نماینده تهران مخالف گزینه پیشنهادی پزشکیان برای وزارت خارجه؛

حمله تند امیرحسین ثابتی به عراقچی روی آنتن زنده تلویزیون + فیلم کامل مناظره

فیلم کامل مناظره امیرحسین ثابتی (نماینده تهران) و عباس مقتدایی (نماینده اصفهان) درباره عباس عراقچی گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه دولت پزشکیان را مشاهده می کنید.

حمله تند امیرحسین ثابتی به عراقچی روی آنتن زنده تلویزیون + فیلم کامل مناظره

به گزارش جهت پرس؛ امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف و عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه در برنامه زنده تلویزیونی در شبکه خبر حضور یافتند تا درباره وزیر پیشنهادی امور خارجه مناظره کنند.

در بخش ابتدایی این برنامه، مقتدایی گفت: ما در محضر مقام معظم رهبری توصیه‌هایی را شنیدیم و فهمیدیم یک وزیری که می‌خواهد بیاید باید یک مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را داشته باشد و ایشان در آن جلسه ویژگی های کلی انتخاب وزرا را برای ما ترسیم کردند.وی افزود: الان مقطعی است که حرف‌های وزیر را ما در کمیسیون‌ها شنیده‌ایم و نقدهایی که به وزیر پیشنهادی می‌شود را هم شنیده‌ایم و اینجا بهترین تصمیم را خواهیم گرفت و در ترازوی انصاف نظر خواهیم دادمقتدایی عنوان کرد: یک نماینده هم بهترین کارش این است که شفاف بگوید که رای می‌دهد یا رای نمی‌خواهد بدهد و درباره این موضوع هم بنده می‌توانم با توجه به شرایط موجود تعریف‌هایی از آقای عراقچی داشته باشم و به ایشان رای بدم. وی افزود: ما الان معیارهایی را که داریم برای اینکه یک نفر بتواند در عرصه سیاست خارج کار بکند آقای عراقچی به ما معرفی شده است و همین یک گزینه ما معرفی شده است، و به همین منظر آقای عراقچی یک دیپلمات شناخته شده بین المللی است. مقتدایی تصریح کرد: آقای عراقچی کاملاً مجری ای از رهنمودهایی است که در قالب سیاست‌های بالادستی باید انجام بدهد، مجموعه‌ای مثل شورای عالی امنیت ملی و لازم نیست که الان شورای عالی امنیت ملی الان بگوید مثلاً آقای عراقچی کجا بوده و از کجا آمده است.

ثابتی؛ مسیرعراقچی مسیر غلطی است

وی در ادامه گفت: آقای عراقچی برنامه‌ای را ارائه کرده است که ما در دو جلسه تخصصی که حداقل ۳ ساعت بوده نشسته‌ایم و موضوعاتی که داخل این برنامه بوده را بررسی کرده ایم و بر اساس این‌ها تصمیم به حمایت از ایشان را گرفته‌ایم.ثابتی در ادامه گفت: ما بر اساس سوابق و کارنامه افراد باید قضاوت کنیم، بالاخره آقای عراقچی امروز در کمیسیون ما حاضر شدند و بحث‌های نسبتا مفصل و چالشی داشتیم. در ادامه این برنامه ثابتی خاطرنشان کرد: بله آقای عراقچی فرد شناخته شده‌ای هستند و ما به خاطر همین نظر مان این است که به ایشان رای ندهیم و علتش این است که ما یک پدیده‌ای را داریم در تاریخ ۱۰ سال گذشته کشور به اسم برجام.وی در ادامه گفت: برجام یک تجربه تلخی است که نباید تکرار بشود و برای بنده هم کاری ندارد که از ایشان دفاع بکنم، ولی ما نباید از این رویکرد غلط که در دهه گذشته چند بار آن را تجربه کرده‌ایم مجدداً گزیده بشویم. ثابتی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ بعد از سال‌ها مذاکره درباره برجام تمام شاخص‌های اقتصادی ما به عقب برگشتیم و دلار ۳ هزار تومانی سال ۹۲ شد سی و چند هزار تومان و تحریم‌ها به ۱۵۰۰ تا رسید و آقای ظریف هم آخر خودش هم تحریم شد. وی افزود: بنده در نیت خیر آقای عراقچی تردید ندارم و ایشان حتماً رفته بود که تلاشی بکند که به کشور خیر برسد اما آن مسیر غلط است، بنده رویکرد ایشان را درست نمی‌دانم و معتقدم امروز در سال ۱۴۰۳ ر همان تفکر دوباره حاکم بشود ما چند سال دیگر می‌آییم و می‌گوییم یادتان است دلار فقط فقط مثلا ۶۰ تومان بود.
در ادامه مقتدایی گفت: بنده از فرمایشات خود آقای ثابتی می‌خواهم استفاده بکنم و منصفین را دعوت بکنم که ببینند که چه کسی حرف دقیق‌تری می‌زند. وی افزود: مگر ایشان نگفت که یک دیپلمات ربات نیست برادر من دیپلماتی که نه در موضع وزیر بلکه در موضع معاون وزیر در تیم مذاکره کننده حضور دارد رباتی نیست که بگوید خودم هرچه گفتم نخیر شورای عالی امنیت ملی و مجموعه‌های ناظر مثل کمیسیون امنیت ملی به او می‌گویند که در این چهارچوب می‌روی و مذاکره می‌کنی.

مقتدایی: آقای عراقچی مجری اجرای برنامه‌های بالا دستی است

مقتدایی در ادامه این برنامه تصریح کرد: در یک مقطعی ممکن است شما بگویید این آقا وزیر بود و کوتاهی کرد اما الان ایشان به عنوان یک دیپلمات کارکشته مجلس معرفی شده است.مقتدایی گفت: من نماینده مجلس می‌بینم که در تابستان ۱۳۹۹ آمریکایی‌ها گفتند که می‌خواهند مکانیسم ماشه را فعال کنند، شورای عالی امنیت ملی در شهریور ۱۳۹۹ یک پیشنویسی تهیه کردند و در آبان همان سال در کمیسیون امنیت ملی ما گفتیم می‌خواهیم ورود بکنیم و سیاست‌های قبلی را جلوی آن را بگیریم و در چنین شرایطی آقای عراقچی یک مذاکره کننده است.مقتدایی تصریح کرد: من نماینده مجلس می‌توانم بیام از وزیر سوال بپرسم و این چیزی که شما در برنامه‌ات به ما گفته‌ای این را عمل نکردید پس بنابراین در چنین حالتی انصاف این است که انصاف داشته باشم و بگویم که وزیر پیشنهادی که امروز به مجلس معرفی شده ربات که نیست و دستورالعمل دارد.
ثابتی در ادامه گفت: آقای عراقچی آیا مجری خوبی هم در بحث برجام بوده است یا نه که بنده معتقدم ایشان مجری خوبی هم نبوده است. وی افزود: رهبر انقلاب گفتند وزیر خارجه تیم مذاکره کننده در آن زمان به بنده گفتند که ما نتوانستیم همه خطوط قرمز نظام را حفظ بکنیم خوب پس اینجا حتماً مجری هم یک اشکالی دارد. ثابتی عنوان کرد: از سال ۹۷ به بعد که ترامپ یک طرفه از برجام خارج شد، در یک اقدام غلط دولت آقای روحانی گفت باشه چون ترامپ بیرون از برجام رفته است ما با اروپا مذاکره می‌کنیم دوباره باز وقت ملت را گرفتند و همه شاخص‌های اقتصادی بدتر شد و آقای عراقچی شد مسئول احیای برجاموی در ادامه گفت: برای چه ما باید از یک سوراخ چند بار گزیده بشویم و اگر آقای عراقچی در مجلس رای بیاورد یک سال دیگر دو سال دیگر این فیلم‌ها دوباره بازخوانی خواهد شد و مشخص می‌شود که که شما خوشبینید به ماجرا یا ما بدبین هستیم.
مقتدایی در ادامه تصریح کرد: شورای راهبردی سیاست خارجی افرادی هستند که حضرت آقا آنها را تعیین می‌کنند آقای خرازی یک حکمی زد برای آقای عراقچی بعد از برکناری یا خاتمه ماموریتش در وزارت خارجه و گفته است که با توجه به توصیه مقام معظم رهبری و شایستگی‌ها و توانایی‌ها شما را به سمت دبیر شورای راهبردی یاست خارجی منصوب می‌کنم.وی افزود: بنده سوال من این است که وقتی یک آدمی در این سطح از آن استفاده می‌شود آیا آن موضوعاتی را که شما می‌گویید آیا این آقایون بزرگوار نمی‌دانستند و این حکم‌ها را برای ایشان زدند. وی خاطرنشان کرد: فردی دارای توانمندی به مجلس معرفی شده است و من نماینده مجلس اگر تا دیروز با شخص ایشان هم مخالفت داشته‌ام امروز باید تصمیم بگیرم که منصفانه به ایشان یا رای مثبت بدهم یا رای منفی و زشت است که بگویم ممتنع می‌خواهم رای بدم. ثابتی در ادامه گفت: با این تفاسیر باید استقلال قوای سه گانه را کنار بگذاریم و بگوییم هر کسی حکم از رهبری دارد به آن رای بدهیم.وی افزود: خود رهبر انقلاب بیشترین تاکید دارند که نماینده‌ها وظیفه خودشان را انجام بدند و این حرف‌های در گوشی را مطرح نکنند.
وی در ادامه گفت: اگر آقای عراقچی رای بیاورد بنده خودم را متعهد می‌کنم در هر مسئله‌ای که رویکرد درستی باشد همه جوره از ایشان دفاع بکنم و ما با هم دشمنی شخصی که نداریم و اختلاف سلیقه داریم. ثابتی در پایان گفت: اگر هم قرار است کاری انجام بشود ما سعی کنیم مشورت بدهیم کمک بدهیم که بالاخره مسیر به درستی طی بشود و این را صادقانه به خود ایشان بارها گفته ام.

مقتدایی گفت: عراقچی بعداز خاتمه ماموریتش با حکم خرازی که در آن نوشته با توجه توصیه رهبر انقلاب و شایستگی و توانایی شما، وی را دبیر شورای روابط خارجی منصوب می‌کنم که موقعیت و منصب مهمی است. وقتی آدمی در این سطح از او استفاده می‌شود آیا موضاعاتی که شما میگویید این اقایان نمی‌دانستند.

ثابتی، نماینده تهران و مشاور جلیلی گفت: اینکه اقای خرازی که منصوب رهبری هستند عراقچی را به عنوان دبیر شورای روابط خارجی چیز عجیبی است؟ برای من نه، چون افرادی با سلیقه‌های مختلف خود رهبری برایشان حکم زده است؛ مثل اقای شمخانی و هاشمی رفسنجانی.
وی افزود: رهبری یک سری مصلحت‌هایی دارند از نیرو‌های با نگاه‌های مختلفم استفاده میکنند. قرار نیست اگر کسی یک حکم از رهبر انقلاب داشت نمایندگان موظف باشند حتما برای پست دیگر به او رأی دهند. در ان صورت هرکس یک حکم از رهبری داشته باشد رای ندهیم ضد ولایت فقیه می‌شویم.