دفاع رئیس‌جمهور از لایحه بودجه ۱۴۰۴:/ چهار اصل در دخل و خرج دولت/ بنزین گران می شود؟

رئیس‌جمهور تاکید که دولت چهاردهم، لایحه بودجه ۱۴۰۴ را براساس آشنایی با دغدغه‌های موجود و تعهداتی که به مردم داده شده، تهیه و تنظیم کرده است.

دفاع رئیس‌جمهور از لایحه بودجه ۱۴۰۴:/ چهار اصل در دخل و خرج دولت/ بنزین گران می شود؟

مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز ؛ سه شنبه ۱ آبان 1403 مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه توضیحاتی به دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور پرداخت و در ابتدا با خداقوت به نمایندگان از حضور در مجلس و تجدید خاطرات نمایندگی‌اش ابراز خوشحالی کرد و گفت: امیدوارم با کمک شما بتوانیم راهی را که تصمیم گرفتیم با وفاق و همدلی پیش ببریم و خدا کمک کند صادق باشیم و تا جایی که می توانیم بر اساس صداقت و راستی جلو برویم.

به گزارش جهت پرس؛ وی با اشاره به این‌که «امروز بودجه ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر دولتمردان است تقدیم مجلس می کند» خاطرنشان کرد: این بودجه با توجه به دغدغه شما و بر اساس تعهداتی که با شما و مردم داشتم تدوین شده است. من تعهد کردم در مسیر وفاق حرکت کنم. هر گونه اصلاح اقتصادی صرفا با وفاق محقق می‌شود. سعی کردیم تمام گروه‌ها و اقشار را در لایحه ببینیم و اعداد را واقعی بنویسیم. تمام مواردی که در توان بوده و تعهد کردیم را در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: این بودجه نتیجه جلسات متعدد با کارشناسان خبره و مجلس بوده است. دقت در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در اولویت تدوین بودجه بوده است. بنده بر رعایت تکالیف برنامه هفتم تاکید کردم. در گزارش این لایحه نیز یک فصل انعکاس احکام برنامه ترسیم شده است. اصل دوم عدالت محوری است.  معنی حرف من این نیست که بخواهیم یکدفعه تبعیض را رفع کنیم‌ اما تلاش کردیم به این سمت برویم. باتوجه به شرایطی منطقه‌ای در احکام بودجه اطمینان شده تقویت بنیه دفاعی  مورد توجه قرار گیرد. کاهش تورم نیز سرلوحه احکام برنامه بوده است.

رئیس‌دولت چهاردهم گفت: مهمترین وجه تمایز بودجه جاری یکپارچگی و شفافیت و جامعیت بودجه است. رعایت نظم و انضباط و تقدیم سند مالی دولت در زمانبندی مقرر در قانون است. لایحه بودجه مطابق با قانون اول آبان ماه و در نظام جدید تدوین بودجه تقدیم شد تا مجلس فرصت لازم برای بررسی بودجه را داشته و به سود اقتصاد کشور است. امسال برای اولین بار تمام موارد فرابودجه‌ای منابع و مصارف سازمان هدفمندی‌ها در درون سقف بودجه قرار گرفت.

آیا قیمت بنزین گران می شود؟/ پزشکیان: قیمت تمام شده بنزین ۸ هزار تومان است/ هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد

رئیس‌جمهور در آئین تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴  گفت: اصلاح در نظام ارزی و نظام یارانه سوخت ضروری است. میزان مصرف بنزین در سال جاری، حدود ۴۰ درصد بالاتر از سال ۱۳۹۸ می‌باشد این در حالیست که رشد جمعیت و درآمد ملی، بسیار کمتر از این است.

امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فراورده و هزینه جایگاه دارد؛ حدود ۸۰۰۰ تومان می‌باشد. امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه وضع موجود در سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.