در نطنز یک تروریسم هسته‌ای صورت گرفته است/ سند همکاری ایران و چین محور همکاری راهبردی دو کشور است

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تشریح جزییات نشست امروز این کمیسیون با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، به خبرنگار جهت گفت: جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه، به دلیل ملاحظات کرونایی با حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار گردید. جلسه امروز به سه موضوع محوری اختصاص یافت. […]

در نطنز یک تروریسم هسته‌ای صورت گرفته است/ سند همکاری ایران و چین محور همکاری راهبردی دو کشور است

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تشریح جزییات نشست امروز این کمیسیون با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، به خبرنگار جهت گفت: جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه، به دلیل ملاحظات کرونایی با حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار گردید. جلسه امروز به سه موضوع محوری اختصاص یافت. محور اول، برنامه جامع همکاری ایران و چین بود که بین وزرای خارجه ایران و چین به امضا رسیده است. همینطور روند مذاکرات بین ایران و 4+1 در وین و نیز وقوع حادثه روز گذشته در سایت هسته ای شهید احمدی روشن نطنز نیز از دیگر محورهای نشست بود و واکنش هایی که جمهوری اسلامی ایران بایدنسبت به این حادثه انجام بدهد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دفاع ظریف از رابطه با چین
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: همچنین در این جلسه وزیر امور خارجه به روند جابجایی قدرت در دنیا که به سرعت در حال وقوع است و نظم بین المللی جدیدی را شکل خواهد داد، اشاره کرده و گفت که چین به عنوان یک کشور مهم در آینده نظم بین المللی شناخته میشود و ایران باید فارغ مواضع دیگر کشورها، روابط خود با چینی ها را براساس روابط مستقل و پایدار ترسیم کند. به گفته آقای ظریف، برنامه جامعه همکاری ایران و چین که شامل دیدگاه های دو کشور برای توسعه همکاری هاست، کمک خواهد کرد تا روابط بلند مدت پایداری بین ایران و چین شکل بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وزیر خارجه همچنین گزارشی از روند گفتگوهایی که بین دو کشور ایران و چین طی سالهای گذشته و توسعه روابط صورت گرفته، پرداخت و به سفر موثر شی جین پینگ در سال 94 و ارتقای همکاری های دو کشور به سطح همکاری راهبردی در ان مقطع زمانی اشاه کرد. ایشان همچنین سند همکاری ایران و چین را محور همکاری راهبردی ایران برای آینده تعاملات با کشور چین دانست.

گزارش ظریف به مجلس درباره مذاکرات وین و خرابکاری نطنز
عمویی بیان کرد: وزیر خارجه به مذاکرات هسته ای که بین ایران و گروه 4+1 در وین در جریان است، اشاره کردند و گفتند ما در حال حاضر ایده مذاکرات گام به گام را نمی پذیریم و هیچ گام میانی را برای اجرای تعهدات آمریکا قبول نداریم. سیاست نظام جمهوری اسلامی این است که کلیه تحریمها رفع گردد و پس از آن راستی آزمایی صورت بگیرد. بنابراین در مذاکرات ایران و 4+1 سه موضوع مورد بحث است. موضوع اول اینکه چه تحریمهایی باید رفع شود. نکته دوم، اقدامات ایران در بحث هسته ای و مورد دیگر، مکانیسم راستی آزمایی است و درباره این سه موضوع باید بین ایران و 4+1 گفتگو صورت بگیرد. اقدامات مربوط به ایران است و تعهدات کشورمان در برجام به صورت دقیق روشن شده اما اقدامات طرف مقابل باید بصورت دقیق شناسایی شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: محور سوم جلسه، مرتبط با حادثه نطنز نبود، بررسی علل وقوع حادثه در حال انجام است، اما ارزیابی های اولیه این است که یک اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته ای صورت گرفته و از این جهت میتوانسته آسیب هایی به سایت بزند. هرچند هیچگونه نشت مواد رخ نداده اما با ایجاد خرابکاری در برق سایت سعی کرده اند برنامه هسته ای کشور و روند غنی سازی در این سایت را تحت تاثیر قرار بدهند. واکنش ایران این است که غنی سازی ایران هیچگاه متوقف نخواهد شد، بنابراین تلاش میکنیم این تهدید را با استفاده از جایگزینی سانتریفیوژهای به روزتر و با توان بالاتر به یک فرصت تبدیل کنیم.

عمویی گفت: در این جلسه همچنین اعضای کمیسیون امنیت ملی و سایر نمایندگان حاضر در جلسه نیز به طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات خودشان پرداختند و بر حفظ مواضع اصلی کشور در مذاکرات تاکید کردند. علاوه بر آن، لغو تحریمها و راستی آزمایی دقیق درباره آن، خواسته نمایندکان حاضر در جلسه بود و بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها تاکید شد.