جهانگیری: مجلس کار را در ماجرای ارز 4200تومانی خراب کرد/ خرد جمعی باشد کاندیدا می‌شوم / اگر ما رای ندهیم، مافیا روی کار می‌آید/ شرم می کنیم دستاوردهایمان را بگوییم

به گزارش جهت ،  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، جمعه شب با حضور در شبکه اجتماعی کلاب هاوس به تشریح اقدامات دولت پرداخت. در این برنامه، علاوه بر وزیر ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی که در اغلب جلسات اعضای هیئت دولت در کلاب هاوس حضور دارد، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز حضور […]

جهانگیری: مجلس کار را در ماجرای ارز 4200تومانی خراب کرد/ خرد جمعی باشد کاندیدا می‌شوم / اگر ما رای ندهیم، مافیا روی کار می‌آید/ شرم می کنیم دستاوردهایمان را بگوییم

به گزارش جهت ،  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، جمعه شب با حضور در شبکه اجتماعی کلاب هاوس به تشریح اقدامات دولت پرداخت. در این برنامه، علاوه بر وزیر ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی که در اغلب جلسات اعضای هیئت دولت در کلاب هاوس حضور دارد، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز حضور داشت. گزیده مطالب مطرح شده توسط معاون اول رئیس جمهور بدین شرح بود:

دولت؛ کرونا و اینترنت

* توسعه اینترنت در کشور از اقدامات بسیار خوب دولت تدبیر و امید است. خوشبختانه به نقطه ای رسیدیم که در دوران شیوع بیماری کرونا کارهایی که مردم باید به صورت حضوری انجام می دادند از فضای مجازی که دولت زیرساخت های آن را در طول دولت ایجاد کرده بود انجام شد و مردم بخوبی از این فضا استفاده کردند.

باید در دولت می ماندم تا فشار اقتصادی را از دوش مردم کم کنم!

* در ابتدای کار و تشکیل کابینه به طور جدی با دکتر روحانی صحبت کردم تا معاون اول دیگری معرفی کنند و من در جای دیگری انجام وظیفه نمایم اما ایشان تشخیص دادند که حضور من در دولت لازم است. من نیز که معتقد به مردم و کشور هستم قبول کردم.

تصور بانک مرکزی درباره دلار غلط بود

* با شروع دولت تدبیر و امید سه نرخ ارز در کشور وجود داشت که یکی ۱۲۲۶ ، دیگری ۲۴۷۷ و نرخ سوم نرخ آزاد بود. در همان سال نخست دو قیمت اول را ادغام کردیم. چرا که باورمان این بود که با چند نرخ برای ارز نمی توان کشور را به خوبی اداره کرد. در سال ۹۵ با ایجاد شوک در بازار، دولت به دنبال سازوکارهای اقتصادی بود و اقداماتی را که از سوی اقتصاددانان پیشنهاد می شد نظیر افزایش نرخ سود بانکی در دستور کار خود قرار داد.

*از نیمه دوم سال ۹۶ بانک مرکزی تصور می کرد که نوسانات نرخ ارز به خاطر سفرهای مرتبط با آغاز سال نو میلادی است اما پس از اتمام این سفرها نوسانات نرخ ارز همچنان ادامه پیدا کرد. در کشورهای همسایه و بخصوص کشورهایی که ما از آنجا ارز وارد می کردیم اتفاقاتی رخ داد و برنامه ریزی هایی انجام داده بودند که مانع از ورود ارز به کشور ما شود. رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده بود که در اردیبهشت ماه می خواهد تصمیمات جدی بگیرد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی با اصرار برخی سران قوا باقی ماند، من فقط اعلام کردم

* در مرداد ماه جلسه سران سه قوه برگزار شد و باید تصمیماتی جدی اتخاذ می کردند. در آن جلسه با اصرار برخی از سران قوا مقرر شد نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت فیکس و ثابت بماند و قیمت شناور نباشد و این در حالی بود که در آن زمان قیمت ارز که شناور بود به ۴۵۰۰ تومان رسیده بود و اگر همین روند شناور ادامه پیدا می کرد امروز قیمت ارز با قیمت بازار آزاد خیلی فاصله زیادی نداشت. در آن جلسه که اعضای تیم اقتصادی دولت و تعدادی از اعضای غیراقتصادی نیز حضور داشتند، پس از تصمیم گیری نهایی برای ثابت بودن نرخ ارز، تعدادی از اعضا پیشنهاد دادند برای اینکه این موضوع در جامعه جا بیفتد بهتر است آقای جهانگیری این تصمیم را اطلاع رسانی کند که من مخالفت کردم اما جمع بر این موضوع تاکید داشتند و گفتند که انتظار داریم شما این موضوع را اعلام کنید. نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان مصوبه جلسه سران سه قوه است اما اینکه آقایان هیچ جا در این خصوص اظهارنظر نکردند خودشان می دانند.

هنر من این بود که میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی را کم کردم اما مجلس کار را خراب کرد

*در دولت تدبیر و امید فقط در دوره جنگ اقتصادی با جهت گیری حمایت از طبقات ضعیف جامعه نرخ ثابت ارز تعیین شد. در شرایطی که محدودیت منابع ارزی وجود دارد اکثریت اقتصاددانان تخصیص ارز را تأیید می کنند و این در حالیست که میزان درآمدهای ارزی کشور در سال ۹۹ ، ۵ میلیارد دلار بود و در سال ۹۰ ، ۱۰۰ میلیارد دلار بود که این نشان می دهد با محدودیت شدید منابع روبرو بوده ایم.هنر من این بود که تلاش کردم هر سال میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کمتر شود.

* در سال ۹۹ جلساتی برگزار شد و تصمیم داشتیم ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. در این خصوص حتی گزارشی به مقام معظم رهبری ارایه شد اما مجلس به این موضوع ورود رسانه ای کرد و پس از آن شاهد بودیم که کالاها به سرعت در حال ذخیره سازی و انبار شدن است و این تلاطم در کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می شد بیشتر بود و نگرانی ما این بود که این روند در خصوص دارو نیز اتفاق بیفتد برای همین گفتیم فعلا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام نشود.

اگر ما رای ندهیم، مافیا روی کار می آید

* اگر به زبان جوانان سخن بگویم باید گفت که شهروندان در کنار صندوق رای یکدیگر را می شناسند و اگر کنار هم جمع نشوند شهر سقوط می کند. راهی جز ‍ جمع شدن در کنار صندوق های رای نداریم برای توسعه کشور اصلاح امور و حفاظت و حراست از شهر و کشور وجود ندارد. نباید شهر را به مافیا واگذار کنیم و اجازه ندهیم کسانی که به رای مردم احترامی نمی گذارند رای بیاورند.

اصلاح طلبان در پست های کلیدی دولت هستند

* رئیس جمهوری هیچ گاه نگفته است که اصلاح طلب است و یا دولت اصلاح طلب تشکیل داده است. همواره گفته که دولتش فراجناحی است که در آن هم نیروهای اصولگرا و هم نیروهای اصلاح طلب فعالیت می کنندکه البته دوستانی که دلبسته اصلاح طلبی هستند پست های کلیدی ای را نیز در اختیار دارند. اصلاح طلبان در سال ۹۲ و ۹۶ دو مسئله مطالبه می کردند اول اینکه ایران از قطعنامه ها و تحریم ها نجات یابد دوم مسیر توسعه اقتصادی کشور هموار شود. در سال۹۲ این دو خواسته محقق شد اگر اصلاح طلبان به دنبال توسعه ایران و حل مشکلات بودند موفقیت کسب کردند.

شرم می کنیم دستاوردهایمان را بگوییم

* غارت اموال کشور این نیست که کسی وام بگیرد و آن را پس ندهد . تلاش کرده ایم تا از منابع کشور (مثل منابع مشترک نفتی و گازی با عراق و قطر) به بهترین نحو استفاده کنیم و تحریم ها را خنثی کنیم تا با رفع آنها مردم شرایط بهتری داشته باشند. قبول داریم که سفره مردم بسیار کوچک شده است. در این شرایط ما به خود اجازه ندادیم که دستاوردها را بگوییم دوستان ما در دولت احساس شرم می کنند که بگویند وقتی زندگی مردم دچار مشکل است از سدسازی و توسعه زیرساخت ها خبر بدهند.

دخالت دیگران باعث سقوط بورس شد

* بازار سرمایه از شاخص ۵۰۰ هزار به شاخص کل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار رشد کرد اما متاسفانه دخالت هایی در زمینه بازار بورس ایجاد شد چرا که عده ای می خواستند بگویند رشد بازار سرمایه نتیجه عملکرد آنهاست. در همین راستا مدتی است که جلسه ای برای بازار سرمایه برگزار نکردیم زیرا اگر روزی بازار سرمایه با رشد همراه بود عده ای می گفتند که این رشد نتیجه تلاش و برنامه ریزی ماست اما اگر سقوط در بازار سرمایه اتفاق می افتاد جوسازی علیه دولت انجام می شد. رویکرد دولت این است که سیاست گذار اصلی بورس باید شورای عالی بورس باشد و دولت تمایلی به دخالت در آن ندارد.

کاندیدای ریاست جمهوری نمی شوم مگر اینکه خرد جمعی مرا بخواهد

* راجع به کاندیدا شدن تصمیم من بر نیامدن است و هنوز بر این تصمیم مصر هستم. نگفته ام که نمی آیم ، می گویم تابع خرد جمعی و دوستان هستم. البته حتی اگر آنها نیز مرا انتخاب کنند قول قطعی نمی دهم که می پذیرم باید حتما با بزرگان کشور مشورت کنم. بر خلاف برخی که فقط به دنبال حضور در صحنه هستند من می دانم که آینده کشور سخت است . این کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد و ما خیلی نیازمند برنامه دقیق و انسجام ملی هستیم. هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم اما اگر تصمیمم قطعی شد در نخستین مرحله به مردم خواهم گفت.

یک عده نمی گذارند مردم از منافع برجام برخوردار شوند

* عده ای در کشور که از روز نخست برجام تلاش کردند که نگذارند مردم از شرایط سخت خارج شده و از منافع برجام برخوردار شوند. آنها اکنون نیز که مذاکرات در حال انجام است فضاسازی و کارشکنی می کنند. فکر می کنند اگر برجام موفق نباشد آنها می توانند به جایگاه های بالاتر برسند. رنج مردم را و زندگی و معیشت مردم را گروگان گرفته اند تا به پست بالاتر برسند. وظیفه دولت و همه علاقمندان کشور برداشتن مشکلات از پیش روی مردم است.

نمی دانم اتهام برادرم چیست

* دو برادر من در جبهه های جنگ تحمیلی به شهدات رسیدند. یک برادر دیگر من هم در آموزش و پرورش فعالیت دارد و مهدی از برادرانم هم در بخش خصوصی فعالیت دارد.پس از حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به عنوان نامزد انتخاباتی حرف هایی زدم و بعد از آن هزینه هایی پرداخت کردم که البته هیچ اظهارنظری ندارم که بازداشت برادرم به خاطر بحث انتخابات بوده است. برادرم به عنوان بخش خصوصی فعالیت می کرد که به نحو عجیبی بازداشت شد که خبر بازداشت را هم از رسانه ها متوجه شدم و پس از آن هم در پست اینستاگرام اعلام کردم که نمی دانم اتهام برادرم چیست و چه کسانی بازداشت کرده اند.

همه تغییرات دولت در دفتر رئیس جمهوری انجام می شود

* در جلسه ای با رئیس جمهور اعلام کردم که از موضوع انتخاب وزیر صنعت با رشته غیرمرتبط در این سمت ناراحت هستم. اکثر فعالان سیاسی و اعضای دولت گمان می کردند که من مدتی به عنوان وزیر صمت در کشور فعالیت می کردم و در این وزارتخانه نقشی داشته ام چرا فردی با تحصیلات الهیات برای این سمت معرفی شده است. من به این عزیزان اعلام کردم از من چه انتظاری دارید که بتوانم وزیر عوض کنم و بعد استعاره ای به کار بردم که نمی توانم حتی منشی عوض کنم و باید در نظر داشت که همه تغییرات در دفتر رئیس جمهوری انجام می شود و بعد از صدور حکم در جریان انتخاب وزیر قرار می گیرم.

انتشار مصاحبه ظریف، توطئه ای برای شکست مذاکرات وین است

* معتقدم توطئه سعودی ها، اسرائیلی ها و شبکه ایران اینترنشنال به همراهی عده ای در داخل کشور می خواهد شرایط مذاکرات وین را متشنج کند. مگر ملت ایران اجازه می دهد که کسی به قاسم سلیمانی کوچکترین اهانتی کند. هیچ کس حق ندارد به قاسم کمترین توهین را انجام دهد.

* هنگامی که در وین مذاکراتی برای رفع فشارها با گشایشی روبرو شده بود یکدفعه نوار غیرقابل انتشاری از وزیر امور خارجه منتشر می شود که به مسئله کشور مبدل می شود. آقای رئیس جمهور در جلسه هیات دولت دستور قاطع دادند که این مسئله پیگیری شود و ضرورت ملی است که با دقت و صراحت مشخص شود که چگونه یک فایل محرمانه سر از رسانه سعودی که علیه ملت و کشور ایران فعالیت می کند سر برمی آورد.