دستاوردسازی دیپلمات کهنه‌کار برای ظریف و ولایتی/ تحریف رشادت‌های شهید دوران و همرزمانش در نیروی هوائی

شهید عباس دوران از خلبانان غیور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از اصابت گلوله‌های ضدهوایی به هواپیمایش، اقدام به کوبیدن فانتومF4 خود به ساختمان محل برگزاری اجلاس کرد که منجر به شهادت وی شد.

دستاوردسازی دیپلمات کهنه‌کار برای ظریف و ولایتی/ تحریف رشادت‌های شهید دوران و همرزمانش در نیروی هوائی

حضور حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در برنامه رخ‌به‌رخ شبکه دو، با حاشیه‌سازی همراه بود.

شامگاه نهم اردیبهشت ماه آصفی مهمان برنامه رخ‌به‌رخ بود و ضمن گفتگو با مجری برنامه مدعی شد که لغو اجلاس سران غیرمتعهدها و شکست دیپلماتیک صدام؛ حاصل فعالیت‌های ولایتی وزیر خارجه وقت و دیدارهای دیپلماتیک بوده است.

این ادعا در حالی مطرح شد که نامه درخواست ولایتی درباره لزوم انجام عملیات نظامی برای جابجایی محل اجلاس، در دسترس و قابل استناد است.

شهید عباس دوران از خلبانان غیور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که قریب به یکصد و بیست پرواز موفق در دو سال ابتدایی جنگ علیه اهداف دشمن بعثی انجام داده بود، در تیرماه 1361 پس از اصابت گلوله‌های ضدهوایی به هواپیمایش، اقدام به کوبیدن فانتومF4 خود به ساختمان محل برگزاری اجلاس کرد که منجر به شهادت وی شد.

با ورود هواپیمای شهید دوران به آسمان بغداد (که صدام مدعی بود پدافندی نفوذ ناپذیر دارد) و پس از بمباران پالایشگاه بغداد، هواپیمای وی مورد اصابت قرار گرفت امااین شهید گرانقدر از فرصت ایجکت (خروج اضطراری از هواپیما) صرف‌نظر کرد و هواپیما را به سمت ساختمان محل برگزاری اجلاس هدایت کرد.

در نتیجه این عملیات کوبا و دیگر اعضای جنبش غیرمتعهدها، به دلیل ناامن شدن بغداد، محل برگزاری اجلاس سران را تغییر دادند تا یک شکست تاریخی برای صدام و حزب بعث در تاریخ ثبت شود.

02