمداری با بیان اینکه برای رسیدن به وحدت بحث‌ها بین افراد دنبال می‌شود افزود: تمام افرادی که اعلام آمادگی کردند، آدم خوبی هستند، اما برخی از آنها رأی‌آوری ندارند و این مسأله باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

کاندیدای خاص اصلاحات می آید؟

موسوی با اشاره به زمزمه های اخیر در رابطه با سیدحسن خمینی گفت: تا این لحظه حضور یا عدم‌حضور این دو قطعی نیست، بلکه پالس‌هایی که ازسوی سیدحسن خمینی مشاهده شده، نشان می‌دهد وی درحال بررسی شرایط است و تاکنون اظهار نکرده است که قطعا کاندیدا نمی‌شود. در مورد ظریف هم موضوع این است که به‌نظر می‌رسد وی در شرایطی که جریان رقیب درحال سنگ‌اندازی‌های گسترده‌ای است، قصد دارد برای پیشبرد مطلوب‌تر اقداماتی که وزارت امورخارجه درحال انجام آن است، از فشار مخالفان کم کند و این که اعلام کرده کاندیدا نمی‌شود، قطعی نیست.

به‌شخصه همواره در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری یک شاخص مهم را درنظر می‌گیرم؛ این که رئیس‌جمهوری جایگاه ویژه‌ای در ارکان حاکمیت دارد و بعد از رهبری، نفر دوم قدرت در کشور است؛ بنابراین همه افرادی که اعلام کاندیداتوری می‌کنند، باید توجه ویژه‌ای به این جایگاه داشته باشند. با توجه به اینکه اجرای قانون اساسی در کل حاکمیت برعهده رئیس‌جمهور است، فردی که خود را درمعرض انتخاب برای تصدی این پست قرار می‌دهد، باید این توانایی و نفوذ کلام را داشته باشد که از جایگاه مجری قانون اساسی به تعامل با قوای دیگر بپردازد.

تکذیب کاندیداتوری سیدحسن خمینی


جواد امام، دبیر کل حزب مجمع ایثارگران در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «ظاهرا بی‌اخلاقی و توسل به دروغ توسط خبرگزاری فارس که از محل بیت المال نیز ارتزاق می‌نماید مسبوق به سابقه می‌باشد. برخلاف خبر کذب منتشره، حاج سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای شورای سیاسی مجمع ایثارگران، در خصوص ورود خویش به انتخابات هیچگونه اظهار نظری نفرمودند.»