حرکات موزون به ساز کاخ سفید/ کاسبان مذاکره دست به کار شدند

به گزارش خبرنگار جهت، این روزها بعضی رسانه‌ها و سیاستمداران حامی دولت مدعی می‌گویند که می‌توان با دشمن قسم خورده نیز مذاکره کرد. این سخنان سالها قبل نیز تا آنجا پیش رفت که ادعا شد حتی امام حسین علیه‌السلام نیز ( به تعبیر ریاست محترم جمهوری)، در روز عاشورا به مذاکره با سپاه دشمن پرداخته […]

حرکات موزون به ساز کاخ سفید/ کاسبان مذاکره دست به کار شدند

به گزارش خبرنگار جهت، این روزها بعضی رسانه‌ها و سیاستمداران حامی دولت مدعی می‌گویند که می‌توان با دشمن قسم خورده نیز مذاکره کرد. این سخنان سالها قبل نیز تا آنجا پیش رفت که ادعا شد حتی امام حسین علیه‌السلام نیز ( به تعبیر ریاست محترم جمهوری)، در روز عاشورا به مذاکره با سپاه دشمن پرداخته است.

این سخنان بدان معنی بود که صرف مذاکره با شیطان بزرگ، امری مقدس و قابل ستایش محسوب می‌شود. این نگاه افراطی به مذاکره باعث شده است تا همه حیات و ممات کشور به نتیجه بگوبخندهای دیپلماتیک در ایام گذشته و مذاکرات احتمالی (بخوانید مذاکرات نسیه) در آینده موکول شود.

هنوز یک هفته از موضع‌گیری فعالان دانشجویی کشور در مخالفت با گره زدن سرنوشت کشور به مذاکره با آمریکا نگذشته است که برخی از سیاستمداران و صاحب منصبان اعتدالی و اصلاح طلب ضمن ذوق زدگی مفرط بابت نزدیکتر شدن بایدن به کاخ سفید، از مذاکرات تخیلی با آمریکا صحبت می‌کنند. این مواضع در حالی اتخاذ می‌شودکه حتی کمترین نشانه‌ای از حسن نیت طرف مقابل طی روزهای اخیر دریافت نشده است.

یک هفته قبل حمید شهرستانی کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با همشهری صراحتاً گفت: «تفاوت فاحشی بین انتخاب ترامپ و بایدن نیست و انتخابات آمریکا تأثیر زیادی بر شرایط اقتصادی ایران نخواهد داشت. تحریم‌های آمریکا قطعا اثرات منفی روی اقتصاد ما دارد، اما عمده مسائل ما ریشه داخلی دارد. در ظاهر قضیه، چون بایدن گفته است که برجام را ابقا می‌کنم و دموکرات‌ها کمی سعی می‌کنند که راه دیگری بروند، احتمالا انتخاب بایدن برای ایران از جهاتی بهتر باشد. اما انتخاب بایدن و ترامپ تفاوت فاحشی با هم ندارد. »

حال اینکه چرا سیاستمداران و صاحب‌مصبان دولت فعلی، بی توجه به نظرات کارشناسی، بر اجرای حرکات موزون د رهماهنگی با ساز نواخته شده توسط کاخ سفید اصرار دارند، پرسشی مهم است که باید به دنبال پاسخ آن بود.

 

این مذاکره یا آن مذاکره؟

یکی از ایرادات دور قبلی مذاکرات ایران و آمریکا که بعد از حدود 30 ماه به انعقاد برجام منتهی شد، اصرار دولت تدبیر و امید به انجام مذاکره بدون حصول هرگونه نتیجه بود.

همین شیفتگی سبب شد تا آمریکای ترامپ به سادگی بتواند از برجام خارج شود و انواع و اقسام تحریم‌ها را بر ملت ایران وارد کند، چرا که اصولاً برجام از ضمانت اجرایی محکمی برای طرف های مقابل برخوردار نبود.

با این شرایط باید دید که اگر سخن از مذاکره به میان می‌آید منظور یک مذاکره عقلانی و عادلانه است یا صرفاً یک نمایش تکراری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم؟

 

لزوم بازگشت بی چون و چرا به برجام و لغو همه تحریم‌ها

محمدجواد ظریف هفته قبل طی مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس خاطرنشان ساخت که ایران در صورت پیروزی «بایدن» نیز حاضر به مذاکره مجدد بر سر برجام نیست. ظریف در این مصاحبه به وضوح گفته بود که:  «اظهارات اردوگاه بایدن بیشتر امیدوارکننده است. با این حال باید صبر کرد و دیدآنچه دولت‌ها هنگام رقابت‌های انتخاباتی می‌گویند اهمیتی ندارد، بلکه آن‌چه بعد از روی کار آمدن انجام می‌دهند، حساب است».

این سکاندار وزارت امور خارجه ایران نیز عملاً خواستا بازگشت بایدن به برجام به عنوان پیش شرط مذاکرات احتمالی آتی شده است، نشان‌دهنده اطلاع طیف اعتدال یو اصلاح طلب از وظایف آمرریکا در برابر ایران است. با این وجود روز به روز اصلاح طلب ها و اعتدالی‌های بیشتری، اقدام به مصاحبه و موضع‌گیری به نفع مذاکرات خیالی آینده با آمریکا می‌کنند.

 

کارنامه سیاه آمریکا بعد از برجام

تا قبل از انعقاد برجام به مثابه یک توافق لازم الاجرای بین المللی، کمتر کسی می‌توانست علناً به دفاع از ماهیت جنایتکار نظام حاکم بر این کشور دفاع کند. بعد از مذاکرات فرسایشی هسته‌ای و انعقاد یک قرارداد ضعیف تحت عنوان «برجام» اما عده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی (فعالان طیف معاند ، اصلاح طلبان و اعتدالیون)کوشیدند تا علناً اقدام به دفاع از ایالات متحده و تطهیر چهره منحوس سردمداران کاخ سفید کنند.

به موازات تلاش‌های انجام شده برای بزک کرده چهره خون‌آلود آمریکا بود که اوباما تا سر حد امکان تحویل هواپیماهای مسافربری به ایران را عقب انداخت و نهایتاً ترامپ این معامله را لغو کرد.

آمریکا در ادامه عملاً مانع از فروش نفت توسط ایران شد. همچنین دارائی های ایران در کشورهای مختلف دنیا توسط آمریکا بلوکه شد و در داخل کشور، وضعیت بحرانی از نظر تامین دلار  و سایر ارزها به وجود آمد.

آمریکا در این دوره مدعی شد ممنوعیتی برای انتقال دارو به ایران وجود ندارد اما عموم مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج طی سال‌های اخیر با بحران تهیه داروهای مورد نیاز خود مواجه شدند چرا که تولیدکنندگان جهانی دارو عملا از معامله با ایران منع شده‌اند.

 

مذاکره بدون پیش شرط، هرگز

این روزها که حتی قیمت گوه فرنگی و روغن خوراکی به انتخابات آمریکا منوط شده است، به نظر می‌رسد حکایت هلیم داغ و تعجیل بیش از حد بعضی‌ها، دارد تکرار می‎شود خطر افتادن در دیگ مذاکرات برای طیف به خصوصی از سیاستمداران ما به شدت وجود دارد چرا که اولویت آنها مذاکره بی قید و شرط با آمریکای «بایدن» است؛ بدون آنکه تضمینی برای بازگشت بدون قید و شرط به برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه سالهای اخیر از سوی آمریکا وجود داشته باشد.