در گزارش جهت پرس بخوانید

حواشی سفر پزشکیان به عراق همچنان ادامه دارد/ مردم به عملکرد رئیس‌جمهور دولت چهاردهم خوشبین نیستند

اولین سفر خارجی پزشکیان تحت عنوان رئیس جمهور دولت چهاردهم با حواشی همراه بود که صدای منتقدین را هم درآورد.

حواشی سفر پزشکیان به عراق همچنان ادامه دارد/ مردم به عملکرد رئیس‌جمهور دولت چهاردهم خوشبین نیستند

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ مسعود پزشکیان در اولین سفر خارجی خود به عراق سفر کرد. این سفر محدود به حضور او در بغداد نماند و اقلیم کردستان، نجف، کربلا و بصره را نیز شامل می‌شد. آخرین سفر رئیس‌جمور ایران به عراق مربوط به دوران حسن روحانی بود که سال ۲۰۱۹ به این کشور سفر کرد. به گفته سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان این سفر قرار بود توسط رئیس‌جمهور فقید سیدابراهیم رئیسی انجام شود که به دلیل سانحه سقوط هلی‌کوپتر و وقایع بعدی، این اتفاق نیفتاد.

اولین حاشیه سفر رییس جمهوری این بود که «اینها کی هستند که او با خودش به عراق برده است». همراه کردن اعضای خانواده در سفر های سیاسی مقامات بخصوص روسای جمهوری موضوع تازه نیست، سفر به نیویورک که آزمون همه روسای جمهور پیشین بوده است و حتی یکی از روسای جمهور زن و بچه و ۱۶۰ همراه را با خود برده بود که همان موقع هم باعث حواشی نامطلوبی شد. اما در همین سفر اول هم، نهاد ریاست جمهوری علی‌رغم گذشت چند ساعت از پایان سفر سه روزه اخیر توضیحی در مورد این که همراهان رییس جمهوری با چه متر و معیاری انتخاب شده‌اند و از جیب مردم ایشان را همراهی کرده‌اند ارائه نداده است.

حضور آقای حسن مجیدی -داماد دکتر پزشکیان- در هیأت همراه رییس جمهوری در سفر به اقلیم کردستان عراق موجب برخی طعنه‌ها و انتقادات شد. در پی انتشار تصاویری از حضور داماد مسعود پزشکیان در سفر رسمی او به عراق، حال مشخص شد که او، پسر و دخترش را نیز در این سفر با خود همراه کرده است. پیش‌تر، حضور حمید، فرزند محمدرضا عارف در جلسات رسمی دولت، با انتقادات فراوانی همراه شده بود. شخص به صِرف دامادی یا نسبت خونی و خویشاوندی و نه هیچ دلیل وشایستگی دیگری همراه هیأت برود، مثل سفر خانوادگی منتها از جیب بیت‌المال. طبیعی است که این حالت، پذیرفتنی نیست و رییسی و پزشکیان هم ندارد.

 از سفر خانوادگی جهانگیری به کربلا تا حضور داماد پزشکیان در جلسات دیپلماتیک!

در کشورهای دیگر چنین اتفاقی می تواند به یک رسوایی و استعفای مقام رسمی آن کشور منجر شود که از بیت المال اعضای خانواده مقام مسئول به یک سفر رسمی رفته باشند. در عین حال اکنون نقطه اعتراض به نفس حضور فرزند و داماد پزشکیان در سفر نیست بلکه حضور این افراد در ترکیب هیات ایران در مذاکرات خواسته یا ناخواسته یک پیام را مخابره می کند که خانواده پزشکیان در امور اجرایی دخل و تصرف و دخالت دارند. در دولت روحانی هم سفر خانوادگی اسحاق جهانگیری به عراق با هواپیمای اختصاصی دولتی ایران خبر ساز شده بود.

از سفر خانوادگی جهانگیری به کربلا تا حضور داماد پزشکیان در جلسات دیپلماتیک !

از سفر خانوادگی جهانگیری به کربلا تا حضور داماد پزشکیان در جلسات دیپلماتیک !

باید از پزشکیان مطالبه کرد که بعد از باور کردن حضورش در جایگاه ریاست جمهوری قدری از ملاحظات شکلی را رعایت کند چون حضور اعضای خانواده در سفرهای رسمی و نشستن آن ها در جایگاه هیات عالی ایران به شدت در میان مردم بازخورد منفی خواهد داشت و می تواند نهاد های نظارتی را هم نسبت به فعالیت های رئیس جمهور و خانواده اش حساس کند.

توقع می‌رود رئیس‌جمهور نسبت به این موضوع توضیحی شفاف ارائه دهد و مانع از رسوب تصویر رانتی در ذهن جامعه شود. تصویری که هم منجر به ایجاد ناامیدی در جامعه می‌شود و هم ظرفیت اجتماعی رئیس‌جمهور را کاهش می‌دهد. ظرفیتی که می‌تواند یاری‌گر او در اجرای سیاست‌های اتخاذی دولتش باشد.

واکنش کاربران فضای مجازی به حواشی سفر پزشکیان به عراق

فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره تمام گاف‌ها و حواشی سفر پزشکیان واکنش‌های مثبت و منفی نشان دادند. بیشترین واکنش که صدای تمامی طیف‌ها را هم درآورده بود انتقاد و اعتراض به حضور تمامی اعضای خانواده پزشکیان در این سفر بود و برای اکثریت این شبهه به وجود آمده بود که هزینه حضور بستگان درجه یک چرا باید از جیب بیت المال تامین شود؟ یا سوال دیگر این بود که چرا داماد و پسر پزشکیان در جلسات سیاسی جز هیات عالی نشسته بودند؟ مگر آن‌ها چه شایستگی و سمتی داشتند که در کنار مسئولین و سران دو کشور نشسته بودند؟

برخی دیگر از کاربران به گاف‌ها و سوتی‌های کلامی پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور کشور واکنش‌های انتقادی تندی نشان دادند و این مدل ادبیات و صحبت کردن را در شان رئیس‌جمهور ایران نمی‌دانستند. مثلا پزشکیان بعد از سخنرانی خطاب به  حجت‌الاسلام قمی معاون امور بین‌الملل دفتر رهبری گفت: “خیلی خراب نکردم که؟” مسئله اینجاست که توجهی به باز بودن میکروفن نداشت و می‌خواست زودتر نتیجه را مشاهده کند.

پزشکیان قبل از سفر به عراق در پخش زنده گفت: ما را به دیپلماسی وادار می‌کنند که بلد نیستیم!

کاربران درباره گاف‌های پزشکیان چه واکنشی داشتند؟

کاربران شبکه‌های اجتماعی رصد اخبار مربوط به سفر پزشکیان را حق مسلم خود می‌دانستند و ساده‌لوحی‌ها و گاف‌هایش عصبانی و ناراحت بودند توقع داشتند رئیس‌جمهور یک کشور هوشمندانه‌تر برخورد کند و تا قضاوت بیجایی درباره او شکل نگیرد. مردم کف جامعه روز به روز بیشتر ناامید و نگران می‌شوند و با رفتاری که پزشکیان و اطرافیان او در پیش گرفته‌اند، نمی‌توانند خوشبین باشند و این مسئله اصلا به صلاح کشور نیست.