حماس آشتی ملی را به رایزنی با آمریکا ترجیح داد

به گزارش جهت، «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی با مرکز پژوهشی «مسارات» به آخرین تحولات از جمله تأثیر انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بر مسأله فلسطین پرداخت. وی گفت، حماس پیشنهاد دولت «دونالد ترامپ» برای انجام رایزنی‌هایی را که منجر به حل مشکل غزه به دور از کرانه باختری می‌شده، […]

حماس آشتی ملی را به رایزنی با آمریکا ترجیح داد

به گزارش جهت، «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی با مرکز پژوهشی «مسارات» به آخرین تحولات از جمله تأثیر انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بر مسأله فلسطین پرداخت.

وی گفت، حماس پیشنهاد دولت «دونالد ترامپ» برای انجام رایزنی‌هایی را که منجر به حل مشکل غزه به دور از کرانه باختری می‌شده، رد کرده است.

مشعل افزود: اگر موافقت کرده بودیم، می‌دیدید که سران حماس با نمایندگان دولت آمریکا دور یک میز نشسته بودند اما ما این پیشنهادها را رد کردیم؛ حماس آشتی ملی را به در دست داشتن قدرت در غزه ترجیح داد «ابوابراهیم السنوار» گام‌های بزرگی در قبال آشتی برداشت.

سه گزینه پیشنهادی

وی در ادامه چشم‌انداز خود در قبال آشتی و پایان درگیری را مطرح و به سه گزینه اشاره کرد:

اول؛ کار میدانی مشترک بر اساس برنامه مبارزه با رژیم اشغالگر

دوم؛ ایجاد نهادهای ملی و مشارکت مشترک در تصمیم سیاسی برای بر عهده گرفتن مسؤولیت در سیاست و میدان

سوم؛ تسریع در اقدامات اعتمادسازی که اعتبار را به آزادی‌ها در غزه و کرانه باختری برمی‌گرداند.

انتخاب بایدن

وی پیش‌بینی کرد با انتخاب جو بایدن ممکن است موج عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کمرنگ‌ شود و در ادامه افزود، اما این در حد فراهم کردن بستر سیاسی توسط آمریکا برای ادامه مذاکرات سازش نیست.

خالد مشعل تأکید کرد، مذاکرات سازش و توافق «اسلو» شکست خورده اما نمی‌توان مقاومت شکست نخورده است.

رئیس دفتر پیشین حماس ادامه داد، تفاوت‌هایی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سیاست خارجی آمریکا بویژه درباره مسأله فلسطین وجود دارد و دولت بایدن ممکن است با «معامله قرن» و طرح اشغال اراضی کرانه باختری همراه نشود اما اسرائیل را نیز مجازات نخواهد کرد.

وی در پایان تأکید کرد که حماس تمام انواع عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را مردود می‌داند و با کسی تعارف ندارد اما نمی‌تواند سیاستش را بر کسی تحمیل کند.