در گزارش جهت پرس بخوانید

خطر تروریسم فرهنگی هزاران بار بیشتر است/ آموزشگاه گوته چرا پلمپ شد؟

موسسه گوته وابسته به سفارت آلمان در تهران واقع در خیابان دیباجی جنوبی به دلیل اقدامات مجرمانه و شفاف نبودن مسائل مالی پلمب شد که واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.

خطر تروریسم فرهنگی هزاران بار بیشتر است/ آموزشگاه گوته چرا پلمپ شد؟

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ روز گذشته خبرگزاری قوه قضاییه در تمامی پلتفرم‌ها داخلی و خارجی اعلام کرد که دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند.

همچنین گزارش‌هایی از تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان در کشور، دریافت شده که تحقیقات در این مورد در جریان است.

کانال تلگرامی موسسه گوته نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: زبان آموزان گرامی، به اطلاع می‌رسانیم، ساختمان قلهک و دیباجی تعطیل می‌باشد. (کلیه کلاس ها اعم از حضوری و آنلاین برگزار نخواهند شد). هنوز دلیل رسمی برای تعطیلی این موسسه فرهنگی اعلام نشده است.

منابع غیر رسمی این اقدام را یک حرکت متقابل برای بستن مراکز فرهنگی و اسلامی ایران در آلمان دانستند و از همین رو بسیاری از فعالان رسانه‌ای با این استدلال تولید محتوا کردند، در واقع  پلیس آلمان آبان‌ماه پارسال به بهانه بررسی برخی ادعاهای واهی و فاقد مدرک و سند، به مرکز اسلامی هامبورگ و ۵۴ مرکز دیگر در ۷ ایالت فدرال حمله کرد.
وزارت کشور آلمان در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکز اسلامی هامبورگ و نهادهای تابعه به ظن اقدام علیه نظم عمومی مورد بررسی و ۵۴ مرکز در ۷ ایالت فدرال مورد بازرسی قرار گرفتند. در این بیانیه بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ادعاهایی علیه فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ مطرح شد.

مرکز اسلامی هامبورگ از مراکز مهم اسلامی و قدیمی آلمان است که سال ۱۳۳۲ با حمایت آیت الله بروجردی در شهر هامبورگ تأسیس شد. انتشار مجلاتی به زبان آلمانی و فارسی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، بخشی از اقدامات این مرکز است. این مجموعه اسلامی، کتابخانه‌ای با بیش از ۶ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و شیعی دارد.

از آنجا که فضای دیپلماتیک و روابط بین کشورها از پیچیدگی‌هایی برخوردار است. یکی از موارد مهم در روابط بین الملل بحث اقدام متقابل دیپلماتیک و مقابله به مثل است که از منظر حقوق بین‌الملل به عنوان یکی از ابزارهای مشروع برای پاسخ به اقدامات غیرقانونی یک کشور دیگر شناخته می‌شود.

در واقع این حرکت به معنای «عمل به همان شیوه» است و بر این اساس، یک کشور به همان شیوه‌ای که با آن رفتار شده، واکنش نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر کشوری یک یا چند دیپلمات از کشور دیگری را اخراج کند، کشور مقابل نیز ممکن است به همان تعداد یا به شیوه مشابه، دیپلمات‌های آن کشور را اخراج کند. این نوع واکنش‌ها به عنوان یک ابزار اعمال قدرت استفاده می‌شوند تا کشور مقابل را وادار به تغییر رفتار یا بازنگری در اقداماتش کنند.

بسته شدن مراکز فرهنگی آلمان در ایران و مراکز اسلامی ایران در آلمان به عنوان نمونه‌های اخیر از مقابله به مثل دیپلماتیک بین این دو کشور قابل بررسی است. این اقدامات به طور متقابل و در واکنش به اقدامات طرف مقابل انجام شده‌ است.

احتمال ترویج تروریسم فرهنگی در یک آموزشگاه زبان

تروریسم فرهنگی یا تروریسم نوین تهاجمی است که از سوی یک نظام فرهنگی خاص به نظام فرهنگی دیگر که از طریق شیوه ها و ابزارهای خاص فرهنگی صورت می گیرد، گفته می شود. این نوع تروریسم به عنوان پدیده ای تقریباً جدید در جهان می باشد که به وسیله ی آن دولت های سلطه گر با استفاده از ابزارهای مختلف، قصد تحمیل فرهنگ خود را بر دیگر ملل دنیا دارند. امروزه مهمترین ابزار کشورهای سلطه گر برای تسلط بر دیگر کشورها به خصوص کشورهای که نسبت به هویت خود و بقای عناصر فرهنگی هویت خود، در برابر تهاجم های فرهنگی بیگانگان مقاومت از خود نشان می دهند، این نوع تروریسم نمود بیشتری دارد.

نکته‌ای در مواجهه با تعطیلی دفاتر گوته بسیار مطرح می‌شود، همین تروریسم فرهنگی است. در درجات بعد بحث جاسوسی و خرابکاری فرهنگی مطرح می‌شود.

اگر به هدف ترور نظر کنیم، فقط حذف فیزیکی نیست. عقل حکم می‌کند تا حد امکان هزینه‌های حذف، کم شود، بنابراین ترور فیزیکی آخرین مرحله است و دشمن ابتدا از ترور فرهنگی شروع می‌کند که با ترور اعتقادی است، یعنی به وسیله انتشار گسترده مفاهیم ضداعتقادی تلاش می‌کند افراد جامعه هدف را در اعتقادات‌شان دچار تردید کند. جامعه ما هر اقدامی که در جهت حمایت از انقلاب اسلامی و ضربه زدن به دشمن انجام می‌دهد، آن اقدام برآمده از اعتقادات جامعه است، لذا اگر مبانی اعتقادی جامعه تضعیف شود، افراد در راستای منافع نظام کار نمی‌کنند، حتی علیه آن تبلیغ هم می‌کنند، لذا با ترور اعتقادی بخشی از جامعه را بی‌تأثیر یا حتی دارای تأثیر منفی می‌کنند.

به مرحله بعدی یعنی ترور فکری وارد می‌شود، روی تفکرات افراد کار می‌کند و آن را منحرف می‌سازد، به صورتی که فرد از نظر اعتقادی، مذهبی و نمازخوان است، اما از نظر فکری و گرایشات سیاسی دچار مشکل می‌شود.

به صورت نرم و آرام، بخش زیادی از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور تبدیل به افراد کم‌اثر، بی‌اثر یا دارای اثر منفی می‌شوند، به صورتی که دشمن به جای آنکه با یک کشور ۸۰ میلیونی طرف باشد، گویی با کشور ۱۰ میلیونی طرف است، یعنی به جای آنکه ۸۰ میلیون در جهت تقویت کشور و مبارزه با استکبار جهانی کار کنند، مثلاً ۱۰ میلیون نفر کار می‌کنند. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که آن ۷۰ میلیون نفر توسط دشمن ترور شده‌اند، چون بود و نبودشان اگر مضر نباشد، مفید هم نیست، گویی این تعداد از سربازان ما کشته شده باشند. امروز جریان اغتشاشات را افرادی رهبری می‌کنند که ترور اعتقادی شده‌اند. افرادی که ترور زمانی می‌شوند، اگر در جهت منافع دشمن اقدام نکنند برای منافع نظام اسلامی هم کار نمی‌کنند، بنابراین می‌بینیم که فرایند تروریسم فرهنگی هزاران بار از ترور فیزیکی بدتر است.

برخی از فعالان رسانه‌ای هم در پی خبر بسته شدن این آموزشگاه به همین نکته تروریسم فرهنگی اشاره کردند.